برای کنکور بهتر آنچه راجب رشته تجربی دبیرستان باید بدانید

اسلایدشو

برای کنکور بهتر آنچه راجب رشته تجربی دبیرستان باید بدانید

دغدغه‌ی بسیاری از دانش‌آموزان سال نهمی انتخاب یکی از رشته‌های تجربی، انسانی، ریاضی فیزیک و … برای ادامه‌ی تحصیل است. اینکه کدام یکی بازار کار بهتری دارند و مطابق استعدادها و علاقه‌مندی‌های شخص است، یکی از نقاط مهم انتخاب رشته در دوران دبیرستان است.

برخی از افراد بعد از انتخاب رشته متوجه می‌شوند علاقه و استعداد کافی در رشته‌ی انتخابی خود ندارند، یا برخی از دانش‌آموزان نیز به علت نداشتن اطلاعات کافی درباره‌ی رشته‌های انتخابی ممکن است بعد از مدتی تصمیم به تغییر رشته بگیرند.

با توجه به این نکات بهتر است قبل از انتخاب رشته اطلاعات کافی در این زمینه کسب شود تا تصمیمی قاطع گرفته شود و بدون صرف هزینه‌های اضافی و اتلاف عمر زودتر به اهداف خود و موفقیت دست یافت. ما در این مطلب سعی می‌کنیم درباره‌ی انتخاب رشته‌ی تجربی در دوران دبیرستان نکات مهمی را با شما به اشتراک بگذاریم.

معرفی رشته‌ی تجربی

رشته تحصیلی علوم تجربی یکی از شاخه‌های نظری در دوران دبیرستان است که دانش‌آموزان در سال نهم و برای ورود به سال دهم می‌توانند آن را انتخاب کنند. این رشته یکی از پرطرفدارترین رشته‌های شاخه‌ی دبیرستانی است که بر اساس آمار، طرفداری آن بین دختران بالاتر است و تقریباً ۴۶ درصد از دانش‌آموزان در این رشته تحصیل می‌کنند.

این رشته درباره‌ی علوم طبیعی و تجربی صحبت می‌کند. افراد علاقه‌مند به بدن موجودات زنده و انسان، علوم زیستی و آزمایشگاهی می‌توانند این رشته را انتخاب کنند. دانش‌آموزان این رشته می‌توانند پس از اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی با شرکت در یکی از گروه‌های آزمایشی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود ادامه دهند.

توانایی‌های لازم برای ورود به رشته‌ی تجربی

دانش‌آموزانی که قصد انتخاب رشته‌ی تجربی را دارند باید بدانند این رشته در دوران دبیرستان و کنکور از رشته‌های سخت محسوب می‌شود. سخت به این منظور که برای ورود به رشته‌های پرطرفدار این رشته باید تلاش زیادی بکنند. با توجه به اهمیت بحث علاقه و استعداد دانش‌آموزان این رشته باید علاوه بر داشتن علاقه در دروس زیست و شیمی، از استعداد کافی برای به خاطر سپردن این دروس نیز برخوردار باشند و بتوانند با انگیزه مطالب درسی این رشته را بیاموزند.

داشتن پایه‌ی قوی در دروس زیست‌شناسی، شیمی و زمین‌شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است. یادگیری مطالب زیست‌شناسی نیاز به حافظه‌ی قوی دارد، یعنی دانش‌آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات دانش زیست‌شناسی را در ذهن تجسم نماید و به خاطر بسپارد.

لیست دروس رشته‌ی تجربی

برای ورود به هر رشته‌ای بهتر است با لیست دروس آن رشته آشنایی داشته باشیم، چون هر شخصی بهتر از دیگران از توانمندی‌های خود آگاه است و می‌داند که در کدام دروس توانایی کافی برای مطالعه و یادگیری دارد.

در این رشته شما با دروس زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی بیشتر سروکار خواهید داشت که به آن‌ها دروس تخصصی رشته‌ی تجربی می‌گویند؛ مانند تمامی رشته‌ها باید به یادگیری یک سری دروس عمومی نیز بپردازید. دروس عمومی این رشته شامل ادبیان و زبان فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی است.

برای ادامه‌ی تحصیل در این رشته باید در دروس تخصصی توانایی کافی داشته باشید و برای ورود به این رشته بتوانید در این دروس حدنصاب لازم را به دست آورید.

کنکور تجربی

اگر علاقه‌مند به رشته‌های پرطرفداری چون پزشکی، داروسازی، پرستاری، دندان‌پزشکی، فیزیوتراپی و مامایی هستید، باید در رشته‌ی تجربی تحصیل کرده و وارد کنکور تجربی شوید و از این طریق وارد این رشته‌های پرطرفدار شوید.

تمام رشته‌های تجربی مربوط به حوزه‌ی پزشکی نیستند اما تمام رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در این رشته قرار دارند. طبق آمار به‌دست‌آمده تنها ۳۱ درصد از کسانی که در کنکور تجربی شرکت کرده‌اند قبول می‌شوند. بعضی رشته‌ها هم وجود دارند که بین رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی مشترک هستند، مانند حقوق و روانشناسی که از هر سه رشته می‌توان وارد این رشته‌های دانشگاهی شد.

با توجه به این مورد که هرساله نوع سؤالات این رشته دست‌خوش تغییرات فراوانی می‌شود و بیشتر به سمت مفهومی شدن می‌روند بهتر است برای قبولی در این رشته با نوع سؤالات و تعداد آن در جلسه‌ی کنکور آشنا شوید تا بتوانید برنامه‌ی مناسبی برای موفقیت داشته باشید.

قبولی در کنکور تجربی

با توجه به این مورد که تعداد افرادی که در رشته‌ی تجربی تحصیل می‌کنند و وارد کنکور تجربی می‌شوند نسبت به سایر رشته‌ها بالا است، برای قبولی در کنکور تجربی باید یک برنامه‌ی زمانی هدفمند داشته باشید و در این را از کتاب‌های کمک‌درسی و تستی، کلاس‌های آموزشی، آزمون‌های تستی نیز بهره ببرید.

حتماً در این راه از مشاوره‌ی مشاوران باتجربه نیز استفاده کنید. قبل از شرکت در کنکور بهتر است پیرامون رشته‌های موردنظر خود تحقیق کنید. از افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند پرس‌وجو کنید تا بتوانید انتخابی مطابق با علایق و استعدادهای خود داشته باشید.

رشته‌های علوم تجربی و بازار کار آن‌ها

در بین رشته‌های دانشگاهی علوم تجربی، رشته‌ی پزشکی درجه‌ی اول و داروسازی و دندان‌پزشکی در درجه‌ی دوم در بین دانش‌آموزان این رشته از اهمیت بالایی برخوردارند و هرساله تعداد بالایی از تحصیل کنندگان در رشته‌ی تجربی خواهان قبولی در این سه رشته‌ی تاپ هستند.

سطح درآمد بالا و جذب سریع فارغ‌التحصیلان این سه رشته عامل دیگری است که باعث شده دانش‌آموزان برای قبولی در این رشته‌ها با یکدیگر رقابت سختی داشته باشند. باید گفت بازار کار این رشته‌ها برخلاف رشته‌های مهندسی فعلاً در ایران اشباع نشده است.

رشته‌های فیزیوتراپی و رادیوتراپی نیز در حال حاضر به یکی از شغل‌های پردرآمد تبدیل شده است. رشته‌های پرطرفدار بعدی رشته‌های فیزیوتراپی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌شناسی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، رادیولوژی، بهداشت عمومی و … هستند.

ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه‌های دولتی کمتر از ۲ درصد کل داوطلبان کنکور تجربی است، یعنی هر سال حدود ۹۸ درصد از داوطلبان کنکور تجربی نمی‌توانند در این رشته‌ها قبول شوند و این امر وجود رقابت سنگین بین داوطلبین این رشته‌ها برای قبولی در کنکور را نشان می‌دهد.

انتخاب رشته در دبیرستان مسیر زندگی شما را تعیین می‌کند، پس برای موفقیت و داشتن رضایت از زندگی باید رشته‌ی انتخابی خود را با دقت و تحقیق کافی انتخاب کنید. رزق و برق نام رشته‌های پزشکی نباید شما را در انتخاب این رشته‌ی تحصیلی فریب دهد.

باید بدانید برای قبولی و تحصیل در این رشته‌ها شما باید از علاقه‌ی کافی و مهم‌تر از همه از استعداد کافی برای تحصیل و توانایی لازم برای مقابله با مسائل و مشکلات پیش رو در این شغل برخوردار باشید، در غیر این صورت نه‌تنها موفق نخواهید شد بلکه ممکن است در نیمه‌ی راه از انتخاب خود پشیمان شوید.


مهندس احمد سلام مشاور برتر موسسه کنکور آسان است
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی