اسلایدشو

لازم است بعد از مطالعه صحيح و اصولي و رسم الگوي يادآوري، مطالب مطالعه شده مرور شوند تا در روز كنكور در حافظه بلندمدت بوده و براحتي قابل يادآوري باشند.

در سال‌هاي پايه، فاصله مطالعه تا يادآوري مطالب بسيار كوتاه است، به همين دليل نياز و لزوم مرور بدرستي لمس نخواهد شد؛ اما در مقطع پيش‌دانشگاهي،‌ داوطلبان فرصتي براي مطالعه شب امتحان نخواهند داشت. بنابراين لازم است بعد از مطالعه صحيح و اصولي و رسم الگوي يادآوري، مطالب مطالعه شده مرور شوند تا در روز كنكور در حافظه بلندمدت بوده و براحتي قابل يادآوري باشند.
براي مرور صحيح بهتر است مراحل و شيوه درست آن را رعايت كنيم.

الف) انواع مرور: مرور مي‌تواند به 3 شكل زير صورت پذيرد:

1.  مرور از روي جزوه و كتاب: در اين نوع مرور، داوطلب، مطلب را از منبع اوليه مجددا مرور مي‌كند. يقينا حتي اگر فقط مطالب مهم و قسمت‌هايي كه علامت زده شده نيز مطالعه شوند، باز هم مرور از روي جزوه زمان زيادي را صرف خواهد كرد.

2. مرور با تست: در ستون «مراحل صحيح مطالعه» نيز توضيح داديم كه مي‌توانيد با زدن تست، ضمن حفظ آمادگي مطالب مورد مطالعه، آن را مرور كنيد؛ اما مرور با تست نمي‌تواند جامعيت مطلب را تضمين كند. يعني ممكن است بخشي از مطلب يا نكاتي وجود داشته باشند كه در مجموعه تست مورد سوال قرار نگيرد.

3. مرور ازروي الگوي يادآوري (خلاصه‌نويسي( اين نوع مرور، كامل‌ترين و مطمئن‌ترين و نيز سريع‌ترين شكل مرور است. در اين نوع مرور، شما بايد الگوي يادآوري فصل مورد نظر را در ذهن خود رسم كنيد و سعي كنيد تمامي قسمت‌ها را يادآوري كنيد و اگر نتوانستيد بخشي از الگو را يادآوري كنيد، بايد ابتدا كمي به ذهنتان فشار بياوريد تا گرسنه شود و آنگاه مي‌توانيد از روي منبع اصلي (جزوه و كتاب) آن را كامل كنيد. اين كار باعث مي‌شود تا شما تمامي مطالب را مرور كنيد و مطلبي از قلم نيفتد. البته بعد از مرور الگو، مي‌توانيد تعدادي تست (به تناسب زمان و مبحث) نيز بزنيد.

ب) مراحل صحيح مرور: اما اين كه با چه فاصله زماني، مطالب را مطالعه و مرور مي‌كنيم نيز اهميت بسيار زيادي دارد.

طبق تحقيقات صورت گرفته، مطالب بايد يك روز بعد از رسم الگوي يادآوري فصل مجددا مرور شوند. تا يك هفته بعد مطالب در حافظه ما وجود دارد، اما يك هفته بعد بايد مجددا الگو را به روش گفته شده مرور كرد. سومين مرور يك ماه بعد است و اگر مطالب 4 ماه بعد مرور شوند، بيشتر جزييات در حافظه ما باقي خواهند ماند.

شما مي‌توانيد براي تنظيم دقيق اين فواصل زماني از يك تقويم استفاده كنيد. به اين ترتيب كه بعد از رسم الگوي يادآوري، در فواصل يك روز، يك هفته، يك ماه و 4 ماه، نام الگويي را كه بايد مرور كنيم، يادداشت نماييم تا در روز مرور آن را به طور كامل انجام دهيم.

شماره تماس جهت مشاوره و برنامه ریزی رایگان : 09128375747

   
مشاوره نحصیلی رایگان,کنکور,مهندس مسعودی٬ استاد٬انتشارات گیلنا٬کنکور٬ کنکور آسان است٬ کنکور اسان٬ کنکور اسان است٬ کنکور برتر٬ کنکور نیوز٬ کنکورآسان,درس خواندن آسان است,مشاوره کنکور,مقالات کنکور,مقالات کنکوری,آزمون برتر,

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی