اسلایدشو

 اين روزها، مهم­ترين دغدغه براي دانش آموزان سال سوم متوسطه، افزايش نمرات و معدل کتبي  در امتحان‌هاي نهايي است؛ زيرا سابقۀ تحصيلي(نمرات امتحان­هاي کتبي نهايي) 25 درصد تاثير مستقيم در آزمون سراسري دارد و در اين ميان، حتي نيم نمره کم يا زياد شدن در هر درس، قابل توجه است؛ بنابراين،  در حال حاضر، کسب نمرۀ کامل در امتحانات نهايي در هر درس، براي دانش‌آموزان سال سوم دبيرستان اهميت بسياري دارد و دانش‌آموزان بايد براي رسيدن به اين مهم تلاش کنند. در زير، نکاتي چند براي کسب بهترين نمره و رسيدن به بيشترين آمادگي در آزمون‌هاي نهايي ارايه مي‌شود:

*همۀ شما مي‌توانيد نمرۀ 20 بگيريد. در امتحانات نهايي محدوديت زماني مثل آزمون سراسري وجود ندارد. و حداقل 80 دقيقه و حداکثر 140 دقيقه (با توجه به نوع سؤال) زمان براي پاسخگويي وجود دارد و در هر روز، دانش‌آموز فقط امتحان يک درس را مي‌دهد و سؤالات نيز در حد دانش‌آموز متوسط خوب طرح مي‌شود؛ در نتيجه، هر دانش‌آموزي مي‌تواند اميد کسب نمرۀ 20 را داشته باشد، و مثل آزمون سراسري نيست که در بعضي از درس‌ها حتي يک داوطلب نيز به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحيح نمي‌دهد؛ پس اگر خوب درس خوانده و به کتاب درسي‌تان مسلّط باشيد، مي‌توانيد موفق گرديد و نبايد نگران کمبود وقت يا دشواري سؤال‌ها باشيد.
* در آزمون سراسري، معدل کتبي نهايي شما اهميت ندارد، بلکه نمرۀ هر درس فقط روي همان درس مؤثر است؛ براي مثال، اگر شما در زيست شناسي نمرۀ 20 کسب کنيد، در آزمون سراسري  اين نمرۀ خوب فقط در درس زيست شناسي مؤثر خواهد بود و هيچ تاثيري در درس شيمي نخواهد داشت؛ پس نبايد به مطالعۀ يک تعداد از دروس بپردازيد و از بعضي درس‌ها غافل شويد. همچنين اگر امتحان يکي از درس‌ها را خوب نداديد، مايوس نشويد؛ چون مي‌توانيد در ساير دروس نمره خوبي کسب کنيد و درس مورد نظر را هم در آزمون سراسري جبران نماييد.
*اگر مي‌خواهيد نمرۀ خوبي بگيريد، با عشق و علاقه درس بخوانيد. فردي که با عشق و انگيزه درس مي‌‌خواند و براي باسواد بودن تلاش مي­کند و از زحمتي که مي‌‌کشد لذت مي­برد، مطالب را فراموش نمي‌کند، سر جلسۀ آزمون کلافه و بي حوصله نمي­شود و نمره گرفتن برايش آسان مي­گردد. مي­خواهيم بگوييم که اگر با قلبتان درس بخوانيد، بهتر و زودتر به نمره بالا مي‌‌رسيد و موفق مي­شويد.
* همه مطالب درسي را به طور مفهومي و دقيق بخوانيد، و حتي اگر لازم بود، از کتاب‌هاي کمک درسي استفاده کنيد. ضمناً به تمام «فعاليت‌ها»، «مثال‌ها»، «فکر کنيد‌»ها، «خود را بيازماييد»‌ها و پرسش‌هاي انتهاي هر فصل کتاب درسي، يک به يک و با دقت پاسخ دهيد. اين پرسش‌ها ارزش سؤالي زيادي دارند.
* متاسفانه بعضي از دانش­آموزان، بسيار نامرتب و بدخط مي­نويسند تا جايي که اگر برگه خودشان را در اختيارشان قرار دهيم، نمي‌توانند خط خود را بخوانند. اگر جزو اين دسته از دانش‌آموزان هستيد و از کارهاي نوشتاري مانند حل تمرينات گريزانيد، انتظار نداشته باشيد که مصحح اوراق نهايي با رمل و اسطرلاب بتواند خط شما را بخواند يا جواب مساله را از گوشه و کنار برگۀ شما پيدا نمايد!
* حل تست تا حدي به تسلط شما کمک مي‌کند. از تست به عنوان سؤال و مساله استفاده کنيد، ولي نبايد حل تست را، آن هم با راه حل‌هاي تستي، جايگزين مسايل تشريحي کرد. حل تست، بيشتر يک اندوخته براي کنکور سال بعد است. تازه بايد مراقب باشيد که از راه حل هاي کوتاه تستي براي حل مسايل تشريحي، بويژه سؤال‌هاي امتحانات نهايي، استفاده نکنيد؛ بلکه پس از ياد گرفتن کامل مطلب، حل تمرين‌هاي کتاب درسي و برطرف کردن  اشکالات، نمونه سؤال‌هاي امتحانات نهايي يا هماهنگ کشوري را حل کنيد. سعي کنيد که طرز پاسخگويي به سؤال‌هاي نهايي را خوب بياموزيد. همچنين با روش تصحيح اوراق خوب آشنا شويد؛ در ضمن اين خطاست که فکر کنيد سؤال‌هاي امتحان نهايي سال بعد بايد شبيه سال‌هاي قبل باشد. در دو سه سال اخير، طراحان تلاش کرده‌اند که سؤال‌هاي مفهومي را در قالب‌هاي جديد و نو طرح کنند؛ به همين خاطر، تاکيد مي‌کنيم که روي سؤالات مفهومي بيشتر کار کنيد.
* به  اشتباهات خود حساس باشيد. بسياري از بچه‌ها  اشباهات ساده مانند: خطاي محاسبه، درست نخواندن متن سؤال و… را مشکل نمي ­دانند. آنها بلد نبودن­هاي بزرگ را مشکل مي­دانند و بسياري هم در توهم بلد بودن هستند. توجه داشته باشيد که دانش­آموزان ممتاز، نسبت به ساده‌ترين اشتباهات خود بي‌رحم هستند.
* اگر عقب افتادگي تان در يک درس زياد است، از ابتداي کتاب شروع نکنيد؛ در اين حالت، بهتر است که اول درس‌هاي جديد مدرسه را بخوانيد و سپس يک يا چند مبحث عقب افتاده را انتخاب کرده و در اوقات اضافي، آنها را جمع و جور کنيد!
* در ايام امتحانات به مديريت زمان پايبند باشيد. اينکه در طي روز وقتتان را به بطالت بگذرانيد و شب را بيدار بمانيد، اصلاً درست نيست؛ چون سرجلسۀ امتحان ذهن شما خسته خواهد بود و توان پاسخگويي به سؤال‌هايي را که احتياج به دقت و تامل بيشتر دارد، نخواهيد داشت؛ در ضمن توجه داشته باشيد که شب امتحان، زمان مرور درس‌هاست، نه اينکه فصل يا فصل‌هايي از کتاب را براي بار اول در شب امتحان مطالعه کنيد! 
نه شما و نه هيچ فرد ديگري، از آينده باخبر نيست و شما نمي‌دانيد که در شب امتحان چه شرايطي داريد، پس روزهاي باقي مانده را جدي بگيريد و انجام هيچ کاري را به بعد موکول نکنيد.
* مطالعات جديد ثابت کرده اند که مطالعه بايد در فواصل کوتاه زماني باشد؛ پس به صورت پيوسته مطالعه نکنيد. سعي کنيد که حداکثر مدت پيوستگي زمان مطالعه يک ساعت باشد و بعد از هر يک ساعت،10 دقيقه استراحت کنيد. اين استراحت کردن به اين معني نيست که مثلاً تلويزيون تماشا کنيد يا اينکه بيرون برويد! در اين مدت 10 دقيقه بايد چشم ها را ببنديد و به چيزي که در مدت يک ساعت خوانده‌ايد فکر کنيد، براي خودتان تصوير ذهني از مطلب ايجاد کنيد و سرتيترها را به خاطر بسپاريد و سپس به جزييات فکر کنيد.
* اشتباهي که بسياري از دانش آموزان مرتکب مي­شوند اين است که در کنار خودشان خوراکي قرار مي‌دهند. اگر در منزل يا در کتابخانه هستيد، در زمان مطالعه به ميوه و خوراکي «نه» بگوييد! ولي از مايعات خنک مثل شربت، آبميوه يا آب استفاده کنيد. خوردن ميوه و خوراکي از عوامل مهم حواس پرتي هنگام مطالعه است و نوشيدن مايعات خنک، آب از دست رفته بدن و سلول‌هاي مغزي را جبران و از خستگي زودرس جلوگيري مي‌نمايد.
* مطالعه، فرآيندي فعال و پوياست و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درک صحيح مطالب استفاده کرد.
بايد با چشمان خود مطالب را خواند و در زمان مورد نياز آن را بلند بلند ادا کرد. همچنين نکات مهم را يادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شد و حضوري فعال و همه جانبه در يادگيري داشت و هم در هنگام نياز، خصوصاً قبل از امتحان، بتوان از روي نوشته‌ها مرور کرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجدداً به خاطر سپرد.
* تغذيه صحيح، نقش مهمي در سلامتي دارد. بهتر است که به هنگام مطالعه يا امتحانات، از سبزيجات و ميوه‌هاي تازه بيشتر استفاده کنيد و از مصرف غذاهاي چرب يا فست فودي خودداري کنيد. خوردن مغز‌هاي خشک مثل مغز گردو، بادام و فندق به تقويت حافظه کمک مي­کند.

* سرجلسۀ آزمون،  براي پاسخگويي به سؤال­ها از يک برنامه منظم پيروي کنيد. ابتدا سؤال‌هاي ساده و بعد سؤال­هايي را که نمره بيشتري دارد و سپس سؤال‌هايي را که مشکل‌تر هستند و جواب دادن به آنها وقت بيشتري مي‌گيرد، پاسخ دهيد. دقت کنيد که زماني به سؤال، درست پاسخ خواهيد داد که سؤال را به درستي بخوانيد و بفهميد که سؤال از شما چه خواسته است؛ در ضمن پس از پاسخ دادن به کليۀ سؤال‌ها، يک بار ديگر برگۀ خود را بررسي و کنترل نماييد  تا به اشتباه، سؤالي را جا نينداخته باشيد. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی