اسلایدشو

 آيا مي‌دانيد که نوشيدن آب باعث افزايش تمرکز مي‌شود؟

آزمايش­هاي باليني نشان داده است که کمبود آب، کارايي حافظه کوتاه مدت را پايين مي آورد و به قدرت تمرکز آسيب مي رساند، زيرا تقريباً 80 درصد از بافت مغزي از آب تشکيل شده است و  اگر آن را از مغزتان کم کنيد، گرفتار مشکلات عملکردي مي‌شويد. در مغز انسان،  آب‌، مايعاتي را رقيق مي‌کند که پروتيين و آنزيم‌­ها را حمل مي­کنند و به رساندن اين مواد به مقصد کمک مي‌کند. وقتي آب بدن کم مي‌شود، اين مايعات براي رساندن بار خود کندتر مي‌شوند و عملکرد مغز نيز آسيب مي‌بيند. همچنين يکي ديگر از خواص آب اين است که آب، راديکال هاي آزاد را که باعث خرابي سلول ها در مغز مي­شوند، از بين مي‌برد.
همچنين آب مي‌تواند سموم موجود در بعضي از فرآورده‌هاي غذايي مانند افزودني‌ها و مواد نگه دارنده را از کبد دفع کند و باعث فعال تر شدن فرد گردد.
آب کافي يعني تامين اکسيژن خون؛ چون اکسيژن از طريق خون به عضلات منتقل مي‌شود و در صورت نرسيدن اکسيژن به خون، عضلات اسيدلاکتيک ترشح مي‌کنند که گرفتگي عضلاني به وجود مي‌آورد. مصرف منظم آب، به مغز کمک مي کند تا دماي بدن نيز کنترل شود. همچنين براي حفظ رطوبت چشم‌ها، بيني و دهان، بدن به آب نياز دارد. آب علاوه بر نرمي مفاصل، از اعضاي بدن نيز محافظت مي‌کند.
آّب در کاهش سر درد، سرگيجه و کمر درد نيز بسيار نقش دارد؛ براي مثال، کمر درد بر اثر کمبود مايعات در بدن به وجود مي آيد. ديسک هاي موجود در قسمت کمر هر انسان پر از مايعات است و مانند کمک فنر عمل مي‌کند، و فعاليت بدني منظم و ميزان کافي مايعات، ديسک‌ها را آب رساني کرده و به آنها اجازه مي‌دهد تا قسمت فوقاني بدن را حمايت کنند. افت مايعات، اسکلت را مجبور مي‌کند که وزن بيشتري را تحمل کند و در نتيجه، درد و ناراحتي به وجود مي‌آيد.
به گزارش MSN 60 درصد از کل وزن بدن از آب تشکيل شده است که هر روز مقداري از آن از طريق عرق کردن، ادرار و نفس کشيدن از دست مي‌رود. اگر چه مصرف روزي ۸ ليوان آب توصيه شده است، اما در واقع مقدار آب مورد نياز بدن به عوامل مختلف از جمله جنسيت، سن، فعاليت بدني، آب و هوا، ابتلا به بيماري و … ارتباط دارد. در کل نکات زير در نوشيدن آب مهم است:
* قبل از احساس تشنگي، آب بنوشيد.
* به هنگام فعاليت بدني، آب را قبل از فعاليت، در حين آن و پس از ورزش کردن بنوشيد.
* آب را بر نوشيدني هاي ديگر ترجيح دهيد.
* آب بدن را از طريق ميوه هايي مانند گوجه فرنگي، هندوانه، طالبي، کرفس و خيار تامين کنيد. خوب است بدانيد که زمان دقيق مصرف آب اهميت زيادي دارد و حداکثر تاثير را روي بدن خواهد گذاشت.
* مصرف دو ليوان آب،  در حالت ناشتا، اعضاي داخلي بدن را فعال مي‌کند.
* مصرف يک ليوان آب، نيم ساعت قبل از هر وعده غذايي، به هضم غذا کمک مي‌کند.
 * خوردن يک ليوان آب، قبل از حمام، به کاهش فشار خون کمک مي‌کند.
 * براي جلوگيري از سکته مغزي يا حمله قلبي، قبل از خواب يک ليوان آب بخوريد.

*نوشيدن ميزان معين آب در روز ضروري است، اما نيازي به زياد کردن اين ميزان نيست. کاري که بايد بکنيد، جبران ميزان آبي است که از دست مي‌دهيد. يک فرد به طور متوسط روزانه حدود 2 تا 3 ليوان آب از تنفس، و 1 ليوان ديگر از طريق عرق کردن از دست مي‌دهد، و اگر 3 تا 4 ليوان نيز به طور تقريبي از طريق ادرار دفع کند، بدن حدوداً به 8 ليوان در روز آب نياز پيدا مي‌کند. شما بايد همان ميزان آبي را که در روز از دست داده‌ايد دوباره تامين کنيد. اگر بيشتر از ميزان مورد نياز آب به بدن برسانيد، تعادل سديم در بدن از بين مي‌رود که به مشکلات گوارشي، حملات ناگهاني و حتي بيهوشي منجر مي‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی