اسلایدشو
1

خوب درس میخوانم، اما در آزمونهای مدرسه نتایج خوبی نمیگیرم !

خودم که در منزل تست میزنم، مشکلی ندارم اما سر آزمون دچار فراموشی میشوم!

بعد از آزمون، اکثر تستها را به سادگی پاسخ میدهم اما نمیدانم چرا در آزمون از پس این کار برنمیآیم؟

 

جملاتی از این دست ، جملاتی هستند که عدهی کثیری از داوطلبان کنکور پس از برگزاری آزمونهای هماهنگ و حتی پس از کنکور به زبان میآورند. این دسته از داوطلبان ، اغلب برای رفع این مشکل راهی به جایی نبرده و بتدریج با کسب نتایج تکراری ضعیف، دچار یأس و ناامیدی میشوند و گاهی اوقات نیز ممکن است به همین شرایط قانع شوند.

اما واقعاً مشکل اصلی و عمدهی این داوطلبان چیست ؟

در اینجا میخواهیم به این نکتهی به ظاهر ساده اما ظریف و مهم اشاره کنیم که کسب نتیجهی مطلوب در آزمونهای هماهنگ و زدن بیدغدغهی تست در این آزمونها ، مستلزم زدن تست زماندار در منزل است. بدیهی است که تا داوطلب در منزل شرایط آزمون را برای خود فراهم نکند و به اندازهی کافی این شرایط را تکرار نکند، نمیتواند از خود توقع داشته باشد که آزمون قابل قبولی را پشت سر بگذارد.

در خانه كه تست میزنیم، موضوع تستها، مبحث موردنظر، مطالب و فرمولها و نكات را بدون كم و كاست در ذهن داریم و از همه مهمتر، تستهای طبقهبندی شده و مرتب اغلب شبیه هم حل میشوند و با یك مطلب یا فرمول گاهی تا چندین تست را میتوان حل كرد! به همین دلیل در خانه نه دچار فقر معلومات و فراموشی میشویم و نه راهحل نادرست و كمبود زمان. اگر هم برای خودمان وقتی در نظر گرفته باشیم حتماً وقت اضافه هم خواهیم آورد اما در جلسه آزمون ماجرا متفاوت است. پس . . . 

اولاً باید بدانیم هدف از زدن تست زماندر چیست ؟

تست ترکیبی (تسلطی زماندار) با هدف شبیهسازی آزمون در منزل انجام شده و ضمن در برداشتن چند درس، تقریباً کلیهی موضوعات دروس را نیز شامل میشود و البته با در نظر گرفتن وقت استاندارد زده میشود. بدیهی است که آماده سازی چنین آزمونی کار سادهای نبوده و به دانستن مطالبی که در پایان بحث به آن اشاره خواهیم کرد، نیاز دارد.

ثانیاً باید بدانیم زدن تست زماندار چه فوایدی دارد؟

1-پیش آزمونی مناسب در منزل :زدن تستهای ترکیبی در زمان استاندارد در منزل باعث میشود تا درصد واقعی شما بهدست آید که این امر شما را در شناخت هرچه بیشتر مشکلاتتان یاری میکند.

2-افزایش تدریجی سرعت عمل:زمانگرفتن در هنگام تست باعث میشود تا در هر نوبت، تلاش کنید تا میزان وقت صرف شده را به زمان استاندارد نزدیک کنید.

3-افزایش تدریجی مهارت مدیریت زمان:زدن تست در زمان استاندارد علاوه بر این که شما را به زمان مقید میکند، فکر و ذهن شما را نیز معطوف به تستها کرده و دقت شما را نیز افزایش میدهد. به بیان دیگر، وقتی تست زماندار میزنید، در حقیقت مغز خود را آموزش میدهید که زمان مناسب برای وقتگذاری روی هر تست را به صورت طبیعی تشخیص دهد.

ثالثاً باید یاد بگیریم که روش زدن تست زماندار چگونه است؟

1-انتخاب موضوع :زدن تست زماندار مربوط به مباحثی میشود که آنها را قبلاً مطالعه کردهاید و به مفاهیم آن تسلط نسبی دارید.


2- تعیین وقت و زمان :بهتر است در هر هفته دو روز را برای دروس عمومی و دو روز را برای دروس اختصاصی در نظر گرفته و در وقت مشخصی از روز مثلاً ساعات ابتدایی مطالعه که آمادگی ذهنیتان بیشتر است به زدن تست زماندار بپردازید.


3-مهارتها:بهکارگیری کلیهی مهارتهای آزمون دادن در تستهای زماندار نیز کار مناسبی است که شما را بیشتر در حال و هوای آزمون قرار میدهد. مثلاً کوتاهتر در نظر گرفتن زمان پاسخگویی به هر درس.


4-تعداد تستها:برای آنکه باز هم این فعالیت آموزشی به آزمون نزدیکتر شود، تعداد تستها را در هر درس دقیقاً برابر تعداد آن در کنکور یا آزمون هماهنگ مورد نظرتان در نظر بگیرید مثلا 25 تست در ادبیات یا 35 تست در شیمی.


5-تعداد درسها:سعی کنید تستهای زماندار را در چند درس بزنید. البته این کار کمی دشوار است اما سعی در انجام آن شما را بسیار بیشتر به واقعیت آزمون نزدیک میکند.

6-انتخاب منابع تستی:با توجه به تردیدی که در استاندارد بودن تستهای تألیفی موجود در بازار وجود دارد، توصیه میکنیم به عنوان منبع از همان تستهای آزمون سراسری و آزاد استفاده کنید و تعدادی از تستهای تألیفی را نیز بین تستهای سراسری و آزاد بگنجانید.

7-شیوهی زدن تست :از آن جا که در کتابهای کنکور و کمکآموزشی اغلب تستها را به صورت مبحثی مرتب میکنند، توصیه میشود با گزینش تستها به کمک مضارب اعداد طبیعی (شماره های زوج ، فرد ، مضارب 3 ، مضارب 4 و . . .) هم تنوع موضوعی بیشتری به تست ها داده و هم میزان تلاش ذهنی خود را افزایش دهید. 

یک راه حل خوب :یک پاسخبرگ تستی 100 تایی تهیه کنید و بهصورت تصادفی با انتخاب تعدادی شمارهسؤال متناسب با فعالیتتان از روی آن، به سراغ تست درون کتاب بروید و به آن پاسخ دهید.

8-تحلیل آزمون :واما نکتهی آخر این است که همهی این فعالیتها زمانی به بار مینشیند که شما در پایان زدن تست زماندار آن را بهطور مفصل تحلیل کرده و مشکلاتتان را استخراج کنید و دقیقاً اینجاست که متوجه میشوید میزان آمادگی و سطح یادگیریتان در آن درس چقدر است و تا رسیدن به نقطهی مطلوب ذهنتان چقدر فاصله دارید.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889

آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است طعم مطالعه طعم مطالعه با لذت مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری کنکور کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی