امتحانات خرداد ماه را سرسري نگيريد

اسلایدشو
امتحانات خرداد ماه سال چهارم  براي دانش ­آموزان کنکوري از  چند نظر اهميت دارد. نخست اينکه براي داشتن ديپلم و پايان تحصيلات متوسطه، بايد نمرۀ قبولي در آزمون‌هاي پايان سال کسب کنند، و دوم اينکه امتحانات خرداد ماه فرصت مناسبي براي مطالعۀ دوباره و دقيق دروس سال چهارم و آمادگي بيشتر براي شرکت موفق در آزمون سراسري است، و بالاخره اينکه نمرات چهار درس که به صورت نهايي برگزار مي ­شود، در آزمون سراسري تاثير مثبت دارد و  گاه تاثير اين چهار درس، از دروس نهايي سال سوم، بيشتر است؛ يعني داوطلبي هست که نمرات نهايي سال سوم برايش تاثير مثبت ندارد، اما از تاثير مثبت نمرات نهايي سال چهارم در نتيجۀ نهايي آزمون سراسري بهره مي‌برد.
از اين رو، به داوطلبان آزمون سراسري پيشنهاد مي­ کنيم که امتحانات خرداد ماه را جدي بگيرند و با آمادگي کامل در اين آزمون‌ها شرکت کنند.
 توصيه ­هاي زير، به شما ياري مي ­رساند تا خود را هر چه بيشتر براي امتحانات خرداد ماه آماده نماييد:
* اگر حوصلۀ درس خواندن نداريد، تسليم بي­حوصلگي و بي‌ميلي خود نشويد؛ زيرا با سماجت و پافشاري بر مطالعه، بمرور به درس و کتاب علاقه­مند مي­شويد. مطمين باشيد که براي بسياري از افراد، شروع يک کار سنگين، خوشايند نيست، اما وقتي فرد پيشرفت کند، انگيزۀ بيشتري پيدا مي­ کند.
* براي اينکه حجم کتاب و در نتيجه مطالعۀ آن به نظرتان سنگين نيايد، کتاب خود را به چند بخش تقسيم کنيد و هر زمان روي بخشي از آن کار کنيد. خواهيد ديد که موفقيت آن قدرها هم دور نيست؛ زيرا به قول معروف: دست مرد است و چشم نامرد !
* اگر در حين مطالعه نگرانيد و حواستان پرت مي­شود، چند دقيقه استراحت کنيد و پس از استراحت، دوباره به مطالعه بپردازيد و به خود بگوييد که ديگر حق نداريد به چيزي غير از مطالعه فکر کنيد؛ چون تلقين به خود، مهم‌ترين راه براي جلوگيري از حواس ­پرتي و خيال بافي در حين مطالعه است.
* اگر چند روز وقت براي آمادگي در يک امتحان داريد، از تمام زمان خودتان بخوبي استفاده کنيد و مطالعه را به روز آخر موکول نکنيد؛ چون يکي از عوامل مؤثر در  بروز اضطراب، انباشته شدن درس­ها براي شب امتحان است.
* فراموش نکنيد که شب امتحان، زمان يادگيري درس نيست، بلکه زمان مرور درس است؛ پس اگر حجم زيادي از درستان را تا کنون نخوانده­ايد، نمي‌توانيد همه را براي شب امتحان بخوانيد و آماده شويد؛ بنابراين، بايد از فصل‌هايي که برايتان خيلي سنگين است يا احتمال دارد که سؤال کمتري از آنها طرح شود، صرف نظر کنيد و تنها روي چند فصل، سرمايه‌گذاري جدي کنيد.
* هيچ‌گاه به خود نگوييد که اضطراب، تمام هوش و حواسم را مختل مي ­کند و از پس امتحان برنمي­آيم. متوجه باشيد که اضطراب مي­ تواند ايجاد نگراني کند و کمي شما را برنجاند، ولي نمي ­تواند شما را از هدفتان باز دارد.
* در شب‌هاي امتحان بيدار نمانيد؛ چون خواب کم، تمرکز شما را سر جلسۀ آزمون از بين مي­ برد.
* يک  ساعت قبل از امتحان، مطالعۀ درس را  تعطيل کنيد و قبل از شروع امتحان، دربارۀ مطالب درسي از همديگر سؤال نکنيد؛ چون ممکن است جواب سؤالي را ندانيد و دچار اضطراب شويد، و حتي مطالب ديگر را هم فراموش کنيد.
* به گونه ­اي برنامه­ريزي کنيد که نيم ساعت قبل از شروع امتحان، در محل برگزاري آزمون حضور داشته باشيد.
* گرسنه سر جلسۀ آزمون حاضر نشويد.
* ياد خدا آرام بخش دل­هاست؛ به خدا توکل کنيد.
*در تحويل برگۀ امتحاني به مراقبان، عجله نکنيد، و بعد از پاسخ دادن به سؤال‌ها و پيش از تحويل برگة امتحاني‌تان، يک بار ديگر برگه خود را مرور کنيد.
* بعد از تمام شدن هر امتحان، ديگر به آن فکر نکنيد و سعي کنيد که خودتان را براي امتحانات بعدي آماده کنيد.
* توقعتان از خودتان، بيش از توانايي­ هايتان نباشد؛ زيرا اين توقع مي ­تواند در شما اضطراب ايجاد کند.

* عدم موفقيت در يک امتحان، به معناي شکست در همۀ امتحانات نيست؛ پس سعي کنيد که آن را فراموش کنيد و خودتان را براي امتحان بعدي آماده نماييد.  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی