اسلایدشو

يادگيري و مطالعه ي هدفمند نيز مثل بسياري از فعاليت ها و امور جاري نيازمند فراگيري و مهارت لازم است هم چنان که براي بهتر زيستن نيازمند به کسب مهارت هاي زندگي اعم از تصميم گيري، خلاقيت، کنترل خشم و… هستيم. براي بهتر و مؤثرتر آموختن نياز بايد خود را علوم و فنون مربوطه مجهز کنيم، چرا که بهترين ساعات، روزهاو سال هاي زندگي را به صورت رسمي و غير رسمي درگير آموزشگاه و آموختن هستيم.
هر دانش آموزي مايل است که مهارت هاي خود را براي رسيدن به موفقيت تحصيلي بهبود بخشد. چون داشتن مهارت هاي تحصيلي به دانش آموزان کمک مي کند تا با بهره گيري ازدانش و مهارت هاي تحصيلي توانايي خودشان را ارتقا بخشند و در نتيجه معدل درسي آنان بالاتر رود.
 

مهارت اول؛ مهارت برنامه ريزي
 

برنامه ريزي فعاليتي مستمر و منطقي است که در آن هم هدف و هم بهترين راه رسيدن به هدف تبيين شده است.
اگربتوانيد در زندگي تحصيلي خويش از يک برنامه ريزي مناسب تبعيت کنيد و امور تحصيلي و روزمره ي خود را در قالب برنامه اي از پيش تعيين شده تعريف کنيد، نه تنها موفقيت تحصيلي شما تضمين مي شود بلکه به فنوني دسترسي پيدا مي کنيد که مي تواند ساير ابعاد شخصي و اجتماعي زندگي شما را تحت تأثير قرار داده و ضريب آرامش و پيشرفت شما را در ساير عرصه ها ارتقاء بخشد. نتايج سودمند برنامه ريزي عبارتند از:

1-روش مناسب براي پاسخ به نيازهاي شما
 

امروزه نياز اصلي ما موفقيت درسي است. بنابراين برنامه ريزي به ما کمک مي کند تا بهتر و سريع تر به هدف مان برسيم. در واقع ما مي توانيم با اصولي که در اين زمينه ياد مي گيريم راه هاي رسيدن به هر هدف و روش هاي تأمين هر نيازي را شناسايي کرده و سرانجام با بهره گيري از يک برنامه مناسب به نتيجه برسيم.

2-افزايش تمرکز
 

بسياري از ما گلايه مي کنيم که تمرکز نداريم، يک درس را چندين بار مي خوانيم ولي نمي توانيم نتيجه بگيريم. يکي از مهم ترين راه هاي افزايش تمرکز، برنامه ريزي است. برنامه ريزي به ما کمک مي کند تا افکارمان را منظم و آن ها را اولويت بندي کرده و نحوه ي رسيدن به آن اهداف و مقدار زماني که قرار است به آن اختصاص دهيم را مشخص کنيم. بنابراين وقتي شما برنامه ريزي مي کنيد يعني ذهن شلوغ خود را مرتب مي کنيد و به اين ترتيب يک گام بسيار مهم در مسير موفقيت تحصيلي خود برمي داريد.

3-کاهش اضطراب و فشار رواني
 

اگر ما با برنامه ريزي پيش برويم ديگر دليلي ندارد که نگران و مضطرب باشيم. فرد مضطرب معمولاً توانايي استفاده از توانايي ها و آموخته هاي خود را از دست مي دهد و حالتي در او ايجاد مي شود که تعادل فيزيکي و رواني او متزلزل شده و نمي تواند روي موضوع خاصي مثل امتحان تمرکز کند. در نتيجه ترس و اضطراب او از نتيجه ي امتحان و عواقب آن افزايش مي يابد و دچار اضطراب مي شود.

4-تقويت اراده و قدرت تصميم گيري
 

برنامه ريزي حاصل تلاش، مقاومت و ثمره ي فعل خواستن است. اگر از اراده ي قوي برخوردار نباشيم و نتوانيم در برابر عوامل تهديد کننده و در خواست هاي وسوسه انگيز مقاومت کنيم، يقيناً نمي توانيم موفق شويم. با برنامه ريزي کم کم ياد مي گيريم که براي رسيدن به اهداف زندگي بايد صبور باشيم و در برابر سختي ها مقاومت و تمرين کنيم چرا که براي به دست آوردن هر چيزي بايد اراده و قدرت تصميم گيري داشته باشيم.

5-خوش بيني به آينده
 

بدون ترديد ايمان به پيروزي و رسيدن به هدف انگيزه اي بسيار قوي براي قدم نهادن در مسير موفقيت است. فردي را تصور کنيد که روي تکه چوبي در پهنه ي اقيانوس رها شده و با مرگ دست و پنجه نرم مي کند، اگراين فرد انديشه هاي يأس آلود را به ذهن خود راه بدهد. قبل از آن که گرسنگي و تشنگي او را از پاي در آورد مرده است و برعکس، کسي که روح بلندي دارد، به آينده اميدوار و به توانايي هاي خود ايمان دارد. به خدا توکل و با سختي هاي راه مبارزه مي کند. خداوند نيز به اين گونه افراد وعده ي کمک و پيروزي داده است.

6-نظم بخشي به کارها
 

يکي از ويژگي هاي انسان هاي موفق نظم در امور است. اين سفارش در آموزه هاي ديني ما نيز بسيار تأکيد شده است. انسان منظم يعني انساني که برنامه دارد، بنابراين براي انجام هر کاري زمان و مکان خاص در نظر دارد. نظم و انضباط ميوه ي شيرين برنامه ريزي است.

7- تسهيل خود ارزيابي
 

خود ارزيابي يعني کمي ايستادن و بررسي کردن کاري که انجام داده ايم. اين مهارت به ما کمک مي کند تا به موقع به محاسن و مشکلات فعاليتي که انجام داده ايم، پي ببريم. درنهايت اگر لازم باشد براي افزايش بازدهي کار و کاهش مشکلات، تغييراتي در برنامه مان ايجاد کنيم. کساني که اهل برنامه ريزي نيستند فرصتي براي بازبيني مسير ندارند و بعضاً شکست ها و مشکلات خود را به منابع بيروني ( ديگران) نسبت مي دهند. مثلاً مي گويند « فلان معلم بد درس مي دهد»، «اين چه مدرسه اي است که حساب و کتاب ندارد»، «تقصيرخانواده ام است، اگر مرا به فلان مدرسه مي فرستادند چنين و چنان مي شد»يا« خدادوستم را لعنت کند که مرا از درس مي اندازد».
نکته پاياني اين که در آموزه هاي ديني ما نيز محاسبه و ارزيابي از خود بسيار تأکيد شده، مثلاً اين که در پايان روز قبل از خوابيدن به کارهايي که در طول روز انجام داده ايد فکرکنيد و سعي کنيد با شناسايي نقاط ضعف و قوت خود، براي فردا بهتر باشيد.

8-مديريت زمان
 

وقت و زمان در زندگي، محدود و برگشت ناپذير است. ما براي استفاده ي نادرست از زمان ناگزير به برنامه ريزي هستيم، چرا که اگر براي اوقات روزانه ي خود برنامه نداشته باشيم به طور غير مستقيم پذيرفته ايم که «هرچه پيش آيد خوش آيد». بنابراين نداشتن برنامه و اتلاف وقت ارمغان اين بي توجهي است. برنامه ريزي به ما کمک مي کند که ما از وقت خود بهتر استفاده کنيم و کارها در کنترل ما باشند. با برنامه ريزي شما زمان را ذخيره مي کنيد و مي توانيد کارهاي خود را با توجه به اولويت بندي انجام دهيد. بعضي ها فکر مي کنند اگر بخواهند برنامه ريزي کنند زمان را از دست مي دهند و کارهاي شان انجام نمي شود، در حالي که دانشمندان معتقدند هشت دقيقه صرف زمان براي برنامه ريزي روزانه مي تواند يک ساعت زمان را براي شما ذخيره کند!

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی