اسلایدشو
احتمالاً تا به حال براي شما عزيزان هم اين موضوع پيش آمده است که کتاب يا مطلبي را خوانده و وقت زيادي براي آن صرف کرده، اما کمي بعد احساس نموده‌ايد که همه يا بخشي از آن مطلب را فراموش کرده‌ايد يا به طور کامل به ياد نداريد. در طول آمادگي براي کنکور نيز همين موضوع ممکن است ذهن بسياري از داوطلبان گرامي را به خود مشغول نمايد؛ چه داوطلباني که حجم مطالب مطالعاتي آنها کم و چه آنهايي که حجم منابع مطالعاتي‌شان زياد است. رهايي از اين احساس و درگيري ذهني که براي داوطلبان عزيز به وجود مي‌آيد، يک راه دارد، و آن راه در ميان مشاوران و کنکوري ها به آخرين مرحله کنکور، يعني دوران جمع بندي، معروف است. دوران جمع‌بندي، معمولاً يک ماه پاياني تا کنکور را در بر مي‌گيرد. هدف از اين دوران، آن است که داوطلب، مجموعه درسي‌هايي را که در طول سال تحصيلي خوانده و در ذهن خود تثبيت کرده است سازمان‌دهي کند. پس دوران جمع‌بندي، دوران سازمان‌‌دهي، نظم بخشيدن و مسلط شدن به مطالبي است که تاکنون خوانده‌ايد. اين دوران، بهترين فرصت براي داوطلباني است که فکر مي‌کنند برخي از درس‌ها را فراموش کرده و همچنين داوطلباني که در طول سال بسيار خوب درس خوانده‌اند و اکنون نياز به دوره آنها دارند. در اين دوران، خواندن خلاصه‌ کتاب‌ها، فلش‌کارت‌ها و نکاتي که در طول دوران مطالعه جمع‌آوري کرده‌ايد، بسيار مفيد خواهد بود؛ زيرا دوران جمع‌بندي، دوران خواندن اصلي‌ترين و کليدي‌ترين مباحث است.
     همه شما داوطلبان عزيز، اکنون به مرحله پاياني، يعني مرحله جمع بندي، نزديک مي شويد. به عنوان يک داوطلب که در طول يک سال گذشته و حتي بيشتر، بخش قابل توجهي از وقت خود را صرف آمادگي براي کنکور نموده‌ايد، اکنون وقت آن رسيده است که با يک برنامه خوب به استقبال دوران جمع بندي برويد و خود را به صورت اساسي براي اين «راند» پاياني آماده کنيد. به دليل اهميت دوران جمع بندي، ما در اين مقاله سعي مي‌کنيم تا درباره اينکه چه کاري انجام دهيد تا از اين دوره، بهترين استفاده را ببريد، با شما صحبت کنيم.  
1-    احساسات منفي را ناديده بگيريد
هر چه به زمان برگزاري کنکور نزديک‌تر مي‌شويم، احساسات مختلفي به سراغ داوطلبان عزيز مي‌آيد: اينکه آيا موفق خواهند شد؟ آيا دروس را بخوبي مي‌دانند؟ در جلسه کنکور چه خواهد شد؟ چه ميزان از مطالب را فراموش کرده و چه ميزان را به خاطر مي آورند؟ اول اينکه اين احساس، تقريباً حس مشترک بين تمام داوطلبان کنکور است؛ پس سعي کنيد که جز به احساس‌هاي خوب، به احساس‌هاي منفي و ناخوشايند فکر نکنيد؛ زيرا اين احساس‌ها به توان و نيروي محرک شما صدمه خواهند زد. اگر احساسي در درون شما وجود داشت که به شما گوشزد مي‌کرد که مطالب را فراموش کرده‌ايد، به اين حس بها ندهيد. اين را بدانيد که مطالب، درون ذهن انسان هرگز فراموش نمي‌شوند، بلکه انسجامشان را از دست مي‌دهند و در ميان هزاران مطلب ديگر گم مي‌شوند، و اگر شما وقتي را به بازخواني مجدد اين مطالب اختصاص دهيد، حتماً دوباره براي شما يادآوري خواهند شد؛ اما اگر مطالب بازخواني نشوند، بمرور فراموش خواهند شد. اگر احساس مي‌کنيد که بخشي از مطالبي را که شما براي کنکور مطالعه کرده، فراموش نموده‌ايد، در دوران جمع بندي مي‌توانيد بخوبي اين گمشده‌ها را پيدا کنيد. فقط به عنوان گام اول کافي است که احساسات منفي را از خود دور کنيد.
2-   يک برنامه خوب تدوين کنيد
برنامه، برنامه، برنامه و باز هم برنامه. باز هم مانند همه دوره‌هاي آمادگي براي کنکور لازم است که براي دوران جمع بندي هم برنامه خوبي تدوين کنيد تا اولاً در وقت و زمان خود صرفه جويي نماييد و دوم اينکه با يک نقشه راه مشخص، عملکرد و بازدهي بهتري داشته باشيد. برنامه ريزي براي دوران جمع بندي، با برنامه معمول مطالعاتي شما تفاوتي ندارد. اگر روزانه چند درس مي‌خوانديد، جمع‌بندي را هم به همان شکل ادامه دهيد. براي برخي از دروس مثل زيست‌شناسي که فرّار هستند، مي‌توانيد مرور روزانه داشته باشيد. در برنامه ريزي خود سعي کنيد که اولاً به اين موضوع توجه داشته باشيد که تا کي مي خواهيد مطالعه کنيد، و سپس جمع بندي را آغاز نماييد. ثانياً، بسته به ميزان سختي و آساني دروس، حجم مطالب، بودجه بندي هر درس در کنکور و … براي هر درس در طي هفته زمان درنظر بگيريد. سوم اينکه سعي کنيد از برنامه‌ريزي خود عقب نمانيد، و درصورتي که اين اتفاق افتاد، دروس ساده تر را از برنامه حذف کنيد و سپس در وقت مجددي که خالي کرده‌ايد، آن درس را نيز بگنجانيد؛  بدين منظور براي هر درس درخت دانش رسم کنيد؛ به اين شکل که سعي کنيد در مورد هر درس ابتدا اسامي فصل‌ها را به ياد بياوريد و بعد زيرفصل‌ها را اضافه کنيد. مي‌توانيد بعد از اينکه خودتان سعي‌تان را کرديد، از فهرست کتاب‌هايتان نيز کمک بگيريد. اين کار به منسجم شدن و سامان گرفتن مطالب در ذهنتان منجر مي‌شود. پس از آن، با رعايت نکاتي که در ادامه ذکر خواهد شد، برنامه‌اي براي مرور دروس تنظيم کنيد. مطمين باشيد که پس از مرور مطالب، احساس تسلّط بيشتري بر دروس خواهيد داشت.
3- اولويت بندي کنيد
بسياري از دبيران و مشاوران کنکور معتقدند که در دوران جمع بندي نبايد مطالب جديد خوانده شود؛ زيرا از طرفي، مهلت کمي تا زمان برگزاري کنکور باقي مانده و عملاً با اين روش، حجم قابل توجهي از مطالب از قلم مي‌افتد، و از سوي ديگر، اين موضوع، هيچ اثري در نظم بخشي به مطالب مطالعه شده نداشته و باعث سردرگمي داوطلب مي شود. عده اي از مشاوران نيز اعتقاد دارند که داوطلب مي تواند در زمان جمع بندي، مطالب جديد را هم مطالعه کند. ما معتقديم که اگر تا به حال مبحثي از درس هاي اختصاصي را هرگز نخوانده ايد، بهتر است که آن را با مشورت با افراد مطلع رها کنيد؛ اما اگر آن مطلب، يک درس عمومي است، مي توانيد آن را بخوانيد، ولي سعي نکنيد که براي تسلط کامل بر آن درس وقت بگذاريد؛ چون اين کار به زمان زيادي احتياج دارد که شما فرصت انجام آن را نداريد. البته مطالعه مطالب جديد دروس اختصاصي هم به ميزان مديريت داوطلب نسبت به وقت باقي مانده‌اش تا کنکور، ميزان مطالبي که خوانده شده، مقدار مطالبي که باقي مانده و بالاخره وضعيت درسي داوطلب بستگي دارد.
 شايد شما هم جزو آن دسته از داوطلباني هستيد که هنوز مباحث مدنظر خودتان را به طور کامل مطالعه نکرده‌ايد. اينکه بخواهيد هنوز هم مطالب جديد بخوانيد، اشکالي ندارد؛ اما بايد سعي کنيد تا جمع بندي دروس را هم شروع کنيد. اگر جزو داوطلباني هستيد که در کنار جمع‌بندي مي‌خواهيد مطالب جديد بخوانيد، ابتدا مباحثي را که لازم است، جمع‌بندي و مطالبي را که باقي مانده است، اولويت بندي کنيد تا اگر احياناً فرصت نشد که تمام مباحث را بخوانيد خيالتان از خواندن مهم‌ترين مباحث راحت باشد. در ضمن سعي کنيد که در هنگام مطالعه مطالب جديد، حتماً زماني را نيز براي مرور آنها درنظر بگيريد؛ حتي اگر فرصت پيدا نکنيد که مطالب جديد ديگري بخوانيد.
4-   سهم تست‌ها را در دوران جمع بندي فراموش نکنيد
يکي از کارهايي که بايد سعي کنيد در دوران جمع بندي انجام دهيد اين است که حداقل يک بار،  به تست‌هايي که به آنها طي دوران مطالعه، غلط پاسخ داده يا آنها را بي‌پاسخ گذاشته و بعد پاسخشان را ياد گرفته‌ايد، دوباره پاسخ دهيد. اين تست ها، بين انبوه تست‌هاي ديگر، بسيار با ارزش و گرانبها هستند؛ زيرا به نقاط ضعف و اشتباه شما در دروس مختلف اشاره دارند؛ پس قدرشان را بدانيد. برخي از داوطلبان در اين دوره مرتکب يک اشتباه مي شوند و آن اشتباه اين است که منتظر مي‌مانند تا دوره درس ها به پايان برسد و سپس کار تست زني را شروع کنند. اگر شما نيز جزو اين دسته از داوطلبان هستيد، بدانيدکه هيچ گاه اين اتفاق نمي‌افتد. در واقع، هيچ گاه دوره درس‌‌ها به اتمام نخواهد رسيد؛ چون شما هر مطلبي را که دوره کنيد، باز هم مطلبي مي‌ماند که احساس مي‌کنيد آن را فراموش کرده‌ايدو احتياج به دوره دارد؛ بنابراين، به تست زني اهميت بدهيد.
    دوم اينکه حتماً در کنار جمع بندي، تست زني سرعتي را آغاز کنيد. براي انجام اين کار، بسته به برنامه خود از دو هفته پاياني، يا بيشتر و يا کمتر از اين مدت، قبل از ظهر در شرايط کاملاً شبيه سازي شده، لباس بپوشيد، پشت ميز بنشينيد، زمان بگيريد و هر بار بترتيب از آزمون‌هاي جديد به قديم، از خودتان آزمون بگيريد و سپس بعد از ظهر همان روز، آزمون را بررسي کنيد، اشکالات را در بياوريد و براي هر درس، قسمت هايي را که بايد مجدداً مرور و جمع بندي شوند، علامت بزنيد و براساس آن، برنامه مطالعه دو روز آينده‌تان را مشخص نماييد. نگران بقيه قسمت ها هم نباشيد؛ زيرا اگر مهم باشند، در آزمون‌هاي بعدي از آنها هم تست مي‌آيد و به اين ترتيب مي‌توانيد مطالعه‌شان کنيد. در واقع اگر براي تعيين نياز خود در دروس اختصاصي، اينگونه عمل نماييد که در هر درس، بخشي از آن درس را بخوانيد که بيشترين تعداد سؤالاتغلط يا «نزده» در آزمون مذکور از آن بخش يا فصل کتاب باشد، حال اگر شما در بازه سه روزهبعدي، تست مجموعه اي ديگري را از خود آزمون بگيريد، اين بار نياز به مطالعه بخش هايديگري از دروس را خواهيد داشت، و بعد از اينکه چند بار به اين نحو عمل کرديد، خواهيدديد که مهم‌ترين بخش‌هاي کتاب‌ها را که بيشترين ضعف را در آنها داشته ايد، مورد مطالعه قرارداده‌ايد. اگر هنوز  متقاعد نشده‌ايد که اين روش، بسيار مفيد است، دست کم دو دوره، اين کار را انجام دهيد تا در آزمون سوم ( روز هفتم) متوجه شويد که چه تحولي دريادگيري شما ايجاد شده است.
 چند توصيه مهم براي دوران جمع بندي
1-            درحال حاضر برخي از داوطلبان، اين تصور را دارند که هيچ يک از مطالبي را کهتا به حال خوانده اند، به ياد ندارند؛ اما  نگران نباشيد؛ چون به محض اينکه در جلسهآزمون سراسري حاضر شويد و سؤالات را ببينيد، متوجه خواهيد شد که تمام مطالب را بخوبي به خاطرداريد.
2-            به بودجه بندي سؤال‌هاي کنکور توجه کنيد و اگر به مبحثي که سؤال بيشتري از آن مطرح مي شود، تسلّط کمي داريد، تا حد امکان مشکل خود را برطرف کنيد.
3-            سعي کنيد که حداقل در اين دوره در طول روز 11 ساعت و در نهايت 13 ساعت درس بخوانيد. اگر نمي توانيد اين کار را انجام دهيد، علتش اين است که وقت تلف مي کنيد، نه اينکه وقت نداريد؛ پس بايد براي خودتان برنامه زماني دقيقي از قبل معين کنيد و خود را مقيد کنيد تا آن برنامه را به صورت کامل انجام دهيد.
4-            درزمان باقي مانده تا کنکور دست به کارهاي عجيب نزنيد و به هيچ عنوان ساعت خواب خود را کمنکنيد؛ زيرا کم شدن ساعت خواب، بازده مطالعاتي شما را به طرز چشمگيري کاهش خواهد داد (هشت ساعت خواب در طول شبانه روز توصيه مي‌شود).
5-            در زمان باقي مانده تا کنکور، شب ها قبل از خواب، چند دقيقه وضعيت خود رادر کنکور مجسم نماييد. تصور کنيد که سر جلسه کنکور حاضر شده ايد و به پاسخگويي به سؤالات مشغول هستيد و براحتي مي توانيد به تمام آنها پاسخ دهيد و هيچ گونهمشکلي در جواب گويي به آنها نداريد؛ يا خود را در شرايطي تصور کنيد که با سؤالاتدشواري مواجه شده‌ايد. استفاده از اين روش سبب مي شود تا استرس و ترس شما از حضوردرجلسه کنکور تا حد زيادي کاهش يابد.
6-            اگر شما داوطلب خوبي هستيد و نتيجه خوبي را در آزمون‌ها کسب کرده‌ايد، مي توانيد هر دو روز يک بار، آزمون بدهيد، و در حقيقت، يک روز و نيم را براي رفع اشکال بگذاريد؛ ولي اگر نتيجه هايتان رضايت بخش نيست، اين کار را هر سه روز يک بار، انجام دهيد و دو روز و نيم را براي اشکال ها وقت بگذاريد.
7-            در زمان آزمون دادن، شما بايد در هر درس، يک تصميم مهم بگيريد و آن را عملي کنيد؛ براي نمونه با خود بگوييد که در درس فيزيک، تست هاي مبحث نور را تا فاصله آزمون بعد، رفع اشکال خواهم کرد.
8-            اگر در هر آزمون، فکر کنيد که اين آزمون، کنکور واقعي شماست، در اين صورت، در هر آزمون، اشکال عمده خود را برطرف خواهيد کرد و به اين ترتيب، هر آزمون در مقايسه با آزمون قبلي تان بهتر خواهد شد.

 

9- با دوستاني که شما را اميدوار مي‌کنند، گفت و گو کنيد و از کساني که شما را دچار شک و ترديد مي‌کنند و نااميدتان مي‌نمايند بشدت دوري کنيد. اگر در خانواده به توانايي‌هايتان باور ندارند، شرايط خود را به طور کامل برايشان توضيح دهيد و از ايشان بخواهيد که شما را آن چنان که هستيد توانا بدانند.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889 آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است سایت رسمی انتشارات گیلنا سایت رسمی کنکو سایت رسمی کنکور اسان سایت رسمی کنکور اسان است طعم مطالعه طعم مطالعه با لذت مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری وبسایت رسمی انتشارت گیلنا وبسایت رسمی کنکور وبسایت رسمی کنکور اسان وبسایت رسمی کنکوراسان است کنکور کنکور آسان کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان گیلنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی