شکل خوانی چیست ؟

اخبار

در درس ‌هایی مثل زیست،شیمی و فیزیک، کتاب درسی دارای شکل‌هایی است که مورد توجه طراحان سوال هستند.بهتر است بدانیم با این شکل‌ها چگونه رفتار کنیم.
دسته ی اول شکل‌هایی هستند که محتوای درس حول مفهوم آن می‌چرخد.این شکل‌ها خیلی مهم هستند و بهترین کار این است که آن‌چه از این شکل‌ ها استخراج می­شود روی یک برگه بنویسیم و روی آن بچسبانیم.سپس در بازه ‌های مختلف،آن را مرور کنیم.
دسته ‌ی دوم شکل ‌هایی هستند که شاید در رده‌ی پایین‌تری از اهمیت قرار بگیرند و شامل مفاهیم اصلی درس نباشند اما بایدآن ‌ها را در حد نیاز مطالعه کرد.گاهی نکته ‌های مرتبط با این گونه شکل‌ها را می‌توانید در پاسخ ‌نامه­ی کتاب‌های کمک‌آموزشی ببینید و آن‌ها را یادداشت کرده یا به خاطر بسپارید.
در یک تقسیم ‌بندی دیگر،شکل ‌های کتاب درسی به دو نوع ثابت و متغیر دسته‌بندی می‌شوند.
به طور مثال شکل‌های چرخه­ی تولید مثل گیاهان در زیست ‌شناسی ثابت هستند و نمی‌توان آن را به گونه‌ای دیگر مورد سؤال قرار داد.
اما در مبحثی مثل فشار در درس فیزیک شکل‌ های ارتفاع ستون جیوه دارای مفاهیم ثابت هستند اما شکل و مجهول سوال قابل تغییر است.
در مطالعه­ی هر دو نوع از این‌ شکل‌ها نکته‌ی مهم دریافتن مفهوم مورد بحث و جزئیات شکل است.بدیهی است که حل تست یا سوال تشریحی برای تمرین بیش‌تر و تسلط بهتر بر مطالب بسیار موثر است.
در دفترچه ‌ی اختصاصی کنکور ٩٦ در رشته­ ی تجربی ٢٨ سوال شکل ‌دار طراحی شده بود که حدود ١٧ درصد سوالات را شامل می­شد.
در دفترچه ‌ی اختصاصی کنکور ریاضی نیز ٢٢ سوال یعنی حدود ١٦ درصد سوالات  شکل ­‌دار طراحی شده بودند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی