فرصت ها و تهدیدهای کنکور در سنین بالا

اخبار

فرصت ها و تهدیدهای کنکور در سنین بالا

نیمه اول و نیمه دوم زندگی

زندگی را می توان به دو بخش تقسیم کرد. نیمه اول و نیمه دوم. نیمه اول زندگی از تولد تا سن سی و پنج یا چهل سالگی است. در نیمه اول دنبال اهدافی هستیم که جنس شان از جنس استقلال است. دنبال این هستیم که هویت خودمان را پیدا کنیم. دنبال مسائل مادی هستیم. دنبال مسئولیت پذیری و ارتباط با دیگران هستیم. شاید آخرین مرحله از نیمه اول زندگی این باشد که بتوانیم گلیم خود را از آب بیرون بکشیم!

بعد از آن وارد نیمه دوم عمر می شویم. نیمه دوم عمر مرز مشخصی ندارد. نمی توانیم بگوییم که دقیقا در یک سن خاص وارد نیمه دوم می شویم. می توانیم بگوییم نیمه دوم عمر زمانی است که درباره دستاوردهایمان تجدید نظر می کنیم. زمانی است که به چیزهایی که بدست آوردیم شک می کنیم. باید تصمیم بگیریم که از این بعد همان هدف های قبلی را دنبال می کنیم یا اهداف جدیدی تعریف کنیم؟ می خواهیم بیشتر وقتمان را به کار اختصاص دهیم یا می خواهیم به خانواده بهای بیشتری بدهیم؟

نیمه دوم زمانی است که می خواهیم مسیر جدیدی را در پیش گیریم. حتما خیلی از اوقات شنیده اید که می گویند بحران چهل سالگی. ممکن است تضادهایی در سن چهل سالگی ایجاد شود. ممکن است کمی با خود درگیر شوند. مهم ترین موضوعی که در این فایل به آن پرداخته ایم، احساس خلاء ای است که در این سن بوجود می آید. این خلاء برای کسانی است که تصمیم می گیرند بار دیگر کنکور در سنین بالا را تجربه کنند و تغییری در روند تحصیلی خود دهند. اینک دلیل تصمیم این افراد را بررسی می کنیم.

هدف از ادامه تحصیل چیست؟

در قدم اول باید بررسی کنید که اصلا هدف تان از ادامه تحصیل چیست؟ می خواهید به چه چیزی برسید؟ پس اولین اقدام مهم، مشخص کردن هدف است. ممکن است شخصی بگوید می خواهم در کشور آلمان ادامه تحصیل دهم. این می شود هدف. اما مهم تر از هدف باید بررسی کنید دلیل تان چیست؟ چرا در این سن تصمیم گرفته اید رشته پزشکی را در آلمان بخوانید؟! ممکن است بخاطر کسب درآمد بیشتر باشد. ممکن است به خاطر علاقه تان باشد. شاید احساس می کنید اگر رشته پزشکی بخوانید با کسی که او هم همین رشته را خوانده در یک سطح قرار می گیرید. پس به طور کلی دلیل تان خیلی مهم است.

باید کمی خودکاوی کنید و ببینید در پس نا خودآگاه تان چه می گذرد. اینکه کنکور در سنین بالا را انتخاب کرده اید و می خواهید رشته پزشکی را بخوانید بخاطر کسب در آمد است؟ یا بخاطر اینکه پدر و مادرتان همیشه دوست داشته اند شما پزشک شوید است؟ آیا بخاطر زندگی نزیسته پدر مادرتان می خواهید درس بخوانید. یا بخاطر علاقه قلبی خودتان است. بخاطر چیست؟ دلایل این تصمیم با خودکاوی مشخص خواهد شد.

با خودتان صادق باشید. چون می خواهید تصمیمی بزرگ بگیرید. منابعی هم برای این تصمیم باید صرف کنید. مثل زمان، پول، انرژی و.. پس به درون خودتان مراجعه کنید و ببینید واقعا پس ذهن تان چه می گذرد.

دلایل کنکور در سنین بالا چیست؟

معمولا وقتی بچه هستیم چهره های قهرمان و ضد قهرمان زیادی در ذهن تصور می کنیم. در سن های پائین وقتی از اکثر بچه ها می پرسیم که دوست دارید چکاره شوید؟ اغلب می گویند: خلبان. پلیس.. دکتر و مهندس! کم پیش می آمد بچه ای بگوید می خواهم نقاش شوم. یا جامعه شناس شوم. زیرا قهرمان ها را برایمان جور دیگری تعریف کردند. مثلا کسی که پزشک شود خیلی خوب است. اما این روزها همه می دانند دیگر جامعه به همه شغل ها نیاز دارد. پس اگر فکر می کنید هدفی که انتخاب کرده اید بخاطر مسائلی است که اشتباه برایتان تعریف کرده اند، بهتر است تجدید نظر کنید.

در رابطه با کنکور در سنین بالا این مهم است که رضایت، درونی باشد. نه بیرونی. معمولا در نیمه دوم عمر احساس می کنیم که هر چقدر پول بدست آورده ایم دیگر ارضایمان نمی کند. احساس می کنیم یک چیزی کم است. بعضی ها فکر می کنند اگر یک لیسانس دیگر بگیرند مشکل حل می شود. بعضی ها ممکن فکر کنند بخاطر پائین بودن سطح سواد است که دیگران با او ارتباط برقرار نمی کنند! یادتان باشد که در نیمه دوم عمر بلند مدت فکر کنید و کوتاه مدت عمل کنید. یعنی جاودان فکر کنید.

اگر دقت کرده باشید خیلی از افرادی که موفق شدند، در نیمه دوم عمر خود به موفقیت رسیدند. مانند نویسنده کتاب های هری پاتر. خیلی از افرادی که استارت آپ های خاصی برگزار کردند هم در نیمه دوم عمر خود توانستند. پس لازم است بررسی کنید که آیا نیاز شما این است که در این سن ادامه تحصیل دهید یا کسب وکارتان را رونق بخشید؟! یا اینکه یک اثر جاودان از خودتان بجا بگذارید؟!

هر چیزی که هست سبک و سنگین کنید و ببینید چه کاری انجام دهید بهتر است. پیشنهاد قطعی ما به شما این است با خواندن این مقاله سریع نتیجه گیری نکنید. اگر قصد ادامه تحصیل دارید و برای دادن کنکور در سنین بالا جدی هستید، بهتر است قبل از آن با یک مشاور تحصیلی یا یک روانشناس صحبت کنید. نظرات آنها را بشنوید. یادتان باشد اگر تصمیم تان قطعی است، باید شهامت به خرج دهید.

اقدامات لازم برای کنکور در سنین بالا

حالا بررسی می کنیم که اصلا در این مسیر چه کار باید کنید؟

اولین نکته مشخص کردن هدف، دلیل و بررسی آنچه که در ناخودآگاه می گذرد، است. مرحله بعد این است که برای هدفتان برنامه ریزی کنید. مثلا کسی که می خواهد برای ادامه تحصیل به کشور آلمان رود. برای این کار باید چه چیزهایی داشته باشید؟ زبانتان در چه حد باشد؟ چقدر باید برای خواندن درس زبان زمان صرف کنید؟ یا کسی که قبولی در رشته پزشکی را می خواهد. با روزی سه ساعت مطالعه نمی توان این رشته را قبول شد. این یک رویاست. پس ببینید منابع تان چه چیزهایی است و برای رسیدن به هدفی که می خواهید چه منابع دیگری نیاز دارید. تا جای ممکن بین این ها یک تعادل برقرار کنید. این منابع گاهی اوقات می تواند پول باشد یا زمان باشد.

نکته بعدی این است که سود و زیان هم انجام دهید. در زندگی نمی توان چیزی را بدست آورد مگر اینکه قبل از آن چیزی دیگری را از دست داده باشید. وقتی می خواهید به رشته یا دانشگاه خاصی برسید، باید قبل از آن چیزهایی از دست داده باشید. به عنوان مثال باید زمان کمتری را در محل کار خود صرف کنید. ممکن است مجبور باشید تفریحاتتان را محدود تر کنید. ممکن است ساعت خواب تان کمتر شود. این ها واقعیت هایی است که وجود دارد. باید واقع بینانه آنها را بررسی کنید. که قرار است چه چیزهایی از دست دهید و در نهایت چه چیزهایی بدست آورید. مهم این است که آنها را بپذیرید. پذیرش این مسیر خیلی مهم است.

جمع بندی

خیلی ها در زندگی سراغ چیزهایی می روند که برایشان راحت و آسان است. یعنی شاید خیلی از اوقات فکر کنید بهتر است از این هدف بگذرید. یا بیخیال آن شوید. خواهش ما این است که یک لحظه با خود بررسی کنید که پنج سال دیگر دوست دارید کجا باشید. ده سال بیست سال بعد چطور؟! شاید دقیقا به هر هدفی که می خواهید نرسید، اما باید خودتان را برای آینده آماده کنید. باید تغییرات جامعه را ببنید. باید ببینید که با همین روندی که پیش می روید پنج سال دیگر در چه مرحله ای هستید. و دوست دارید در چه مرحله ای باشید؟!

شاید نیاز است مسیرتان را عوض کنید تا به هدف دلخواتان برسید. پس خودکاوی کنید. زمانی را برای برنامه ریزی آینده در نظر بگیرید. هر جا که احساس کردید در این زمینه نیاز به کمک دارید، می توانید با مرکز مشاوره ما تماس بگیرید.

 

مهندس احمد سلام مشاور برتر موسسه کنکور آسان است
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی