خستگی و خواب آلودگی معضل دانش آموزان در بازه کنکور

اخبار

خستگی و خواب آلودگی معضل دانش آموزان در بازه کنکور

خواب آلودگی می تواند سه دلیل عمده داشته باشد. اولین دلیل مسائل و مشکلات فیزیکی، جسمی و فیزیولوژیکی است. دومین دلیل مسائل و مشکلات روانی است. سومین دلیل مسائل طبیعی است. مسائل و مشکلات جسمی مثل بیماری هایی نظیر کم خونی، کم کاری یا پر کاری تیروئید و عفونت در بدن است که اینها با انجام آزمایش هایی مشخص می شود. برای مداوای آن می توانید به پزشک مراجعه کنید.

 

دسته دوم مسائل و مشکلات روانی است. که شامل بی هدف بودن در زندگی، نداشتن انضباط شخصی و داشتن خلق افسرده می باشد. لطف هیچ وقت برچسب افسرده بودن را به خودتان نزنید. خیلی ها بخاطر مشکل خواب آلودگی شان فکر می کنند، افسرده شده اند. این مسئله را یک مشاور و روانشناس باید تشخیص دهد نه خودتان.

 

دسته سوم مسائل طبیعی مثل احساس خواب آلودگی بعد از غذا خوردن است. خیلی طبیعی است که بعد از غذا خوردن احساس خواب آلودگی کنیم. زیرا هنگام هضم غذا در معده، خون زیادی از طریق قلب به اطراف معده پمپاژ می شود. در این حالت خون کمتری به مغز می رسد و همین موضوع باعث خواب آلودگی می شود. در سن رشد بودن هم می تواند تاثیر مستقیمی بر خواب بگذارد. زیرا در سن رشد، بدن نیاز بیشتری به خواب دارد تا رشد جسمانی انجام شود. با افزایش سن احساس نیاز به خواب کمتر می شود.

 

حتما دیده اید که نوزادان در طول روز ۲۰ الی ۲۲ ساعت به خواب نیاز دارند. اما در سن ۵۰ تا ۶۰ سالگی به ۵ الی ۶ ساعت در روز کاهش می یابد. پس طبیعی است که اکثر نوجوانان نیاز بیشتری به خواب دارند. چرا که بخاطر سن رشدشان است.

 

خواب آلودگی هنگام مطالعه

اما دلیل علمی تر خواب آلودگی هنگام درس خواندن این است، زمانی که مطلبی را می خوانیم حالت بدنی ساکن و راحتی داریم. فعالیت خاصی انجام نمی دهیم. همین موضوع باعث می شود اسید لاکتیک وارد خون و مایع میان سلولی شود و بدن خسته شود. این اسید لاکتیک مقدار زیادی از اکسیژن خون را جذب می کند و چون اکسیژن و گلوکز دو سوخت اصلی نورون های مغز هستند، کاهش اکسیژن باعث می شود مغز اکسیژن کمتری دریافت کند و خسته شود.آن وقت احساس خواب آلودگی در شما ایجاد می کند. اما این ها دلایلی اند که می توانند روی خواب آلودگی هنگام مطالعه تاثیر بگذارند.

 

هدف این نیست که این دلایل را بهانه ای برای درس نخواندن تان کنید. با خود بگویید: “می خواهم درس بخوانم. با اینکه کمی احساس خواب آلودگی می کنم می خواهم این موضوع را حل کنم و نگذارم مانع درس خواندنم شود!”

تغییر دید و نگرش

در واقع دیدتان را نسبت به این موضوع تغییر دهید. دیدتان مسئله محور و راه حل محور باشد نه اینکه بگویید این مشکل هست و کاری نمیشه کرد. اگر آن را مشکلی بدانید که قابل حل نیست پس هر راهکاری که برای حل خواب آلودگی به شما بگویم آن را نادیده خواهید گرفت.

 

بنابراین دسته اول که مربوط به مشکلات جسمی بود، ممکن است افراد کمی به آن دچار شوند. اما اگر احساس می کنید خواب آلودگی تان به شکل افراطی است و در طول روز خیلی به خواب احتیاج دارید، شاید لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

مشخص کردن هدف مطالعه

از طرف دیگر باید هدف خود را از مطالعه مشخص کنید. قرار نیست درس خواندن آسان باشد. زمانی که درس می خوانید ممکن است احساس خواب آلودگی داشته باشید. اما خیلی از اوقات باید بگویید من این احساس خواب آلودگی را دارم و مشکلی با آن ندارم. شاید کیفیت مطالعه ام را پایین بیاورد اما مشکلی با آن ندارم. این نشود که تا یک ذره احساس خواب آلودگی داشتید بگویید خسته هستم و می روم بخابم.

 

همچنین باید با بحث روانشناسی تنبلی و اهمال کاری آشنا باشید و انضباط شخصی را رعایت کنید. بدانید که خیلی از اوقات مغز دوست ندارد سختی ها را تحمل کند. دقت کرده اید مواقعی بیشتر خوابمان می آید که مبحث و درسی را باید بخوانیم که به آن علاقه نداریم! این احساس خواب آلودگی در اصل یک راه فرار برای مغز است که درد و سختی را تحمل نکند. پس حواس تان باشد تا گول مغزتان را نخورید!

وعده های غذایی

راهکار بعدی این است که حجم وعده های غذایی تان را کم کنید و تعداد آن را بالا ببرید. مثلا به جای اینکه سه وعده غذایی ۵۰۰ گرمی مصرف کنید، ۶ وعده غذایی ۲۵۰ گرمی مصرف کنید. در این حالت راحت تر و بهتر می توانید درس بخوانید و خواب آلودگی کمتری خواهید داشت. خیلی از اوقات تغییر برنامه غذایی هم می تواند به کاهش حس خواب آلودگی کمک کند. برای این منظور سعی کنید واحدهای میوه را به برنامه غذایی تان اضافه کنید. در طول روز چند عدد میوه بخورید. تنقلات سالمی مثل آجیل و خشکبار هم می تواند به شما کمک کند تا ویتامین های بدنتان تنظیم شود و عملکردتان بالاتر برود.

دما و اکسیژن کافی

نکته مهم دیگر افزایش اکسیژن محیط و کاهش دمای محیط است. در اتاقی که مطالعه می کنید باید هوای تازه و اکسیژن در جریان باشد. توجه داشته باشید که دمای محیط نباید بالا باشد. خیلی از اوقات محیط های گرم و محیط هایی که دمای آن بالاست، احساس خواب آلودگی ایجاد می کند. سعی کنید دمای محیط را معتدل کنید و اکسیژن در محیط به اندازه کافی موجود باشد.

نوشیدن آب

شاید عجیب باشد اما نوشیدن آب کمک زیادی می کند تا خواب آلودگی تان کاهش یابد. خیلی از پزشکان به آب ماده انرژی زا می گویند. سه چهارم بدن متشکل از آب است و افزایش آب در بدن و گردش آن به شکل سالم در بدن، کمک زیادی به افزایش عملکرد و در نهایت افزایش انرژی در طول روز می کند. یک بطری آب را هر روز کنار خود قرار دهید و متعهد شوید که در طول روز کم کم آن را بیاشامید.

خواب کافی

خواب کافی در شب هم بسیار کمک می کند تا در طول روز سرحال تر باشید و احساس خواب آلودگی نکنید. بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور فکر می کنند که اگر شب را بیدار بمانند و بیشتر درس بخوانند، برایشان مفید است. در حالی که نمی دانند آنها سکوت شب را برای مطالعه دوست دارند. توصیه قاطع این است که خواب شب را از دست ندهید. بدانید هیچ چیزی جای خواب مفید شب را نخواهد گرفت. سعی کنید ساعت خواب کافی و مفیدی را در طول روز داشته باشید تا در طول روز احساس خواب آلودگی نکنید.

جمع بندی

به عنوان توصیه آخر، شاید بعضی از روزها احساس خواب اآلودگی داشته باشید. یا شاید بعضی روزها حوصله درس خواندن نداشته باشید. اما نباید اجازه دهید این احساسات و افکار باعث شود که رفتارتان تغییر جهت دهد و این تغییر جهت دادن افکار، شما را از هدف تان دور کند. درست است در مراحلی درس خواندن سخت و طاقت فرسا و حوصله سر بر می شود. اما مهم این است که پایان این قصه سرد و سفید همیشه سبز است.

مهندس احمد سلام مشاور برتر موسسه کنکور آسان است
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی