کنکور را باید با چه برنامه ریزی موفق شویم

اسلایدشو

کنکور را باید با چه برنامه ریزی موفق شویم

 

درس دارم ولی نمی دونم کدومو اول بخونم؟ الان بخونم یا فردا؟ چند تا تست بزنم؟ چه زمانی آموزشی بزنم چه زمانی آزمونی؟ تو روز چه دروسی بخونم؟ آخر هفته که شد چه درس هایی رو باید تموم کرده باشم؟

این ها سوالاتی هستند که در این بازه زمانی سوال بسیاری از داوطبان است و برایشان مشغله فکری شده است در این مقاله سعی ما بر این است که درباره برنامه ریزی روزانه و هفتگی مطالبی را خدمت داوطلبان کنکور ارائه بدیم.

روز جمعه آغازی نو !!

بهترین روز برای برنامه ریزی هر داوطلب روز جمعه است که با دید باز برای هفته ای که می خواهد شروع کند با توجه به عملکردی که در طول هفته قبل داشته است برنامه ریزی کند. مطمئن باشید که با داشتن برنامه در مسیر خوب و اصلی کنکور قدم برمی دارید و بدانید که هیچ چیزی مثل نداشتن الگو و برنامه برای مطالعه ی داوطلب مضر نخواهد بود. خیلی از داوطلبان انگیزه و شوق زیاد برای مطالعه دارند اما نداشتن برنامه آن ها را از ادامه مسیر مطالعاتی دلسرد می کند. بهتر است که برنامه هفتگی مدرسه جلویتان باشد و بدانید که استاد مربوطه هر درس قصد تدریس چه دروسی را در طول هفته دارد و در این حین باید به برنامه آزمون آزمایشی که در آن شرکت کرده اید نیز واقف باشید و در برنامه ریزی خود آن را نیز مورد توجه قرار دهید.

شما باید تعداد تست هایی که قصد دارید از کتاب کمک آموزشی خود بزنید را نیز مشخص کنید و بدانید که در چه روزی از هفته به عنوان مثال قرار است که چند درس را به صورت مجموعه ای از خود آزمون زمان دار بگیرید تا بتوانید بهتر برای شرکت در آزمون آزمایشی خود شرکت کنید.

درس همان روز را همان روز مطالعه کنید!

جمله ای که شاید خیلی کلیشه ای به نظر برسد اما می تواند به سادگی مسیر کنکور را برای شما هموار کند برنامه تدریس مطالب مدرسه در اکثر موارد مطابق با برنامه مطالعاتی آزمون آزمایشی است پس چه بهتر مطلبی که استاد در هر روز برایتان تدریس می کند را بلافاصله در منزل مورد بررسی قرار دهید و تست در قالب آموزشی برای تثبیت هر چه بیشتر مطالب و آشنایی با سوالاتی که امکان طرح شدن از آن درس دارد را بزنید و امر خلاصه برداری از آن را نیز آنجام دهید.

تست زنی در برنامه ریزی روزانه

مشخص کنید با توجه به دروسی که قرار برتدریس و یادگیری آن ها وجود دارد و کلیت آن درس که آیا درسی محاسباتی مثل ریاضی و فیریک است یا درسی حفظی مثل دین و زندگی و ادبیات به چه مقدار تست آموزشی برای آمادگی در آن درس نیاز دارید. توجه داشته باشید که هر چه بیشتر به تست زنی بپردازید مهارت شما در مواجه با تست های متفاوت از دروس مختلف افزایش پیدا می کند و به تبع نتایج بسیار درخشان تری کسب خواهید کرد. بعضی از روز ها را مشخص کنید که در صورتی که به تمامی مطالب آموزشی دروس تسلط پیدا کردید برای افزایش سرعت العمل و قدرت تست زنی چند درس را به صورت مجموعه ای از خود آزمون زمان دار بگیرید.

دروسی که پای ثابت هستند

مشخص کنید که برنامه مطالعاتی ثابت هر شب شما چه دروسی هستند مثلا به داوطلبان تجربی توصیه داریم شبی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به مرور مباحث مختلف زیست شناسی اختصاص دهند. یا هستند داوطلبانی که در مباحثی خاص از بعضی دروس مثل عربی احساس ضعف می کنند و نیاز می بینند که شبی مثلا ۱۰ تست را بررسی کنند و یا هر شب هنگام استراحت به مطالعه اشعار شاعران نامی برای آمادگی هر چه بیشتر در مبحث قرابت معنایی بپردازید.

دفتر برنامه ریزی

حتما هر مقدار ساعتی که برای دروس مختلف در طول روز مطالعه می کنید را در دفتری جداگانه مخصوص این کار ثبت کنید تا در انتهای هفته با توجه به ساعاتی که مطالعه کردید و نتایجی که در آزمون آزمایشی خود کسب کرده اید برنامه ای جدید برای خود طراحی کنید و توجه ویژه را بر رو دروسی که نقطه ضعف تان هستند بگذارید. در کنار ثبت ساعات مطالعاتی خود حتما تعداد تست هایی که کار کرده اید را نیز ثبت کنید.

زمان جبرانی

در انتهای هر شب زمانی را به دروسی اختصاص دهید که در برنامه مطالعاتی شما وجود داشته ولی به دلایل مختلف موفق به مطالعه این درس نشده اید این زمان می تواند استرس شما را در هنگام پیش آمدن مشکل خاصی که باعث وقفه در مطالعه شما شود از بین می برد.

به وقت های استراحت و تغذیه در برنامه ریزی روزانه توجه داشته باشید

در برنامه روزانه ای که برای خود در نظر می گیرید حتما زمان هایی را که به استراحت و تغذیه اختصاص می دهید را ذکر کنید. بهتر است بین هر ۶۰ تا ۹۰ دقیقه مطالعه ۱۵ دقیقه به استراحت بپردازید تا با انرژی مضاعف مطالعه درس جدید را شروع کنید. ۶ ساعت خواب مفید شبانه می تواند خستگی شما را رفع کند و شما را برای شروع روز جدید آماده کند.

استراتژی مطالعه در برنامه ریزی روزانه

دانستن این امر که چه دروسی باید بعد چه درسی مطالعه شود بسیار مهم است و اینکه بدانید چند درس را در روز مطالعه کنید.

اصولا توصیه می شود که دروسی مثل ریاضی و فیزیک که جزو دروس محاسباتی و استدلالی هستند پشت سر هم مطالعه نشوند . بین مطالعه این دروس به درس های حفظی و مطالعاتی مثل دین و زندگی یا ادبیات بپردازید البته که زمانی که برای این دروس در نظر می گیرید به طبع کم تر از دروس محاسباتی است. بهتر است که ۷۰ درصد زمان خود را به دروس اختصاصی و ۳۰ درس از زمان را به مطالعه دروس عمومی اختصاص دهید.

توصیه می شود که داوطلبان بین ۴ تا ۵ درس را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهند تا برنامه متنوعی برای مطالعه دروس داشته باشند.

مهندس احمد سلام مشاور برتر موسسه کنکور آسان است
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی