اسلایدشو

چکیده:

درخت حافظه روش علمی یادداشت برداری است که به‌وسیله آن می‌‌توان شکل کلی موضوع و ارتباط بین نکات مختلف را نشان داد. شکل جای گیری مطالب در درخت حافظه به گونه ای است که یادآوری و دوره‌ی مطالب را بسیار آسان می‌‌کند. با خواندن این مقاله با این روش آشنا خواهید شد.

 

در این روش مطالب به‌صورت فهرست وار نوشته نمی شوند بلکه شکل شاخه ای دارند، به این گونه ای که موضوع اصلی و درجه‌ی اهمیت مطالب و ارتباط بین آن‌ها بصورت کاملا مشخص نشان داده می‌‌شود. مزیت دیگر این روش آن است که به راحتی می‌‌توان مطالب جدید را به درخت حافظه تکمیل شده اضافه کرد، بدون آنکه نظم مطالب از بین برود، در یادداشت برداری معمولی این کار امکان ندارد.

مهم تر از همه اینکه شکل ظاهری درخت حافظه در به خاطر آوردن مطالب کمک بسیاری می‌‌کند. اگر شما شکل درخت حافظه را به خاطر بیاورید و آن را در ذهن خود ترسیم کنید، مطمئناً مطالب ذکر شده در آن و ترتیب جای گیری آن‌ها را نیز به خاطر خواهید آورد. چون در این روش برای درک مطالب و ارتباط آن‌ها با یکدیگر قسمتهای بیشتری از مغز فعال می‌‌شود و یادآوری آسان تر خواهد شد.

درخت حافظه علاوه بر یادداشت برداری در موارد زیر نیز کاربرد دارد:

  • خلاصه کردن مطالب
  • تنظیم مطالبی که از منابع مختلف گردآوری شده است.
  • بررسی مسائل دشوار و پیچیده
  • ایجاد طرحی کلی از موضوع مورد مطالعه

 

 

ترسیم درخت حافظه

در این‌جا قسمتی از یک درخت حافظه را می‌‌بینید که موضوع اصلی آن یادگیری مرحله ای است.

برای ترسیم درخت حافظه به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. موضوع اصلی را در پایین صفحه بنویسید و دور آن خط بکشید. سپس از این قسمت خطی را به طرف بالای صفحه امتداد دهید. این قسمت با شماره 1 در شکل مشخص شده است.
  2. سپس خطوطی را از خط اصلی انشعاب دهید و نکات مهم مرتبط با موضوع را در کنار این خطوط بنویسید. این قسمت‌ها با شماره 2 در شکل نشان داده شده است.
  3. اگر مطالب دیگری در ارتباط با نکات قبلی وجود دارد، خطوط قبلی را انشعاب داده و آن مطالب را بنویسید. این قسمت‌ها با شماره 3 در شکل نشان داده شده است.
  4. خطوط قبلی را باز هم انشعاب داده و مطالب جزئی تر را در کنار آن‌ها بنویسید. (شماره 4 در شکل)

همان‌طور که می‌‌بینید این شکل دقیقا شبیه درختی است که شاخه های آن به همه طرف پراکنده شده است. البته محدودیتی در شکل ظاهری درخت حافظه وجود ندارد، فقط باید به این نکته توجه داشت که موضوع اصلی در پایین و گوشه‌ی صفحه قرار گیرد و مطالب دیگر به ترتیب اهمیت از آن منشعب شوند.

بعدها می‌‌توانید مطالب جدیدتر را نیز به همین ترتیب به درخت حافظه اضافه کنید.

 

 

تقویت مهارت یادداشت برداری به روش علمی ( تکنیک درخت حافظه )

وقتی به ترسیم درخت حافظه مسلط شدید، می‌‌توانید از آن به‌عنوان بهترین وسیله برای دوره‌ی مطالب و یا خلاصه نویسی استفاده کنید. بنابراین سعی کنید این مهارت را در خود پرورش دهید.

توصیه های زیر در پرورش این مهارت به شما کمک می‌‌کند:

  • در بالای صفحه تاریخ رسم درخت حافظه را بنویسید.
  • از کلمات و عبارات کوتاه و کلیدی استفاده کنید.
  • مطالب را به‌صورت کلمات و عبارات کلیدی بر روی درخت حافظه یادداشت کنید و از توضیحات اضافی بپرهیزید. به‌خاطر داشته باشید که فقط 20% اطلاعات باید بر روی درخت نوشته شود و 80% بقیه در حافظه نگهداری می‌‌شود. در هنگام دوره کردن اگر چند بار کلمات کلیدی را مرور کنید، ذهن فعال شده و بقیه‌ی مطالب را به یاد خواهید آورد.
  • خوش خط و خوانا بنویسید. کلمات را با فاصله و خوانا بنویسید تا در خواندن آن‌ها دچار مشکل نشوید.
  • برای مشخص کردن مطالب متفاوت، از رنگ های مختلف استفاده کنید. این کار از سردرگمی شما جلوگیری کرده و به فهم مطلب کمک می‌‌کند. می‌‌توانید شاخه اصلی را با یک رنگ مشخص کرده و شاخه های منشعب شده را با رنگ دیگر و به همین ترتیب تا آخر.
  • از نشانه‌ها و تصاویر استفاده کنید. در جایی که لازم است از نشانه‌ها و نقاشی های کوچکی که برایتان معنی دار و مرتبط با موضوع است، استفاده کنید. زیرا هنگام یادآوری مطالب، تصاویر سریع تر از کلمات به ذهن خطور می‌‌کنند و راحت تر به یاد آورده می‌‌شوند.

و نکته‌ی آخر این‌که، حتما یک بار این روش را امتحان کنید تا تاثیر مثبت آن را شخصا تجربه نمائید و سپس آن را به‌عنوان یکی از مهارت های یادگیری به کار بندید.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی