روش صحیح مطالعه درس عربی برای آزمون کنکور

اخبار

مقاله ای در مورد روش صحیح مطالعه درس عربی برای آزمون کنکور

دومین درس دفترچه‌ی عمومی کنکور، عربی است. بعضی از بچه‌ها با این درس مشکل دارند ! اما عربی واقعاً درس چندان سختی نیست؛ البته در صورتی که طبق اصول خوانده شود. عربی درس نسبتاً مهمی است و با وجود این‌که ضریب ۲ دارد، چون خیلی‌ها پایین می‌زنند، درصد بالا زدن در عربی منجر به بالا رفتن شدیدِ تراز و بهتر شدن رتبه می‌شود.

– توصیه‌ی من بیش‌تر مخصوص کسانی است که می‌خواهند خودشان مطالعه کنند. اگر معلم دارید و درس‌ها را از او خوب یاد می‌گیرید، به توصیه‌های او عمل کنید. فقط یادتان باشد در کلاس خوبِ خوب گوش دهید تا یاد بگیرید و آرام‌آرام نکته‌ها را حفظ شوید و پس از تست‌زنی زیاد به تسلط برسید.

مطالعه‌ی صحیح عربی چند مرحله دارد:

– شاید به نظرتان این مراحل وقت‌گیر باشند، اما اگر یک بار وقت بگذارید و یاد بگیرید، بهتر از این است که چندین بار وقت بگذارید ولی به‌درستی یاد نگیرید.

حتماً به این موارد عمل کنید:

مرحله‌ی اول: در قدم اول، یک بار کل قواعد درس را از روی جزوه، کتاب درسی یا کتاب کمک‌آموزشی بخوانید. سعی کنید قواعد را کامل یاد بگیرید و نکته‌های مهم و ریز را در برگه‌ای وارد کنید (خلاصه‌برداری قواعد مهم).

مرحله‌ی دوم: پس از یادگیری و حفظ و نوشتن قواعد در برگه‌ی خلاصه، یک بار از ابتدا تا انتهای درس را به همراه تمرین‌ها و مثال‌ها ترجمه کنید و از لغت‌های انتهای کتاب نیز استفاده کنید.

مرحله‌ی سوم: قواعدی را که در مرحله‌ی اول یاد گرفتید، روی متن پیاده کنید؛ یعنی درواقع متن درس را صرف و نحو کنید. مثلاً اگر درس استثنا هستید «مستثنی» و «مستثنی‌منه»ها را در متن درس پیدا کنید و ترکیب کنید. آن‌قدر این کار را انجام دهید تا با قواعد آن درس کاملاً آشنا شوید.

مرحله‌ی چهارم: بعد از یادگیری قواعد و ترجمه، نوبت به تمرین‌ها می‌رسد. سعی کنید تمرین‌های کتاب را خودتان بدون نگاه کردن به جزوه‌ حل کنید. حتی می‌توانید کمی آن‌ها را تغییر داده و باز هم حل کنید. به ‌طور مثال در مبحث اعلال، فعل معتل ناقص را تبدیل به اجوف کنید و بار دیگر در ذهنتان به سؤال پاسخ دهید.

مرحله‌ی پنجم: شاید ۴ مرحله‌ی قبل برای دانش‌آموزان سال دوم و سوم هم یکسان است، اما شما کنکوری‌ها باید یک مرحله‌ی دیگر هم انجام دهید و آن هم زدن تست‌های کنکور است. یک کتاب تست خوب تهیه کنید و هر زمان که ۴ مرحله‌ی قبل را به‌خوبی انجام دادید، بعد از دو الی سه روز وقفه به سراغ تست‌های آن بروید. اگر در تست‌ها به نکته‌ی جدیدی برخوردید (که احتمالش زیاد است) آن را به خلاصه‌ای که در مرحله‌ی اول تهیه کرده‌اید اضافه کنید. می‌توانید اگر احساس ضعف می‌کنید بار دیگر قواعد جزوه و کتاب یا کتاب‌های کمک‌آموزشی را مطالعه کنید و نکته‌های مهم را به خلاصه بیفزایید.

پیشنهاد کاربردی مهم:

هنگام تست‌زنی و دیدن پاسخ تشریحی، هر ۴ گزینه را بررسی کنید.

هر چند این ۵ مرحله وقت زیادی می‌گیرد اما مطمئن باشید نتیجه خواهید گرفت. فقط کمی صبر و تحمل می‌خواهد. از همین امروز شروع کنید و به این شیوه مطالعه کنید. بیش از ۶۰ درصد زمان‌های عربی را به خواندن به شیوه‌ی مرحله‌های ۱ تا ۴ اختصاص دهید و بقیه را به مرور و تست‌زنی.

۱- تسلط به مقدار کمتری از مطالب، بهتر از سطحی خواندن کل مطالب است.

اگر ۵ مرحله‌ی فوق را انجام دادید و مدتی گذشت، نوبت به مرور و تست‌زنی مجدد می‌رسد. در زمان‌های مرور همان خلاصه‌ای را که تهیه کرده‌اید به همراه لغت‌های مهم درس‌ها مطالعه کنید و سراغ تست‌زنی بروید و باز هم نکته‌های تست‌ها را بخوانید و یاد بگیرید و به خلاصه اضافه کنید.

۲- نگاه کردن پاسخ‌های تشریحی سؤالات عربی بعد از پاسخ دادن بسیار ضروری است و خیلی به شما کمک خواهد کرد هر چند تست را درست پاسخ داده باشید. توجه کنید که حتماً هر ۴ گزینه را بررسی کنید.

۳- عربی از ۳ قسمت ترجمه،‌ درک مطلب و قواعد تشکیل می‌شود. اگر به شیوه‌ی بالا مطالعه کنید در هیچ کدام مشکل نخواهید داشت؛ چون ترجمه‌ی کامل متن درس و تمرین‌ها به درک مطلب شما نیز کمک خواهد کرد. هم‌چنین سؤالات درک مطلب کنکورهای سال‌های قبل نیز به ارتقای درک مطلب بسیار کمک می‌کند.

۴- اگر قواعد عربی را درس به‌ درس نمی‌خوانید و به صورت موضوعی مطالعه می‌کنید، حتماً سعی کنید درس‌های کتاب را نیز در زمان خود مطالعه کنید.

مهندس احمد سلام مشاور برتر موسسه آموزشی کنکور آسان است
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی