راهبردهای ذهنی افزایش دقت در مطالعه برای کنکور

اسلایدشو

در اینمقاله به اختصار روشهای افزایش میزان دقت در هنگام درس خواندن و آزمونهای مختلف از جمله کنکور را بیان میکنم:

افزایش هوشیاری در هنگام مواجهه با سؤالات ساده:
همان‌طور که می دانید، عمده‌ترین دلیل بی‌دقتی، کاهش غیرارادی توجه در هنگام حل سؤالات ساده است. مؤثرترین راه حل مقابله با این مورد، افزایش هوشیاری در هنگام مواجه با سؤالات ساده است. بسیار ساده است. کافی است هر وقت که سؤال ساده دیدید… حالات جسمانی‌تان تغییر کند گویی موضوع بسیار مهم و خطرناکی را دیده‌اید چراکه در این لحظات، احتمال بی‌دقتی بسیار زیاد وجود دارد و شما در خطر آن قرار دارید.

Description: 23455


۲ خواندن کامل هم‌ضربیات
یکی دیگر از دلایل بی‌دقتی در مطالعه و آزمون، توجه نکردن به جزئیات هماهنگ نبودن سرعت چشم با ذهن است. برای رفع این مشکل باید از روش خط‌بر استفاده کنید. در این روش، مداد (یا انگشت اشاره‌ی) خود را زیر خطوطی که مطالعه می‌کنید، حرکت دهید و هماهنگ با آن، چشمان خود را حرکت دهید.

۲ نکته مهمی که همیشه باید مورد توجه قرار دهید عبارتند از:

۱ اگر چشمان شما با حرکت انگشت خط‌بر هماهنگ نیست، تمرین زیر را انجام دهید:
کتاب درسی خود را وارانه بگیرید و از اولین کلمه‌ی بالای صفحه، سمت راست شروع کنید و انگشت خط‌بر خود را از زیر خطوط حرکت دهید و سعی کنید چشمان خود را با آن هماهنگ کنید. هدف از این تمرین، فقط هماهنگی چشم شما با انگشت خط‌بر است و نیازی به فهمیدن مطالب نیست.

۲ در آزمون‌ها و امتحانات، خواندن کامل صورت سؤال، موضوع بسیار مهمی است که ما معمولاً به آن توجهی نمی‌کنیم.
در این‌جا ذکر ۲نکته لازم است:
 اولاً یادمان باشد که در هر امتحانی، فرصت برای خواندن سؤال برای ما در نظر گرفته شده است. معمولاً تصور ما بر این است که زمانی که ۱۰ سؤال داریم و ۲۰ دقیقه وقت یعنی برای پاسخگویی به هر سؤال، ۲دقیقه وقت داریم در حالی‌که برای خواندن و پاسخ‌دادن به هر سؤال، ۲دقیقه وقت داریم. دوماً در امتحانات سعی‌کنید زیر کلمات مهم در صورت سؤال حتماً خط بکشید مثل (نیست، ندارد و…)

۳ فعال بودن
تحقیقات نشان می‌دهد که با افزایش سرعت مطالعه (حل کردن سؤال)، دقت بیشتر می‌شود تا زمانی‌که به ناحیه‌ی مطالعه فعال برسیم

پس از آن با افزایش سرعت، دقت کاهش یابد. علت بی‌دقتی در هنگام (حل سؤالات ساده، مطالعه‌ی دروس عمومی، کلاس‌هایی که معلم آرام و بدون شور) صحبت می‌کند کاملاً به فعال‌نبودن ‌ما، مربوط می‌شود. برای افزایش دقت از طریق (فعال‌بودن) کافی است از تکنیک یادداشت برداری استفاده کنیم. یعنی در آزمون با یادداشت‌کردن محاسبات و در هنگام مطالعه با یادداشت کردن کلمات و نکات کلیدی که در مقاله‌ی حافظه برای‌تان توضیح دادم.

۴ تنظیم وقت
همان‌طور که گفته شد، (عجله) یکی دیگر از عوامل بی‌دقتی است. برای حذف این مورد در امتحانات با استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان، وقت خود را تنظیم کنید و در هر درس فقط به اندازه‌ی همان درس وقت بگذارید.

در هنگام مطالعه نیز در هدف‌گذاری هر زنگ مطالعه دقت کنید تا بر مبنای سرعت واقعی خود پیش‌بینی نمایید چراکه اگر بیشتر معین کنید قطعاً عجله خواهید کرد و اگر کمتر معین کنید قطعاً با فعال‌نبودن مطالعه، باز هم بی‌دقتی خواهید کرد.

توصیه می‌کنم حتماً هر شب ۳۰ دقیقه به زدن تست زماندار اختصاص دهید، این کار تأثیر بسیار زیادی در کنترل بر زمان و درنتیجه کاهش بی‌دقتی خواهد شد. این کار را حتماً هر روز به مدت ۳۰ دقیقه (۱۰سؤال عمومی و ۱۰سؤال اختصاصی) انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی