موفقیت در کنکور استفاده از روش‌های صحیح ساعات مطالعه

اسلایدشو

موفقیت در کنکور استفاده از روش‌های صحیح ساعات مطالعه

بسیار زیاد مشاهده می شود که داوطلبان کنکور از پایین بودن ساعت مطالعه خود ناراضی هستند و با اینکه ساعت زیادی از شبانه روز را به عنوان درس خواندن در اتاق سپری می کنند، ساعت مطالعه شان از حد مورد انتظار خیلی کمتر است.
در این مقاله ، راه ها و همچنین موانع افزایش واقعی ساعت مطالعه آورده شده است. شاید بپرسید کلمه (افزایش واقعی ) یعنی چه؟ همان طور که اشاره شد بسیاری از داوطلبان فقط ساعاتی که کتاب در دست میگیرند و یا به کتابخانه یا اتاق مطالعه خود می روند را افزایش می دهند و در واقع مطالعه آنها هیچ افزایشی نمی یابد .منظور از افزایش ساعت مطالعه ، افزایش ساعت مطالعه مفید شما است.
به همین منظور در ابتدا عواملی که ساعت مطالعه شما را کاهش می دهد بررسی می کنیم. زیرا اول شما باید این عوامل مخرّب را شناسایی کرده و با آنها مقابله کنید.

عوامل کاهش دهنده ساعت مطالعه :

۱) عدم برنامه ریزی یا برنامه ی ناصحیح؛ برخی از دانش آموزان برای مطالعه و درس خواندن برنامه ریزی نمی کنند و صبح که از خواب بیدار میشوند تصمیم میگیرند که مثلا فلان درس را بخوانند. در این حالت به دلیل سردرگمی و نداشتن نظم، ساعات زیادی را هدر میدهند. در بعضی موارد هم برنامه ریزی نادرست است که باعث این امر میشود. برای مثال در برنامه خود ، خواندن کامل و جزء به جزء یک فصل را در تمام روز معین میکنند. این نوع برنامه ریزی به دلیل نداشتن تنوع در طول روز، بسیار خسته کننده است و داوطلب از درس زده و دلسرد شده و تمایلی به خواندن آن نشان نمی دهد و سبب میشود تا وقت زیادی را هدر دهد.

۲) تفریط و افراط؛ بسیاری از داوطلبان با سطح خوب و قوی ، دچار مشکل افراط و تفریط (کامل گرایی) هستند. به اینگونه که برای مثال داوطلبی تصمیم میگیرد که هر روز مطالعه خود را از ساعت ۷ شروع کرده و تا آخر شب ۱۴ ساعت درس بخواند. اما وقتی صبح از موعد مقرر دیرتر بلند میشود و به این نتیجه میرسد که تا آخر شب نمیتواند ۱۴ ساعت مطالعه کند ،تصمیم میگیرد کل روز را از مطالعه صرف نظر کرده و روز بعد با یک شروع بهتر کار خود را آغاز کند.

۳)درگیر مسائل حاشیه ای؛ برخی از داوطلبان گاهی آنقدر خود را درگیر حواشی و ابزارهای آموزشی و مشاوره ای میکنند که اصل موضوع، یعنی کنکور و موفقیت در آن را تغریبا از یاد می برند و فراموش میکنند که کلاسها ، مشاوره ها و … فقط ابزاری هستند تا شما را به هدف خود که همان کسب نتیجه در کنکور سراسری است برساند. برای مثال چون مشاور x رتبه های تک رقمی داشته ، حتما مشاور شما هم باید باشد. یا درگیر شدن به این وسواس که دوستتان در کلاسی که ثبت نام کرده است از کلاس شما بهتر است و یا در خرید کتاب و مسائلی از این دست. باید دقت داشته باشید که توجه بیش از حد به این مسائل سبب میشود تا شما زمان زیادی را بیهوده هدر دهید.

۴) افکار مخرب و استرس های بی مورد؛ بعضی از دانش آموزان حین درس خواندن مدام به این فکر می کنند که دو ماه دیگر باید چه چیزهایی را خوانده باشند، یا سر جلسه کنکور قرار است چه اتفاقی برایشان بیفتد و چه چیزی در انتظار آنهاست. برخی هم مدام درگیر استرس این هستند که به هدف ، رتبه و دانشگاه دلخواهشان نرسند.
۵) دشمنان وقت (گوشی موبایل ، تلویزیون )؛ این مشکل را نه تنها دانش آموزان بلکه افراد دیگر نیز دارند و وقت بسیاری را صرف گوشی و یا تماشای تلویزیون میکنند. حتما پیش آمده که گوشی را دست میگیرید و یا پای تلویزیون می نشینید و قصد دارید فقط مدت کوتاهی را صرف آن کنید ولی یکدفعه به خود می آیید و متوجه میشوید که ساعتها گذشته و شما همچنان سرگرم آن هستید. در این حالت ممکن است از اینکه چند ساعت را هدر داده اید استرس بگیرید و بقیه آن روز را هم تمرکز نداشته باشید.
>> حالا بعد از شناختن عوامل کاهش دهنده مطالعه و مقابله با آنها، راه های افزایش ساعت مطالعه را با هم مرور میکنیم ؛

۱-افزایش باید تدریجی باشد :

حتما باید این موضوع را جدی بگیرید که افزایش ساعت مطالعه شما باید تدریجی و با شیب ملایم باشد. برای مثال اگر شما روزانه ۴ ساعت مطالعه می کنید، نباید آن را یکباره به ۷ یا ۸ ساعت افزایش دهید . ممکن است این فکر را بکنید که زمان کمی دارید و با این کار میتوانید زودتر درس ها را به اتمام برسانید؛ این باور اشتباه است زیرا در اینصورت نه تنها موفق به انجام آن نخواهید شد ، بلکه پس از مدت کوتاهی ، از مطالعه دلسرد شده و یأس و فشار روحی سراغ شما می آید و باعث میشود حتی ساعت مطالعه قبلی خود را نیز نداشته باشید.
نگرانی و استرس بی مورد را از خود دور کنید وبا اعتماد به نفس ساعت مطالعه خود را تدریجی اما برنامه ریزی شده و منظم افزایش دهید. مثلا ابتدا ۴ ساعت را به ۳۰/۴ ،سپس ۵ و به همین طریق ادامه دهید تا به میزان مطلوب و دلخواه خود برسید.

۲-جاهای خالی در برنامه تان را بشناسید :

منظور این است که اگر شما از صبح تا شب ۴ ساعت مطالعه داشته باشید اما زمان استراحتتان به نسبت زیاد باشد، این ۴ ساعت را فشرده و منظم کنید و با استراحت های ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای ، از صبح تا ظهر ۴ ساعت را کامل کنید و بعد از ظهر تا شب را بیکار خواهید بود و میتوانید به کار های دلخواهتان برسید. با این کار متوجه خواهید شد که در طول روز چه قدر زمان خالی داشته اید و هدر می دادید. بعد از اینکه این تفکر در شما شکل گرفت ،ر کم کم ساعت مطالعه خود را افزایش دهید.

۳-برنامه خود را در اولین فرصت اجرا کنید :

یکی از معضلاتی که داوطلبان با آن روبرو هستند این است که مدام درس خواندنشان را به تاخیر می اندازند و خود را سرگرم چیزهای بیهوده می کنند. برای مثال پس از خوردن نهار و استراحت (ساعت۲)،”سراغ مطالعه نمیروند و میگویند وقت زیاد است از ساعت ۳ شروع میکنم. ساعت ۳ نیز گرم دیدن تلویزیون و یا گوشی میشوند و همین طور درس خواندن را به تاخیر می اندازند تا اینکه به اینصورت بسیاری از وقت خود را تلف میکنند و موفق نمیشوند مقدار زمانی را که معین کرده اند مطالعه کنند. برای افزایش ساعت مطالعه تنبلی را کنار بگذارید و در اولین فرصت سراغ درس بروید و اولویت خود را انجام برنامه درسی و کامل کردن آن قرار دهید .


مهندس احمد سلام مشاور برتر موسسه کنکور آسان است
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی