چگونه براي کنکور برنامه ريزي کنيم؟ (اصول برنامه ریزی)

اسلایدشو
17
چگونه براي کنکور برنامه ريزي کنيم؟ 

موفقيت در هر فرآيندي، نيازمند هماهنگي تمامي عوامل موثر در آن است. در واقع ما زماني مي‏توانيم به نتيجه‏ي دلخواه خود برسيم که تمامي عوامل موثر در رسيدن به نتيجه را رعايت کنيم. آزمون کنکور- به عنوان بزرگ‏ترين آزمون علمي کشور- که مي‏تواند نقش موثري در جهت‏گيري شغلي داشته باشد، از جمله اهداف و نتايج پراهميت و حساسي است که بايد در صحت و درستي عوامل موثر در آن، با دقت بسياري عمل کرد.

 

موفقيت در کنکور، متأثر از عوامل متعددي‏است که شايد برخي از آنها، در دسترس و قابل کنترل نباشد اما عوامل در دسترس و قابل کنترلي هم وجود دارد که در صورت رعايت آنها، احتمال موفقيت، چند برابر خواهد شد.

 

در اين مقاله قصد داريم به بررسي اين عوامل قابل دسترسي بپردازيم:

1- هدف‏گذاري

به طور قطع، اولين و مهم‏ترين گام در هر مسيري، هدف‏گذاريست. داشتن اهداف واضح و روشن، علاوه بر اينکه مي‏تواند در افزايش ميزان انرژي فرد، اثر زيادي داشته باشد، در تعيين جهت زندگي او نيز بسيار موثر است. يکي از تفاوتهاي بين افراد موفق و ناموفق داشتن اهداف از پيش تعيين شده است.

 

داشتن اهداف واضح و روشن، علاوه بر اينکه مي‏تواند در افزايش ميزان انرژي فرد، اثر زيادي داشته باشد، در تعيين جهت زندگي او نيز بسيار موثر است.

 

شايد نشناختن فرق بين آرزو و هدف، سبب شود تا بسياري از افراد نتوانند انرژي و جهت لازم را از اهدافشان کسب کنند. مکتوب کردن اهداف، يکي از تفاوت‏هاي بارز آن با آرزوست. وقتي شما هدفي در ذهن‏تان داريد اما آن را مکتوب نکرده‏ايد، مانند اين است که غذايي داشته‏ باشيد اما آن را نخوريد؛ طبيعي‏ست که شما سير نمي‏شويد.

 

براي مکتوب کردن اهداف، بايد وقت بگذاريد. چند ساعت با خودتان خلوت نموده و به اهداف‏تان فکر کنيد. سپس آنها را مکتوب کنيد. البته شايد لازم باشد قبل از اين کار، رشته‏هاي دانشگاهي را خوب بشناسيد که بايد از طريق کتاب‏هاي موجود در بازار، گفت‏وگو با متخصصان و صاحب‏نظران رشته‏ها، اين کار را انجام دهيد.

 2- برنامه‏ريزي (استراتژي)

 به‏طور حتم مي‏دانيد که يکي از مهم‏ترين تفاوت‏هاي سال‏هاي پايه و پيش‏‏دانشگاهي، حجم مباحثي‏ است که بايد براي آزمون کنکور مطالعه يا مرور کنيد. اين حجم زياد مباحث، به طور معمول سبب مي‏شود داوطلبان کنکور که عادت به مطالعه و برنامه‏ريزي براي اين حجم ندارند، با مشکل مواجه شوند.

 

برنامه‏ريزي دقيق، از مهم‏ترين عوامل کنترل و غلبه بر اين حجم زياد است، اگر از ابتداي سال تحصيلي، برنامه‏ريزي دقيق و درستي داشته باشيم، به‏طور قطع خواهيم توانست تمامي مباحث مورد نظر را مطالعه و جمع‏بندي کنيم.

 

داوطلباني که در مدرسه ثبت‏نام مي‏کنند (که اين مدرسه بايد دروس پيش‏‏دانشگاهي و پايه را تدريس کند)، کافي ا‏ست مطابق برنامه‏هاي مدرسه، درس هر روز را همان روز بخوانند تا تمامي مباحث مورد نياز آزمون کنکور را مطالعه کنند. داوطلباني که به برنامه‏ي يک آزمون، اعتماد مي‏کنند، بايد در فاصله‏ي هر 2 آزمون (2هفته يا 3هفته) مطابق با سرفصل‏هاي آزمون بعدي عمل کنند و برنامه‏هاي خود را براساس آن تنظيم نمايند اما داوطلباني که طبق برنامه‏هاي مشاور عمل مي‏کنند، کافي‏ست براساس برنامه‏ي هفتگي يا دوهفتگي که مشاور تنظيم کرده، مطالعه نمايند.

3- آزمون

آزمون‏هاي آزمايشي در طول سال تحصيلي، علاوه بر اينکه سبب مأنوس شدن ذهن و جسم با فضاي آزمون مي‏شود، اشکالات و اشتباهات فرد را نيز مشخص خواهد کرد تا در فرصتي مناسب، آنها را برطرف کند. پيش آزمون‏، نقش مهمي در نتيجه‏گيري خواهد داشت و به همين دليل بايد در انتخاب آن دقت کرد.

 

يک آزمون آزمايشي مناسب بايد داراي شرايط زير باشد:

الف) هماهنگي با سرفصل‏هاي مطالعاتي

 اگر ما آزمون آزمايشي را به عنوان استراتژي حرکت خود انتخاب کرده‏ايم، اين اتفاق خواهد افتاد اما اگر استراتژي کلان ما، براساس برنامه‏ي مدرسه اي است، بايد آزمون آزمايشي، با سرفصل مطالعاتي هماهنگ باشد.

 

يادگيري روش‏هاي صحيح مطالعه و برنامه‏ريزي، به‏طور قطع مي‏تواند در افزايش کيفيت مطالعه‏ شما موثر باشد اما کيفيت مطالعه جايگزين کميت آن نيست.

ب) سوالات استاندارد

 استاندارد در کنکور، به معني نزديک بودن آزمون به سوالات آزمون‏هاي سراسري ا‏ست؛ يعني هر قدر سوالات يک آزمون به سوالات سال‏هاي قبل آزمون سراسري نزديک‏تر باشد، سوالات آزمون، قابل اعتمادتر و استانداردتر است.

ج) جامعه‏ي آماري مناسب

سوالات استاندارد و برنامه‏ي مطالعاتي مناسب، مهم‏ترين عوامل موثر است، در حالي که بسياري از داوطلبان تصور مي‏کنند مقايسه، مهم‏ترين نقش‏ يک آزمون آزمايشي ا‏ست. البته درست است که مقايسه با رقبا هم جزو اهداف آزمون است اما هدف نهايي نيست. يک آزمون آزمايشي، بايد سوالات استاندارد و برنامه‏ي مناسبي داشته باشد.

4- مهارت‏هاي موفقيت در تحصيل 
 

داوطلبان بسياري در سال‏هاي گذشته، با وجود تلاش زيادي که کرده‏اند، به دليل عدم استفاده از مهارت‏ها و روش‏هاي صحيح، نتوانسته‏اند به نتيجه‏ي دلخواه خود دست‏يابند. اين مهارت‏ها که شامل برنامه‏ريزي درسي، روش‏هاي مطالعه، شرايط مطالعه، تکنيک‏هاي ايجاد تمرکز و دقت و هنر آزمون دادن، روش جمع‏بندي و… است، لذا اين مهارتها در يادداشتهاي آتي به شما داوطلبان عزيز ارائه خواهد شد.

5- تلاش (کميت مطالعه)

يادگيري روش‏هاي صحيح مطالعه و برنامه‏ريزي، به‏طور قطع مي‏تواند در افزايش کيفيت مطالعه‏ شما موثر باشد اما کيفيت مطالعه جايگزين کميت آن نيست.

موفقيت در هر زمينه‏اي، نيازمند بکار گيري روش‏ها و ابزار لازم است. براي موفقيت در کنکور هم لازم است بيشترين مقدار ممکن در طول يک روز، درس بخوانيد يعني تا جايي که به کيفيت مطالعه‏ي شما لطمه‏اي وارد نشود. اين عدد در روزهاي تعطيل و روزهايي که به مدرسه مي‏رويد، متفاوت خواهد بود، براي نمونه:

در روزهاي تعطيل(مانند تعطيلات نوروزي که در پيش است)، شما از 24 ساعت زمان، بايد حدود 7 ساعت بخوابيد و احتمالاً حدود 4 ساعت به کارهاي متفرقه (وعده‏هاي غذايي و …) بپردازيد و از زمان باقي مانده (يعني 13 ساعت) بايد 10 تا 12ساعت درس بخوانيد اما در روزهايي که به مدرسه مي‏رويد، از 24 ساعت شبانه‏روز، 7 ساعت به خواب، 2 ساعت به امور متفرقه و حدود 8 ساعت به حضور در  مدرسه اختصاص مي‏يابد که بايد از زمان باقي مانده (يعني 7 ساعت)، حدود 5 تا 6 ساعت درس بخوانيد.

 

البته يادتان باشد که لزومي ندارد اين ساعت مطالعه، به صورت دائمي رخ دهد. به يقين اگر در يک روند تدريجي، شما ساعت مطالعه‏تان را به ساعت مطلوب برسانيد، ثبات و استمرار بيشتري خواهد داشت.

سلام مرسی از سایت اما سایت شما فقط برای کسی که پول داره خوبه و کسی که مثل من پول نداره جز حصرت دانشگاه چیزی براش نداره دانشگاه شد واسه کسی که پول داره و کسی که پول نداره باید بمیره ما هم خدایی داریم

با سلام با شماره 09127523889 تماس بگیرید تا شرایط شما بررسی شود و در صورت نیاز شامل تخفیف ویژه شوید

باسلام.

من تو آزمون های  گزینه 2 شرکت می کنم به نظرتون تو آزمونای بعد عید سنجش هم شرکت کنم؟

ممنون از مطالب مفید سایت.

 

سلام
من واسه درس خوندن انگیزه ندارم چون نیاز به برنامه ریزی و کلاس و دی وی دی داره که پول تامین اینا رو هم ندارم به همین خاطر انگیزه ندارم
خوش بحال کسایی که دارن و خوب استفاده میکنن

سلام

من فوق لیسانس رشته علوم اقتصادی هستم اما میخوام در کنکور 94 شرکت کنم شاید این کار رو 6 سال پیش باید انجام میدادم اما الان خیلی انگیزه دارم که بتونم موفق بشم .

در ضمن نمیخوام از هیچ کلاس و کتاب اضافی کمک بگیرم.

میشه منو راهنمایی کنید؟

ممنون

سلام مهندس

تدریستون خیلی عالیه ولی کاشکی قیمتش ارزون بود می تونستیم استفاده کنیم

ممنون

سلام من تو تابستون هیچی واسه کنکور نخوندم تصمیم دارم از اول مهر بخونم میشه کمک کنید بگید از چه درسی باید شروع کنم رشتمم تجربی

سلام

من ترم دو رشته حسابداری هستم ومیخوام برای کنکوری که ترم چهار دارم برنامه ریزی کنم لطفا منوراهنمایی کنید؟راستی منو توی ایام ترم درس همو به صورت مستمر میخونم ولی توی ایام امتحان حوصلم نمیگیره درس ها رو بخونم ؟

سلام.خسته نباشید

من مرداد ماه کنکور دارم و رشته امم معماریه و کنکورم در راستای کاردانی هستش.

حقیقتش نمیدونم چطوری شروع کنم.اصلا انگیزه ایی در وجودم نمیبینم.

ممنون میشم کمکم کنین

 

سلام من دانش اموز پیش دانشگاهی هستم و  رشتم ریاضیه 

تو برنامه ریزی دچار مشکل شدم نمیدونم دروس سال اول و دوم رو چطوری بخونم کدومو اول بخونم یا چ درسی رو بخونم

چ زمانی از درسا تست بزنم

لطفا کمک کنید

سلام استاد من دانش آموز سال سومم تو برنامه ریزی مشکل دارم dvd و اینا هم نمیخوام میخواستم بدونم شما فقط برنامه ریزی هم دارید

۱۷ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی