اسلایدشو
2

هشتاد نکته ظریف برای لذت بردن از یک مطالعه مفید

 

1- قبل از هر چیز برای مطالعه وضو بگیرید.

2- دعای مطالعه را بخوانید : اَللّهم أخرِجنی مِنَ الظُّلُماتِ الوَهم وأکرِمنی بِنورِ الفَهم إفتَح عُلَینا أبوابَ رَحمتِکَ وَ انشُر عَلَینا خَزائِنَ عُلومِک . بِرَحمتک یا أرحمَ الراحمین.

3- یک برنامه کامل روزانه – هفتگی و یا ماهانه برای خود تنظیم کنید و با همت و پشتکار طبق برنامه عمل کنید یعنی مشخص کنید چه زمانی و چه مدت از شبانه روز را مطالعه خواهید کرد.

4- هنگامی مطالعه کنید که از سلامت جسمانی و روانی کامل برخوردار هستید یعنی نگرانی و خستگی و بیماری و … ندارید. در غیر اینصورت مطالعه جز اتلاف وقت نیست.

5- مطالعه باید هدفدار باشد و هر نوبت هدف را در ذهن خود مجسم کنید تا عامل دلسردی پیش نیاید هدف می­تواند برای لذت بردن از یک داستان – فهمیدن یک موضوع و یا شرکت در کنکور و … باشد.

6- با شناخت از اهداف کتاب مدت و نوع مطالعه را مشخص کنید مثلاً مطالعه اجمالی – مطالعه دقیق و … داشته باشید. لذا بهتر است مطالعه شما ابتداء اجمالی و سپس کلی باشد.

7- برای ایجاد انگیزه در شروع مطالعه سوالاتی را برای خود طرح کنید و در حین مطالعه بدنبال جواب سوالات باشید تا هم ایجاد انگیزه کرده باشید و هم مطالب را بهتر درک کنید.

8- دلهره و اضطراب عدم موفقیت را در پیش داشته و شما را به سوی شکست سوق خواهد داد. به شکست فکر نکنید و هر گونه دلهره و اضطراب را با ایجاد تفکرات مثبت و اعتماد به نفس از بین ببرید. از اضطرابهای متفرقه بکاهید، مثلاً شب امتحان نتایج فوتبال را دنبال نکرده و حتی اگر امتحان قبلی هم رضایت بخش نبود به آن فکر نکرده و تحلیل آنرا به فرصت مناسب موکول کنید.

9- علاقه در مطالعه نقش مهمی را ایفا می­کند اگر مطالب را با علاقه برای فهمیدن و یا برای یک هدف مشخص بخوانید بهتر درک کرده و به خاطر خواهید سپرد.

10- به همه مسائل و موضوعات زندگی خود با نظر مثبت بنگرید به آنچه هست فکر کنید نه آنچه نیست تفکر منفی آثار زیانباری را در پی خواهد داشت.

11- سعی کنید که پس از مطالعه هر مطلب به خود پاداش دهید تا احساس رضامندی و خود ارزشمندی کنید.

12- برای به خاطر سپردن و یادآوردن هر مطلب باید تمرکز حواس داشته باشید. یعنی افکار دیگر را به ذهن راه نداده و به صورت تلقینی هم که شده باید تمرکز پیدا کنید زیرا وقتی شما به چیز دیگری فکر می­کنید حافظه نمی­تواند مطلبی را به خاطر بسپارد.

13- زمانی که تمرکز شما در مطالعه از بین می­رود هرگز مطالعه نکنید که باعث دلزدگی شما از مطالعه می­شود.

14- اعتماد به خود و اعتقاد به توانستن – موفقیت و کامروائی را به ارمغان می­آورد. به خود اعتماد کنید و معتقد باشید که قادر به انجام هر کاری هستید. هنگامی که شما حافظه خود را ضعیف میدانید به خود تلقین کرده اید که همه چیز را فراموش خواهید کرد.

15- به هنگام مطالعه باید فعال بود تا عامل دلسردی و عدم تمرکز از بین برود. یادداشت برداری طبقه بندی مطالب – برجسته ساختن نکات مهم بازبان تکرار کردن به تمرکز شما می­افزاید.

16- حتی الامکان سعی کنید مطالب را فهمیده و به خاطر بسپارید، زیرا مطالبی که طوطی وار حفظ شده­اند خیلی زود فراموش خواهند شد.

17- اگر با خواندن قسمتهای اول کتاب دلسرد شدید نباید دست از مطالعه بردارید زیرا دلسرد شدن در وهله اول مطالعه برای همه افراد امری عادی است.

18- از فشار آوردن به حافظه خود و تراکم کردن ساعت فراگیری جداً بپرهیزید. لذا وقت مطالعه شما نباید متوالی باشد، زیرا زود خسته و بی میل می شوید. بنابراین بهتر است 5 ساعت مطالعه را به 5 تا یک ساعت تقسیم کرده و بین هر ساعت 10 الی 15 دقیقه استراحت شامل نفس کشیدنهای عمیق- قدم زدن- مشاهده طبیعت و … داشته باشید.

19- زمان مطالعه از 5/1 تا 2 ساعت بیشتر نشود و بین ساعات مطالعه هرگز نخوابید.

20- میزان از دست دادن مطالب و فراموشی حافظه در خواب کمتر از بیداری است لذا بعد از آموختن یک مطلب علمی و مشکل مدتی بخوابید تا زمان لازم برای تثبیت در ذهن فراهم گردد و به همین علت است که می گویند دروس استدلالی را آخر شب و حفظی را صبح زود مطالعه کنید.

21- تکرار، معمترین و اساسی ترین مسئله در یادگیری است.

22- در به خاطر سپردن مطالب سعی کنید مطالب را بفهمید بعد خلاصه آنرا در ذهن تکرار کنید زیرا یادآوری مطالب خوانده شده باعث یادگیری بهتر می شود.

23- از مطالعه پراکنده خودداری کنید البته مطالعه پراکنده به عنوان گذران اوقات فراغت و بدست آوردن اطلاعات متفرقه و متنوع و رفع خستگی مفید است. اما اگر برای به دست آوردن اطلاعات عمیق و ریشه­دار و تحقیقی باشد نباید هر موقع کتابی را مطالعه کرد پس هر کتابی را که انتخاب می کنید سعی کنید آن را تمام کنید.

24- خستگی در مطالعه علتهای گوناگون دارد که یکی از آنها سطحی مطالعه کردن است لذا عمیق مطالعه کرده و تا مطلبی را درک نکرده­اید دست بر ندارید.

25- عامل دیگر خستگی بی نظمی است لذا ضمن رعایت دقیق زمان و مکان مطالعه تلاش کنید وسائل و کتب اضافی را از اطراف خود جمع کنید.

26- در مطالعه مستمر و طولانی اگر خستگی پیش آمد می­توان به عنوان تنوع به مطالعه کتب دیگر پرداخت و در فاصله ای مجدداً مطالعه منبع اصلی را از سر گرفت.

27- می­توانید به هنگام خستگی کف اتاق بدون استفاده از بالش دراز کشیده دستها را در طرفین قرار داده تمام عضلات بدن را آزاد گذاشته و چشمها را برای چند دقیقه بسته و با تلقین کلماتی آرامش بخش در ذهن روحیه ای شاد پیدا کنید.

28- برای یادگیری و یادآوری بهتر باید نکات اصلی از جزئی را تفکیک کرده و در پایان هر فصل نکت اصلی را در ذهن مرور کنید.

29- اگر کتاب عنوانها و یا تیترهای زیادی دارد بهتر است عنوانها را طبقه بندی کرده تا در به خاطر سپردن مطالب دچار مشکل نشوید.

30- با یادداشت برداری خلاصه نویسی و یا حاشیه نویسی می توانید مطالبی را که نیاز به اندیشه و تفکر بیشتری دارد و یا باید آنها را حفظ کنید، راحتتر به خاطر بسپارید.

31- در پایان هر مطلب یا هر فصل خلاصه برداری کنید ، خلاصه برداری یعنی تقلیل حجم مطلب بدون اینکه در مفهوم و هدف پیام متن تغییری داده شود. مثلاً به جای عبارت (تفاوت قائل شدن بین افراد، بدون عذر موجه) از کلمه تبعیض استفاده کنید.

32- سعی کنید تند خوانی را بیاموزید و تمرین کنید که تند بخوانید تندخوانی باعث صرفه جویی در وقت و تمرکز حواس می­شود.

33- بکوشید بین مطالب جدیدی که می­خواهید یاد بگیرید و مطالبی که قبلاً آموخته اید ارتباط منطقی برقرار سازید.

34- به هنگام مطالعه برای مطالب از تصویر سازی ذهنی استفاده کنید. این تصاویر در باز یابی مطالب نقش بسزائی دارد یعنی وقتی مطلبی را می­خوانید با خلاقیت خودتان تصویر- جدول و … را تهیه و در کنار آن مطالب را حفظ کنید که با تجسم تصویر مطلب را به خاطر آورید.

35- رمز گذاری کردن حتی به صورت غیر منطقی و مضحک راه تقویت حافظه و یادآوری است.

مثلاً برای حفظ سه اقیانوس بزرگ جهان (کبیر- اطلس- هند) از سه کلمه اول آنها استفاده کرده و کلمه دید (کاه) را بسازید که هم براحتی حفظ شده و هم به آسانی به خاط می­آید.

36- اصول بیاد سپردن را که شامل: 1- علاقه به مطلب 2- دقت به آن 3- معنی دار بودن 4- طبقه بندی کردن

5- قرینه سازی و یا کدگذاری 6- مرور مطالب 7- به خاطر سپردن اسامی و اصطلاحات دشوار آن 8- یادداشت­برداری، ، را حتماً بیاموزید و بکار بندید.

37- خط کشیدن زیر عبارات و مطالب مهم در باز خوانی و تمرکز بیشتر روی آنها مؤثر است.

38- از برخواندن مطلبی که قبلاً یادگرفته­اید برای شخص دیگری که بتواند اشتباهات شما را اصلاح کند بسیار مفید است.

39- سعی کنید از نقشه­ها و تصاویر و نمودارهای کتابها حداکثر استفاده را کرده و خوب آنها را به خاطر بسپارید و به آنها دقت کنید.

40- تغذیه مناسب اعم از غذا و اکسیژن عامل مؤثر در افزایش کارائی حافظه می باشد تا مغز فعالتر عمل کند به این موضوع توجه کنید.

41- استفاده از دخانیات میزان اکسیژن مغز و بازدهی آن را کاهش داده و عمل طبیعی سیستم عصبی را مختل کرده و موجب خستگی زودرس جسم و روان می­شود.

42- همیشه شنونده مطلق نباشید آنچه را می­خوانید مورد انتقاد قرار دهید به همین علت سفارش کرده­اند همیشه آثار یک نویسنده را مطالعه نکنید زیرا به تدریج قدرت انتقاد از شما سلب خواهد شد نگاه انتقاد آمیز به مطلب عامل دقت در مطالعه است.

43- برای بهره­گیری از مطالعه باید آمادگی بدنی- روانی – اجتماعی و عقلی داشته باشید.

44- بعضی از مطالب احتیاج به چندین بار مطالعه دارند زیرا قضاوتی که در هر بار مطالعه به فرد می­دهند با قضاوت مطالعه قبلی متفاوت خواهد بود لذا آنها را دقیقتر بخوانید.

45- به مکان مطالعه توجه کنید مکان مطالعه باید دور از سر و صدا و جار و جنجال و عوامل مزاحم باشد .

46- محل مطالعه حتی الامکان ثابت بوده و کمتر تغییر کند.

47- مکان مطالعه حتی الامکان ثابت بوده و کمتر تغییر کند.

48- میزان نور و محل تابیدن آن باید متناسب باشد نور کم و زیاد نباشد و از پشت سر و سمت چپ بتابد .

49- دمای اتقا مطالعه مناسب باشد زیاد گرم و یا سرد نباشد دمای 20 درجه مناسب است.

50- بهداشت اتاق کاملاً رعایت شود نامرتب و کثیف نباشد به خصوص هوای تازه جریان داشته باشد.

51- به وضعیت بدن به هنگام مطالعه دقت شود از دراز کشیدن به حالت لمیده و ناموزن و در رختخواب نباش لذا اتاق خواب و استراحت برای مطالعه مفید نیست.

52- اگر از میز و صندلی استفاده می­کنید باید ارتفاع آن مناسب باشد یعنی صندلی 45 سانتی­متر و میز دارای ارتفاع 75 سانتی­متر باشد.

53- رعایت فاصله چشم تا نوشته 30 سانتی متر و دید بر نوشته عمود باشد.

54- هرگز در ضمن حرکت مطالعه نکنید یکی از پزشکان می گوید مطالعه هنگام حرکت به همان اندازه خطرناک است که پیچ گوشتی را در کره چشم کرده و بچرخانید.

55- هنگام مطالعه از کلمه خوانی و تلفظ خوانی و به هم زدن لبها خودداری کنید زیرا هم سرعت شما را کند خواهد کرد و هم انرژی بیشتری باید مصرف کنید لذا به دنبال درک کلی مطلب باشید نه تک تک کلمات .

56- هنگام مطالعه از دوباره خوانی غیر ضروری بپرهیزید بعضی­ها عادت دارند یک کلمه را چند بار تکرار نمایند برای رفع این نقص یک کاغذ سفید بردارید و همانطور که مطالعه می کنید کاغذ را روی کلمات به جلو ببرید تا اگر چشم تا اگر چشم عادت به برگشت هم دارد کلمات را نبیند.

57- سعی کنید زمان مشخصی را در هر روز در نظر گرفته و طوری که در آن ساعت به هیچ کار دیگری نپرداخته و فقط مطالعه کنید.

58- تحقیقات نشان داده مطالعه به هنگام شب و قبل از خواب و صبح زود کار آمدتر است لذا بیشتر از این مواقع استفاده کنید.

59- بهتر است شب را به سه قسمت تقسیم کرده دو قسمت را بخوابید و یک قسمت را مطالعه کنید.

60- به خیال صرفه جویی در وقت برای مطالعه کردن از خوردن غذا صرف نظر نکرده و یا برعکس پرخوری نکنید پرخوری نکنید پرخوری خواب آلودگی و کسالت به همراه دارد.

61- زمانهای غذا خوردن خود را به پنج وعده تقسیم کرده و از غذاهای کم حجم و پر کالری استفاده کنید.

62- باید توجه داشت که در مطالعه نوع کاغذ و اندازه حروف و فاصله سطرها – پررنگی و کم رنگی نوشته مؤثر بوده و بر میزان و کیفیت مطالعه تأثیر می­گذارد.

63- زمان مطالعه به کار دیگری نپردازید مانند بازی با کلید- تسبیج و … که عامل حواس پرتی هستند.

64- قبل از شروع مطالعه به تناسب نوع مطالعه وسایلی از قبیل کاغذ یادداشت – قلم – خط­کش و مداد و غیره را مهیا سازید.

65- اگر مطلبی را درک نکردید با کشیدن خط زیر آن و یا گذاردن علامت سوال مجدداً پیگیری نمائید.

66- گاهی مطلبی در حین مطالعه برایتان تداعی می­شود که در غیر زمان مطالعه به خاطر نمی­آید بهتر است آن را همان موقع یادداشت کنید.

67- موقع مطالعه حتماً لباس راحت بپوشید تا نیازمند جابجائیهای پی در پی نباشید.

68- برای هدفتان تلاش کنید فقط آرزو کافی نیست برای تقویت روحیه خود هدفتان را در ذهن تجسم کرده و هرگونه تردید در رسیدن به هدفتان را دور بریزید که تردیدها خیانتکارند.

69- روزها را با ورزش آغاز کنید تا روحیه­ای شاداب داشته باشید.

70- اگر امتحان تستی است هنگام مطالعه روی جزئیات تمرکز کرده و از روشهای حافظه استفاده کنید و اگر امتحان تشریحی است اطلاعات وسیعی در مورد موضوع به دست آورید.

71- به هنگام مطالعه به کمیت (زیاد خواندن) توجه نکنید بلکه به کیفیت (میزان یادگیری) توجه کنید.

72- برای هر درس به میزان اهمیت آن وقت بگذارید (دروسی که ضعیف هستید و یا دروسی که ضریب بالا دارندو…)

73- اوقات حداقل و حداکثر کارائی ذهن خود را بشناسید زمانهائی را که روشنتر فکر می­کنید و انرژی بیشتری دارید و از خلاقیت بالائی برخوردارید و ……… مطالعه کنید.

74- شب امتحان شب یادگیری نیست بلکه شب مرور و یادآوری است.

75- اگر فرصت اندکی برای مطالعه دقیق درسها دارید بهتر است فقط به یادگیری نکات اصلی و مرور رئوس مطالب بپردازید.

76- مرور مطالب به معنای دوباره خوانی و یا حفظ مطالب و فرمولها نیست بلکه اگر قبلاً درس به خوبی خوانده باشید برای مرور به یادداشتها نگاهی انداخته و زیر مطالب مهم را خط بکشید و فقط ارتباط آنها را با دیگر مطالب دریابید.

77- بهترین زمان برای یادگیری اولین فرصت است. بهتر است بلافاصله بعد از توضیحات و تدریس با دقت بیشتری همان درس را مطالعه کنید.

78- مطالعه مطالبی که انتظار دارید جزء سئوالات امتحانی باشد نتیجه بخش خواهد بود. اگر چه پیش بینی دقیق سئوالات امکان پذیر نیست. ولی بابررسی اوراق امتحانی سالهای گذشته و یا تأکید معلم به هنگام تدریس می­توانید محدوده سئوالات را حدس بزنید.

79- امیدوار و با روحیه باشید اگر بد عمل کردید دلگیر نشوید وقتی خدا هست هیچ دلیلی برای ناامیدی نیست پس به او توکل کنید.

80- در پایان توجه شما ار به این آیه شریفه جلب می نمائیم که خداوند می فرماید:

ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم – همانا خداوند سرنوشت هیچ گروهی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خودشان تغییر دهند.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889

آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است طعم مطالعه طعم مطالعه با لذت مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری کنکور کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان

مهندس سلام بی نهایت ازتون ممنونم بابت این مطلب

عاااااااااااااااااااالی بود

مهندس جان من سال 95 کنکور دارم تا الانم خوب درس خوندم اما اصلا تستی نخوندم و حتی هیچ درسی رو خلاصه نویسی هم نکردم

با اینکه این ترم هم معدلم 20 شد ولی بازم نگرانم 

باید چیکار کنم؟

راستی سوم تجربیم

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی