معرفی رشته جغرافیا برای کنکور انسانی قسمت (۱)

اسلایدشو

معرفی رشته جغرافیا برای کنکور انسانی قسمت (۱)

مقدمه ای بر معرفی رشته جغرافیا : “جغرافیا؛ یعنی کشور شناسی” این، دیدگاهی است که در ذهن بسیاری از دانش‌آموزان وجود دارد. زیرا دانش‌آموزان در کتاب جغرافیای خود،‌ بیش از هر چیز درباره وسعت،‌ محصولات و وضعیت آب و هوای کشورهای مختلف مطالعه می‌کنند. در حالی که در رشته جغرافیا فقط یک درس در شاخه جغرافیای طبیعی،‌ تحت عنوان “جغرافیای قاره‌ها” وجود دارد و تمام مباحث این رشته کاربردی و فنی است.

در یک کلام می‌توان گفت که موضوع جغرافیا “مکان” است و این علم، مکان را تا جایی که به زندگی انسان مربوط می‌شود، مطالعه می‌کند و در این مطالعه سعی دارد سطح زمین را از نظر تمام ویژگی‌های آن مانند سردی و گرمی،‌ حاصلخیزی، سستی و سختی، شوری و شیرینی، خشکی و رطوبت و هزاران ویژگی‌ دیگر بشناسد. به همین دلیل مشاهده مستقیم زمین، روش اصلی مطالعه جغرافیا است. جغرافیا در مقطع‌ کارشناسی‌ در پنج شاخه‌ اصلی‌ جغرافیای‌ طبیعی‌، جغرافیای‌ انسانی‌، کارتوگرافی‌، جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری و جغرافیای‌ سیاسی‌ ـ نظامی‌ ارائه‌ می‌شود و هر یک‌ از گرایش‌های‌ جغرافیای‌ طبیعی‌ و انسانی‌ دارای‌ شاخه‌‌های‌ متعددی‌ است‌. البته‌ تفاوت‌ هر گرایش‌ با گرایش‌ دیگر تنها در ۸ واحد تخصصی‌ است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ بسیاری‌ از دانشگاه‌ها در دفترچه‌ راهنمای‌ آزمون‌ سراسری‌، گرایش‌های‌ موجود در دانشگاه‌ خود را ذکر نکرده‌ و تنها به‌ شاخه‌های‌ اصلی‌ جغرافیا که‌ در آن‌ دانشگاه‌ تدریس‌ می‌شود، اشاره‌ نموده‌اند.

شاخه‌ جغرافیای‌ طبیعی:

جغرافیای‌ طبیعی‌ علمی‌ است‌ که‌ محیط‌ طبیعی‌ و تأثیر عوامل‌ و عناصر محیطی‌ بر زندگی‌ و فعالیت‌ انسان‌ را مطالعه‌ می‌کند. این‌ علم‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ دارای‌ دو گرایش‌ ژئومورفولوژی‌ و آب‌ و هواشناسی‌ است‌.

گرایش‌ ژئومورفولوژی:

ژئومورفولوژی‌ بیشتر به‌ پدیده‌های‌ سطح‌ زمین‌ توجه‌ دارد؛ یعنی‌ ریخت‌ یا چهره‌ زمین‌ را مطالعه‌ می‌کند. به‌ همین‌ دلیل‌ این‌ علم‌ ارتباط‌ بسیاری با زمین‌شناسی‌ دارد و تحت‌ تأثیر یافته‌های‌ علم‌ زمین‌شناسی‌ است‌. چرا که‌ ریخت‌ یا شکل‌ ظاهری‌ زمین‌، تبلور اتفاقات‌ درون‌ زمین‌ می‌باشد. البته‌ زمین‌شناسی‌ بیشتر به‌ اعماق‌ و لایه‌های‌ درونی‌ زمین‌ می‌پردازد اما ژئومورفولوژی‌ فرآیندهای‌ بیرونی‌ یا سطحی‌ زمین‌ را مطالعه‌ می‌کند.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ ژئومورفولوژی‌:

ژئومورفولوژی‌ مناطق‌ شهری‌، نقشه‌ها و نمودارهای‌ ژئومورفولوژی‌، هیدرولوژی‌ کاربردی‌، کاربرد ژئومورفولوژی‌ در برنامه‌ریزی‌ شهری‌ و منطقه‌ای‌، تفسیر نقشه‌ (توپوگرافی‌ و زمین‌شناسی‌)، پایان‌نامه‌.

گرایش‌ آب‌ و هواشناسی‌ (اقلیم‌):

رشته‌ آب‌ و هواشناسی‌ فرآیندهای‌ حاکم‌ در داخل‌ جو از جمله‌ انرژی‌ و توزیع‌ آن‌ در سطح‌ سیاره‌ زمین‌، حرکات‌ جو و قانونمندی‌های‌ حاکم‌ بر این‌ حرکات‌ و تأثیر این‌ فعالیت‌ها را بر روی‌ زیست‌ و فعالیت‌ انسان‌ها، جانداران‌ و محیط‌ بی‌جان‌ سیاره‌ زمین‌ مطالعه‌ می‌کند. در این‌ گرایش‌ بیشتر مسائل‌ آب‌ و هوا و تأثیر عناصر و عوالم‌ اقلیمی‌ در فعالیت‌ انسان‌ و مسائل‌ بهره‌برداری‌ از زمین‌ مثل‌ کشاورزی‌ مطرح‌ می‌شود.

مهندس احمد سلام مشاور برتر موسسه کنکور آسان است
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی