معرفی رشته مهندسی نساجی

اخبار

معرفی رشته مهندسی نساجی

تعریف

معرفی رشته مهندسی نساجی – نساجی در حال حاضر صنعتی بسیار گسترده و پیچیده است که اداره آن نیاز به تخصص و تحصیلات دانشگاهی دارد، تخصصی که در رشته مهندسی نساجی می­توان به آن دست یافت. صنعت نساجی مسوولیت تولید انواع منسوجات اعم از انواع پوشاک، کف­پوش­ها مثل فرش و موکت و منسوجات مورد استفاده در صنایع دیگر را بر عهده دارد. در نتیجه مهندسی نساجی رشته ای­ است که دانش و توانایی لازم را برای اداره بخش­های مختلف این صنعت به دانشجویان می­دهد.

 

توانایی

دانشجوی این رشته باید پایه ریاضی خوبی داشته باشد تا بتواند مشکلات موجود را تجزیه و تحلیل کرده و محاسبات لازم را انجام دهد. همچنین لازم است که به کارهای مدیریتی علاقمند باشد چون بیشتر فارغ­التحصیلان این رشته مسوولیت بخشی از کارخانه­های نساجی مثل سالن تولید و یا بخش کنترل کیفیت را بر عهده دارند. این نکته باید مدنظر دانشجویان گرایش تکنولوژی نساجی باشد که در درس فیزیک و دانشجویان گرایش شیمی نساجی، در درس شیمی قوی باشند.

 

گرایش­های (کارشناسی):

تکنولوژی نساجی: هدف تربیت افرادی متخصص به منظور بهره­برداری از صنایع نساجی در تبدیل الیاف به نخ، نخ به منسوجات و روش­های تهیه سایر منسوجات نساجی است که مصارف فنی، صنعتی، مخابراتی و غیره دارند. دانشجوی تکنولوژی نساجی نحوه تولید نخ، پارچه، قالی و موکت را مطالعه کرده و آموزش می­بیند و تا حدودی با طراحی ماشین آلات نساجی و قطعات مختلف آنها آشنا می­گردد.

پوشاک: یک دانشجوی گرایش پوشاک با طراحی خط تولید، نحوه دوخت و اتصال قطعات آشنا می­گردد و او باید نحوه زمان­بندی و طراحی خط تولید را به گونه­ای انجام بدهد تا کارخانه بتواند از هر دستگاه حداکثر استفاده را بکند.

شیمی نساجی و علوم الیاف: گرایش شیمی نساجی به عملیات شیمیایی صنعت نساجی می­پردازد. هدف تربیت متخصص در تهیه الیاف، کاربرد مواد شیمیایی و تکنولوژی مربوط به آنها است. در گرایش شیمی نساجی و علوم الیاف دانشجو با طرز تهیه الیاف و نحوه کاربرد مواد شیمیایی در صنایع نساجی آشنا می­گردد و در زمینه تولید الیاف، خواص الیاف، مواد رنگزا، خصوصیات مواد زنگزا، مواد تکمیلی و نحوه تکمیل مواد نساجی مطالعه می­کند.

 

مقاطع بالاتر:

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش­های « تکنولوژی نساجی »، « ساختارهای نانو لیفی » ، « شیمی نساجی و علوم الیاف » و « مدیریت صنایع نساجی » می­باشد.

این رشته در مقطع دکتری نیز قابل تحصیل می­باشد.

 

موقعیت شغلی

صنعت مهندسی نساجی بعد از نفت، بزرگترین صنعت کشور است. به همین دلیل همیشه نیازمند مهندس متخصص و کارآمدی است که بتوانند مسئولیت بخش­های فنی و مدیریتی آن را بر عهده بگیرد. در ضمن باید توجه داشت که برخلاف اکثر رشته­های مهندسی، رشته مهندسی نساجی تنها در تعداد محدودی دانشگاه ارائه می­شود و به همین دلیل بازار کار این رشته بخصوص در شهرستان­ها نسبتاً خوب است چرا که بیشتر کارخانه­های نساجی در شهرستان­ها مستقر هستند. یک مهندس نساجی می­تواند در کارخانجات نساجی به عنوان مدیرعامل، رئیس کارخانه، مدیر تولید، مدیر بازرگانی، مدیر مهندسی صنعتی و مشاور کارخانه فعالیت بکند و یا با بخش نساجی موسسه استاندارد، اداره نساجی و پوشاک وزارت صنایع، بخش نساجی وزارت کار، بخش نساجی وزارت دادگستری، سازمان پژوهش­های علمی و صنعتی و مراکز تحقیقاتی مانند مرکز تحقیقات جهاد سازندگی همکاری بکند.

 

برای موفقیت در کنکور با تدریس حرفه ای اساتید برتر کشور و کنکور آسان است

همراه باشید

استاد احمدی ، مهندس امیر مسعودی ، مهندس عارف ربیعیان ، دکتر مهدی شیخی

جهت دریافت مشاوره و برنامه ریزی درسی با شماره های

۵۷۴۷ ۸۳۷ ۰۹۱۲

۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱

۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲

تماس بگیرید

 

کنکور آسان است
اخبار
مشاوره کنکور تجربی کنکور آسان است

کنکور آسان است مشاوره کنکور تجربی ۱۰۰% امری تخصصی است اگر می خواهید در کنکور ۱۴۰۰ پذیرفته شوید حتما به شما توصیه می کنیم ۲۰ نکته طلایی مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۰ تجربی را به دقت مطالعه کنید. به شما قول می دهیم موفقیت شما با کمک بهترین …

اخبار
برنامه اوج یادگیری شبکه دو درمورد تاثیر فیزیک در کنکور توضیح میدهد

تاثیر درس فیزیک در کنکور چیست ؟ کمتر از ۳ ماه به کنکور سراسری تجربی باقی مانده است . در این میان بسیاری از دانش آموزان به دنبال خواندن منابع صحیح و درس هایی با ضریب بالا هستند تا موفقیت شان را در کنکور سراسری تضمین کنند و به رشته …

اخبار
چگونه با کمک موسسه ” کنکور آسان است ” رتبه برتر کنکور شوم؟

چگونه می توانم با کمک موسسه ” کنکور آسان است ” رتبه برتر کنکور شوم؟ هر ساله خیلی از داوطلبان کنکور سراسری با آرزوی رتبه برتر شدن در کنکور سراسری مطالعه خود را آغاز می کنند و اما ناگهان وسط راه عشق و علاقه خود را از یاد می برند …

تماس تلفنی