اسلایدشو
بسياري از داوطلبان عزيز، وقتي براي کنکور آماده مي‌شوند فقط درس مي‌خوانند و هيچ کار ديگري براي موفقيت خود انجام نمي‌دهند. منظور اين نيست که درس خواندن خوب نيست، بلکه مهم اين است که در کنار درس خواندن، لازم است که کارهاي ديگري نيز براي موفقيت انجام داد. الان که با شما داوطلبان عزيز صحبت مي‌کنيم، تقريباً بيشتر کنکوري‌ها، بخصوص داوطلباني که مي‌توانند رقباي جدي شما محسوب شوند، به صورت پيوسته و خوب در حال درس خواندن هستند و هيچ فرصتي را براي اصولي مطالعه کردن از دست نمي‌دهند. بله، اصولي مطالعه کردن و درست درس خواندن، نکته بسيار مهمي است که تعداد زيادي از شما عزيزان ممکن است به آن کمتر توجه کنيد و زماني متوجه مشکل خود مي‌شويد که تا کنکور، زمان زيادي باقي نمانده است و کار خاصي نمي‌توانيد انجام دهيد؛ پس براي موفقيت هر چه بيشتر در کنکور، لازم است که هر از چند گاهي، يک جراحي اساسي در کار خود و درس خواندنتان انجام دهيد. اين کار يا همان جراحي اساسي، باعث مي‌شود که تلاش شما بيشتر نتيجه داده و موفق‌تر شويد. براي انجام اين کار لازم است که به موارد زير توجه کنيد:
1-    اميدوار و پر انرژي باشيد
انسان براي هر کاري که در زندگي انجام مي‌دهد، نياز به يک موتور محرک قوي دارد، و اين موتور محرک، اميد است. بي شک، بزرگترين هنر هر انساني، اميدوار بودن در شرايط سخت و دشوار زندگي است. البته بايد بدانيم که حتي صبور ترين و مقاوم ترين انسان ها نيز گاهي در زندگي دچار ياس و نااميدي مي شوند. بديهي است افرادي که به زندگي، نگاه مثبت دارند کمتر دچار نااميدي مي‌شوند؛ زيرا اين افراد در برابر مشکلات، انعطاف پذيري بالايي دارند و خيلي سريع خود را با شرايط پيش آمده وفق مي دهند.
      اميدوار بودن، نياز به نيروي خارق العاده‌اي ندارد و هر انساني، قادر به داشتن روحيه عالي خواهد بود؛ به شرط آنکه نگاه و فکر مثبت داشته باشد؛ پس اگر مي‌خواهيد که در زمان مطالعه و آمادگي براي کنکور اميدوار و شاد باشيد، از همين لحظه شروع کنيد و براي داشتن روحيه عالي تلاش کنيد. شکسپير مي‌گويد: هيچ چيز نيک يا بد نيست، ولي شيوه تفکّر ما امور را نيک يا بد جلوه مي‌دهد؛ پس اميدوار باشيد و به خود و تلاشتان با يک نظر مثبت نگاه کنيد. هر روز براي خود تکرار کنيد که موفق مي‌شويد و در راهي که در پيش گرفته‌ايد، حتماً به نتيجه مورد نظر خود خواهيد رسيد. هميشه و در هر لحظه‌اي انرژي مثبت خود را حفظ کنيد و اين انرژي را به خود، اطرافيان و حتي به کتاب ها و جزوه هاي خود انتقال دهيد. آن گاه خواهيد ديد که چگونه پيشرفت خواهيد کرد و چگونه مطالب برايتان به آساني قابل يادگيري شده و براي هميشه در ذهن شما خواهد ماند.
2-   برنامه‌ريزي خود را به طور مرتب بررسي کنيد
اصلي‌ترين و مهم ترين رکن مطالعه براي کنکور، مانند هر کار ديگري پس از داشتن اميد و انگيزه، اين است که شما برنامه خوبي داشته باشيد و البته به اين برنامه خوب عمل کنيد. حتماً به اين نکته توجه داشته باشيد که برنامه درسي شما از هر نظر بايد بي عيب و نقص باشد تا شما به مقصود و هدف خود بخوبي دست يابيد. هر از چند گاهي، برنامه خود را مورد وارسي قرار دهيد و ببينيد که هر هفته، چقدر موفق شديد طبق برنامه عمل کنيد و در کدام زمان‌ها يا در چه درس‌هايي نتوانستيد با برنامه پيش رويد. وقتي براي چند هفته، برنامه خود را مورد وارسي قرار داديد و نقاط ضعف و قوت آن را دريافتيد، مي‌توانيد به سادگي، يک برنامه بي نظير و عالي داشته باشيد که مي‌تواند بخوبي شما را در راه رسيدن به هدف کمک کند.
عزيزان! توجه کنيد که براي يک برنامه خوب، حتماً بايد واقع‌گرا باشيد و از خودتان و توانايي‌هايتان بيش از حد انتظار نداشته باشيد. وقتي به اين نتيجه رسيديد که برنامه شما مشکل دارد، بدون تعصب و ناراحتي در جهت جراحي برنامه خود برآييد و به جاي ناراحتي و تشويش، خوشحال باشيد که توانسته‌ايد بموقع از مشکلات برنامه خود مطلع شده و آنها را رفع کنيد.
3- خود را بيازماييد
برخي از داوطلبان عزيز، برنامه خوبي دارند، طبق برنامه هم درس مي‌خوانند و هر روز، نسبت به گذشته، درس‌هاي بيشتري را مطالعه مي‌کنند؛ اما کافي است که چند هفته يا يکي دو ماه بعد به عقب بازگردند تا متوجه شوند همه يا بيشتر آنچه را که مطالعه کرده اند، فراموش کرده اند. اين موضوع، که موضوع بسيار ناراحت کننده‌اي است، باعث مي‌شود تا بخش بزرگي از وقت و تلاش داوطلب به هدر رود؛ زيرا او برآورد درستي از ذهن خود و ميزان توانايي‌هايش نداشته است يا اصلاً اصل تکرار و مرور را فراموش کرده است.
براي اينکه بتوانيد از مطالعه خود نتيجه بهتري بگيريد و در ضمن متوجه شويد که چقدر از آموخته‌هايتان را فراموش نکرده‌ايد، خودتان را مورد آزمون قرار دهيد. براي انجام اين کار، تست زني کنيد. تست زني موضوعي يا ترکيبي در زمان‌هاي مناسب باعث مي‌شود تا شما بخوبي به نقاط قوت و ضعف خود پي ببريد و در ضمن مطالعه دروس، در صدد رفع اين ضعف‌ها نيز تا زمان آزمون برآييد؛ پس معطل چه هستيد؟ دست به يک جراحي بزرگ ديگر بزنيد. نگران نباشيد، نترسيد و بدون رودربايستي با خود، براي مطالب مهمي که از ذهنتان رفته است، در اثناي برنامه خود، زمان هاي مناسبي را در نظر بگيريد و اين بار بهتر از قبل مطالعه کنيد.
4-   خلاصه‌هايتان را بررسي کنيد
وقتي به ماه يا هفته‌هاي پاياني کنکور نزديک مي‌شويد، ديگر زمان مطالعه مطالب جديد نيست؛ بلکه وقت آن است که شما خلاصه‌هايي را که از قبل آماده کرده‌ايد، مطالعه کرده و به اين ترتيب در مرورهاي کوتاه و البته مؤثر، ذهن خود را بيشتر آماده کنيد.
اگر جزو آن دسته از داوطلباني هستيد که تا الان خلاصه‌اي برنداشته‌ايد حتماً اين کار را انجام دهيد. اگر هم از ابتدا خلاصه‌نويسي داشته‌ايد، حتماً خلاصه‌هاي خود را مورد بررسي قرار دهيد. براي انجام اين کار از دوستان يا همکلاسي‌هاي خود هم کمک بگيريد. البته خودتان مهم‌ترين شخص در اين زمينه هستيد. براي انجام اين کار، بعد از مطالعه يک درس و سپس وقفه يک هفته‌اي و تست‌زني آن مطالب، به سراغ خلاصه‌هايتان رفته و ببينيد که خلاصه‌هاي شما چقدر از مطالب اصلي را دربر گرفته يا شامل چه مطالب مهمي نمي‌شود. اگر خلاصه‌هايتان خوب و کامل بود که به همان سبک و سياق سابق ادامه دهيد؛ ولي اگر متوجه شديد که خلاصه هاي شما ناقص است يا شامل همه مطالب نيست، دست به يک جراحي ديگر در شکل مطالعه خود بزنيد.
نگران وقت يا ساير موارد نباشيد. مطمين باشيد که اگر جلوي ضرر و مشکل را از همين جا بگيريد منفعت بزرگي کسب خواهيد کرد. براي انجام اين کار، اين بار با دقت و حوصله بيشتري خلاصه‌نويسي کنيد. يادداشت‌هاي کوتاه برداريد، زير مطالب مهم را خط بکشيد يا  از فلش کارت استفاده کنيد. مي توانيد همه کارها را با هم انجام دهيد؛ به هر حال دقت کنيد؛ چرا که شما در ماه يا هفته‌هاي پاياني بايد به اين خلاصه‌ها اعتماد کرده و با مطالعه آنها سر جلسه حاضر شويد.
     در پايان حتماً به نکات زير توجه کنيد:
1-    معمولاً بيشتر داوطلبان، مطالعه جدي خود را از پاييز آغاز مي‌کنند؛ پس اگر تا الان بخوبي درس نخوانده‌ايد حتماً به طور جدي و مؤثر شروع به درس خواندن کنيد.
2-    ميزان مطالعه و پيشرفت خود را در دروس با مشاور، والدين يا يک دوست در ميان بگذاريد.
3-    موفقيت‌هاي بزرگ و کوچک خود را بستاييد و به خود جايزه دهيد.
4-    وقتي دچار مشکل يا ياس و نااميدي شديد، موضوع را با والدين، يکي از اعضاي خانواده يا دوست مورد اعتماد خود در ميان بگذاريد.
5-     هر زمان که احساس کرديد برنامه درسي، شيوه مطالعه يا هر چيزي که به کنکور شما مربوط مي‌شود، دچار مشکل است، حتماً در صدد رفع نقص و مشکل برآييد و راحت از کنار آن نگذريد.
6-     به خود اعتماد کنيد و مطمين باشيد که در صورت خواستن، حتماً موفق خواهيد شد.
7-    به خاطر داشته باشيد که نقش فعال در برنامه‌ريزي و آمادگي براي کنکور، شما هستيد. اگر تا الان به صورت جدي درس نخوانده يا اصلاً مطالعه نکرده‌ايد، مطمين باشيد که الان هم براي درس خواندن به منظور آمادگي در کنکور 1395 دير نيست؛ پس با انرژي و اميد، قدم در راه گذاشته و با اراده پيش برويد.

در هر شرايطي خدا را درنظر داشته باشيد و با استعانت و ياري از او بخواهيد تا بهترين ها را در مسير شما قرار دهد و حامي و ياري رساننده شما باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی