اسلایدشو

  

مسیر موفقیت در کنکور
کنکور6
براي داوطلبان آزمون سراسري، تشخيص دقيق اولويت­ها، يعني اينکه چه درسي را از چه پايه اي، چه موقع و با چه کيفيتي بخوانند، مساله بسيار مهمي است، و اين موضوع به عنوان «نقشه راه»براي رسيدن به موفقيت در آزمون سراسري محسوب مي­شود. براي پيمودن راه نرفته و رسيدن به مقصد، حتماً نقشه‌اي لازم است. نقشه‌ راه هرچه‌قدر دقيق‌تر باشد، امکان برنامه‌ريزي را براي مراحل پيش‌رو را افزايش مي‌دهد و از بروز اتفاقات پيش‌بيني نشده، جلوگيري مي‌کند.
    ما در اطرافمان، افراد موفق زيادي ديده­ يا حداقل، وصف افراد موفق زيادي را شنيده­ايم. درحالي­که برايمان قطعي شده است که همه افراد موفق، لزوما افراد با استعداد ويژه­اي نبوده­اند، پس چه چيز باعث موفقيت آنها شده است؟ خيلي سريع به اين نتيجه مي­رسيم که حتماً روش آنها متفاوت بوده است و وقتي دنبال فهميدن روش اين افراد مي­رويم، متوجه مي­شويم که اين افراد، نه شانس و اقبال زيادي داشته و نه کارهاي
خارق­العاده­اي انجام داده­اند؛ بلکه از يک نقشه راه براي موفقيت خود استفاده کرده­اند.
شما عزيزان هم براي اينکه بتوانيد در هر کاري از جمله در آزمون سراسري موفق شويد، بايد يک نقشه راه داشته باشيد؛ نقشه­اي که از ابتدا تا پايان کنکور، شما را براي بهتر مطالعه کردن و موفقيت بيشتر آماده کند. نقشه راه، همان برنامه­ريزي است. ممکن است که بسياري از شما عزيزان براي آمادگي در کنکور ندانيد که چگونه برنامه­ريزي نماييد. در واقع، اين مشکل، مشکل بسياري از داوطلبان کنکور است. ما براي اينکه شما را به صورت درستي در مسير کنکور هدايت و راهنمايي کنيم، يک نقشه راه کلي در اختيار شما مي­گذاريم. شما
مي­توانيد با توجه به اين نقشه راه کلي و خصوصيات خود، يک نقشه راه منحصر به خودتان را پي­ريزي کنيد و با اين نقشه، هر چه بهتر و بيشتر به سوي موفقيت گام برداريد.
به طور کلي مي توان دوران مطالعه کنکور را به چند بخش تقسيم کرد:
1-    مرحله اول: تابستان
اين مرحله، مقطعي است که داوطلب سعي مي­کند با مطالعه منابع و تحقيق درباره آن گروه آزمايشي که در آن کنکور مي­دهد، در شرايط رقابتي آزمون سراسري قرار گيرد. داوطلب مي­تواند براحتي با استفاده از تابستان، از بسياري از رقباي خود، که معمولاً از مهر و آبان شروع به مطالعه مي کنند، پيشي بگيرد. در واقع، تابستان فرصتي است که داوطلب به دور از استرس و فشار، در صورتي که اگر حرکت خود را سرعت ببخشد، يک دور کامل، منابع اصلي اين آزمون را مطالعه کند. بهترين مزيت شروع مطالعه از تابستان، تمرين مطالعه پس از سال­ها به صورت مستمر است و در کنار آن، راه­هاي افزايش بازدهي مطالعه، انتخاب بهترين محل براي مطالعه، قطعي کردن منابع و …، از ديگر مزيت­هاي شروع زود هنگام مطالعه در تابستان است. داوطلب با اين کار در واقع از مهر و آبان که رقابت جدي مي­شود، ديگر قرار نيست که تازه با منابع آشنا شود و پس از آن مدتي طول بکشد تا در فضاي کنکور قرار گيرد. اين نکته در رقابت نفس گير کنکور بسيار حايز اهميت است؛ از سوي ديگر، اين زمان براي داوطلباني که هنوز مشغول به تحصيل هستند و مجبور هستند زماني را در طول سال تحصيلي به گذراندن درس­هاي خود بگذرانند فرصت بسيار خوبي است. در اين مقطع توصيه مي­کنيم که داوطلبان چند کار را به صورت جدي دنبال کنند:
يک- تحقيق دقيق و گسترده درباره منابع آموزشي و کمک آموزشي کنکور گروه آزمايشي خود.
دو- آشنايي با تجربيات و توصيه هاي داوطلبان، اساتيد و مشاوران.
سه- انتخاب محل مناسب براي مطالعه.
چهار- تنظيم ساعت بيداري و مطالعه.
پنج- تمرين براي افزايش ساعات مطالعه در کنار افزايش بازدهي و تمرکز.
شش- مطالعه منابع اصلي تا حد امکان و کاهش بار استرس حجم منابع.
بهتر است که داوطلب، بيش از نيمي از منابع را به طور کامل مطالعه کند. اين کار، فارغ از اينکه دقيقاً داوطلب مي­تواند مجدداً مطالب را به خاطر بياورد يا خير، به دليل تاثير بر سرعت دورهاي بعدي مطالعه و آشنايي با کليت مطالب، بسيار مهم است.
۲مرحله دوم: جدي تر شدن رقابت
 همان طور که در مرحله اول بيان کرديم، از اوايل مهر و آبان، کم کم به تعداد رقبا افزوده مي شود و کساني موفق خواهند بود که اگر در تابستان شروع به مطالعه منابع آزمون سراسري کرده­اند، با همان جديت فاصله خود را از اين رقبا حفظ کنند، و کساني که تازه شروع کرده­اند، سرعت و جديت بيشتري به کار گيرند تا بتوانند فاصله خود را نسبت به ساير رقبا کمتر و کمتر کنند. در اين مرحله توصيه­هاي زير را مي­توانيم به داوطلبان داشته باشيم:  
يک- افزايش تدريجي ساعات مطالعه.
دو- افزايش بازدهي و تمرکز مطالعه.
سه- شروع دورهاي بعدي مطالعه و تکرار و مرور.
چهار- زدن تست هاي متفرقه حين مطالعه و آشنايي با نوع طراحي تست هاي کنکور.
پنج- ارزيابي نقاط ضعف و قوت و بهبود آنها با زدن تست هاي کنکور.
شش- بهبود برنامه­ريزي با توجه به رقبا، شناخت نقاط ضعف و قوت خود و….
يک برنامه ريزي براي شما داوطلبان عزيز از مهرماه تا نوروز (برنامه ريزي هفتگي)
1-    برنامه‌ريزي براي دروس پيش‌دانشگاهي مطابق برنامه دبيرستان.
2-     برنامه‌ريزي براي دروس سال­هاي قبل نيز بايد انجام گيرد.
3-    ثبت کارهاي انجام شده به صورت روزانه به منظور بررسي هفتگي.
4-    بررسي هفتگي کارهاي انجام شده مطابق برنامه‌ريزي انجام شده.
5-    براي جمعه‌ها درس مشخص نکنيد (فقط دروس روز شنبه پيش دانشگاهي) و بقيه زمان را براي عقب ماندگي دروس برنامه‌ريزي شده هفتگي کنار بگذاريد.
6-     معمولاً دو سوم وقت براي دروس اختصاصي و يک سوم زمان براي دروس عمومي برنامه‌ريزي شود.
برنامه‌ريزي روزانه
1- اولويت اصلي اين است که مطابق برنامه پيش دانشگاهي پيش برويد.
2- دروس سال هاي قبل از روي برنامه‌ هفتگي مطالعه شود.
3- هر روز شش يا هفت جلسه، يک ساعت و چهل دقيقه درس بخوانيم و به ازاي هر جلسه بيست دقيقه استراحت کنيم (يا دوازده تا چهارده جلسه پنجاه دقيقه‌اي با ده دقيقه استراحت).
4- روزهاي تعطيل به جز جمعه مطابق روزهاي عادي برنامه ريزي کنيد.
5- تعداد جلسات کلاس‌هاي دبيرستان، جزو جلسات روزانه محاسبه شود و بقيه جلسات تا شش يا هفت جلسه در منزل مطالعه شود.
6- حداقل يک جلسه در هر روز: دروس پايه سال­هاي قبل نيز جزء برنامه باشد.
چگونگي مطالعات قبل از عيد
1- تا نوروز حداقل يک دور همه دروس بايد به صورت عميق مطالعه و ياد گرفته شود.
2- قبل از عيد، يادگيري و درک مطلب مهم است و تست زدن اهميت کمتري دارد، و بعد از عيد، مرور و تست زدن‌هاي عمقي و تعداد زياد بايد بيشتر مدّنظر باشد.
3- در اين مرحله، تست زدن به عنوان يادگيري است، نه به عنوان مهارت و آمادگي.
4- در اين مرحله، دروس اختصاصي در ساعات بيشتر و دروس عمومي در ساعات کمتري خوانده شود. نسبت دو سوم و يک سوم مي‌تواند در اين مرحله، مفيد باشد.
5- براي دروس عمومي بيشتر بخوانيد و کمتر تست بزنيد، و براي دروس اختصاصي، خواندن، تمرين و تست زدن با هم مطرح و مهم است. به طور کلي در قبل از عيد، عميق خواندن و فهميدن و تشريحي کارکردن مهم است و در اين زمان، امتحانات تشريحي مهم تر از آزمون‌هاي تستي است.
۳ مرحله سوم: تثبيت
در اين مرحله، داوطلب بايستي از مراحل قبل با موفقيت عبور و مطالب را بارها و بارها مرور و مطالعه کرده باشد و بتواند براحتي آنها را به خاطر بياورد. براي اين مهم، داوطلب بهتر است در مقاطعي که مرور و تکرار يک درس به حد کافي رسيده و البته حدود يک و نيم تا دو ماه به زمان برگزاري کنکور مانده است، از تست­هاي
مجموعه­اي استفاده کند و به صورت طبقه بندي شده و موضوعي تست­هاي هر درس را به صورت جداگانه پاسخ دهد. روش ديگر، پاسخگويي به تست­هايي است که داوطلب قبلاً با آنها آشنا شده است. با انجام اين کار، شما
مي­توانيد علاوه بر تسلط کامل بر تست­هاي سال­هاي گذشته، کليه مطالب را مرور کنيد؛ زيرا يادآوري کردن، به خاطر سپردن آنها را آسان­تر مي کند. در اين مرحله، داوطلب بايستي سعي کند که مطالب مطالعه شده را کم کم تثبيت کند. بهتر است که اين مرحله در اواسط کار آغاز شود تا داوطلب فرصت داشته باشد با شناخت نقاط ضعف خود، مجدداً منابع را مطالعه کرده و اين کاستي ها را رفع کند. اين مرحله بهتر است زماني آغاز شود که هم تعداد مرور پيش از آن به حد کافي بوده باشد و هم فرصت کافي پس از آن براي مطالعه وجود داشته باشد. داوطلب بايد بتواند پس از پاسخگويي به تعداد زيادي تست هر درس، با نوع طراحي سؤالات، نکات مورد پرسش و هدف طراحان آشنا شود و يک تا چند دور نيز با چنين ديدي به مطالعه بپردازد تا بتواند بر نکات کنکوري تمرکز ويژه­اي بکند. با به کارگيري اين روش، داوطلب کم کم به همه مطالب ريز و درشت منابع مسلّط مي­شود. در اين مرحله توصيه مي­کنيم که داوطلب، روندهاي زير را در نظر داشته باشد:
1- آشنايي با نوع سؤالات و هدف گيري طراحان کنکور.
2- مرور و تکرار توام با افزايش دقت براي فراگيري دقيق نکات ريز.
3- تسلط بر تست هاي هر درس و فراگيري مطالب بخشي که سؤال از آن طرح شده است فراتر از پيدا کردن پاسخ خود سؤال.
 چگونگي مطالعه در روزهاي عيد
1-    در ايام نوروز سه يا چهار روز را تعطيل کنيد و ترجيحاً به مسافرت برويد (۲۹ اسفند تا سوم فرودين).
2-    روز ۱۳ فروردين همراه خانواده به دشت و صحرا برويد و از طبيعت استفاده مناسب بکنيد.
3-    بقيه ايام نوروز، فرصت مفيد و ارزشمندي است و بايد حداکثر استفاده را از اين اوقات براي درس خواندن بکنيد. استفاده نکردن از اين فرصت، باعث عقب ماندگي شما از رقبا مي‌شود.
چگونگي مطالعه بعد از عيد
1-    بعد از عيد عمدتاً براي مرور درس و تست زدن‌هاي موضوعي و کلي دروس به صورت تک درس، و ماه و هفته آخر براي تست زدن‌هاي جامع و همه دروس است.
2-    در اين مرحله، تست زدن نبايد به عنوان مهارت و سرعت و آمادگي پايه مطرح باشد.
3-    بعد از عيد، ساعات مربوط به دروس عمومي بيشتر شود و بعضي از اوقات برابر دروس اختصاصي ‌باشد.
۴مرحله چهارم: آمادگي نهايي
داوطلب يک ماه به کنکور مانده، ديگر تقريباً بايد آماده شده و منابع را کامل مطالعه کرده باشد. در اين مرحله، داوطلب بايستي سعي کند که هر چند روز يک بار، کنکور سال­هاي گذشته را، که بهتر است از سال­هاي دورتر شروع شود، در شرايطي مشابه کنکور، با همان زمان­بندي پاسخ دهد و پس از آن با تصحيح پاسخ­ها به نقاط ضعف خود پي برده و در چند روز فاصله تا پاسخ­دهي به کنکور بعدي، منابع مرتبط با ضعف­هاي خود را مطالعه کرده و سعي کند که اين کاستي­ها را جبران کند. اين مرورها در روندي با تاکيد بر نقاط ضعف بايد به گونه­اي باشد که همه مطالب در يک روند منطقي پوشش داده شود و داوطلب بتواند تقريباً يک مرور کامل بر کليه مطالب داشته باشد. در اين مرحله نکات زير را بايد در نظر داشت:
يک- مشابه سازي کنکور براي قرار گرفتن هر چه بهتر در شرايط.
دو- تمرين زمان­بندي براي جلوگيري از کمبود وقت در کنکور اصلي.
سه- رفع آخرين نقاط ضعف.
چهار- مرور جامع منابع با تاکيد بر نقاط ضعف.
چگونگي مطالعه در ماه آخر
1-    مرور جامع همه دروس، مهم است.
2-    سراغ يادگيري مطالب جديد نرويد؛ بلکه مطالب يادگرفته شده را طوري تمرين کنيد که کاربردي شده و تبديل به مهارت شود.
3-    کلاس‌هاي يادگيري تعطيل شوند.
4-    ساعت خواب و بيدار شدن خود را مطابق کنکور و براي آن قرار دهيد: 10 شب تا 6 صبح.
5-    فقط منابع و جزواتي را که خوانده‌ايد، دوره کنيد و از منبع جديد استفاده نکنيد.
۵مرحله پنجم: آخرين گام

 

در اين مرحله، داوطلب کمتر از يکي دو هفته به آزمون سراسري زمان دارد و بهترين کار، مرورهاي سريع کليه مطالب است؛ به نحوي که مطالب به صورت تصويري و تثبيت شده در ذهن او در زمان کنکور حاضر شود. کم کم در اين مرحله، فشار مطالعه کم و کمتر و در چند روز مانده به کنکور کاملاً متوقف مي­شود و داوطلبي که در يک پروسه منطقي و علمي، منابع اصلي کنکور را مطالعه کرده است مي­تواند به دور از هر گونه استرس و فشار، در اين آزمون شرکت کرده و موفق شود که به کليه سؤالات مطرح شده در آزمون سراسري با بالاترين ضرايب، پاسخ دهد و به آنها دست يابد.   

 

مهندس سلام – سایت کنکور نیوز – ارتباط مستقیم : 09127523889

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889

 

  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی