مقالات
اين روزها، داوطلباني که کنکور داده‌اند منتظر اعلام نتيجهاوليه اين آزمون هستند و بيشتر آنان براي ديدن رتبه و نتيجه تلاش خود لحظه شماري مي‌کنند و منتظرند تا ببينند که چقدر حدس آنها در مورد کنکوري که داده‌اند و نتيجه‌اي که خواهند گرفت با واقعيت مطابقت مي‌کند. در اين ميان، داوطلباني نيز هستند که آزمون سراسري را بخوبي نگذرانده و رغبت چنداني براي اعلام نتايج و ديدن رتبه خود ندارند. ممکن است اين تصور که کنکور و رتبه بد آنها در اين آزمون اجازه نخواهد داد تا در رشته و دانشگاه خوبي قبول شوند، باعث دلسردي و حتي نااميدي اين دسته از داوطلبان عزيز شده باشد. در بين اين داوطلبان، کساني نيز هستند که مجبورند در صورت قبول نشدن در دانشگاه، به خدمت مقدس سربازي بروند و مي‌ترسند که بعد از اتمام دوران خدمت وظيفه عمومي، ديگر حوصله درس خواندن و شرکت در آزمون سراسري و دانشگاه رفتن را نداشته باشند؛ پس قبولي  در دانشگاه، برايشان واجب است. گروهي که از کنکور خود راضي نيستند و فکر مي‌کنند نتيجه خوبي از آزمون سال 1394 کسب نخواهند کرد، معمولاً به دو دسته تقسيم مي‌شوند:
افرادي که داوطلبان زرنگ يا متوسط به بالا بوده و از ابتداي مطالعه براي قبولي کنکور، رشته يا شهرهاي خاصي را مد‌نظر داشته‌اند. اين گروه از داوطلبان عزيز، با وجود تلاش و کوششي که کرده‌اند، به دلايل متفاوتي، آزمون سراسري را بخوبي سپري نکرده و در حال حاضر تصميم دارند تا بار ديگر در کنکور شرکت کنند.
به دليل اينکه اين عزيزان در شرايط تحصيلي خوبي به سر مي‌برند و هدف خاصي از شرکت در آزمون سراسري دارند، در صورت وجود وقت و شرايط ديگر مي‌توانند يک بار ديگر در اين آزمون شرکت کنند. طبيعي است که تجربه‌هاي گرانبها و آمادگي که از قبل دارند، مي‌تواند به طور مؤثري بر کنکور آينده آنها تاثير مثبت بگذارد؛ به علاوه اينکه يک سال پشت کنکور ماندن براي يک هدف عالي و مورد دلخواه هم چندان همراه با زحمت و سختي نيست. با اين همه، باز هم از نتيجه کنکور نااميد نشويد و منتظر اعلام نتايج اوليه بمانيد. همان گونه که بارها اشاره کرده‌ايم، رتبه هر داوطلب با توجه به نتيجه کار همه داوطلبان سنجيده مي‌شود و ممکن است که بيشتر داوطلبان نيز درس يا درس‌هايي را که شما خوب امتحان نداده‌ايد، خراب کرده يا در آن درس به صورت عالي تست نزده باشند.
يکي از کارهايي که شما عزيزان تا اعلام نتايج اوليه آزمون سراسري مي‌توانيد انجام دهيد اين است که در کنار استراحت و برنامه‌ريزي براي کنکور سال آينده، درباره انتخاب رشته هم تحقيق کنيد؛ درباره رشته‌هاي جديد که آينده شغلي و بازار خوبي خواهند داشت؛ درباره دانشگاه‌هايي که رشته‌هاي شما را دارند يا ممکن است که اين رشته‌ها را اضافه کنند و درباره اينکه: آيا رشته‌هاي مشابه رشته شما وجود دارد؟ اين رشته‌ها کدام ها هستند؟ بازار کار و آينده آنها چگونه است؟ آيا مي‌توانيد رشته‌هاي نزديک به رشته دلخواه خود مايل را که با رتبه شما مطابقت کند، انتخاب نماييد يا اينکه فقط به ادامه تحصيل در رشته مورد علاقه خود مايل بوده و حاضر هستيد تا يک سال ديگر صبر کرده و کنکور دهيد؟ پاسخ به هر يک از اين سؤال‌ها مي‌تواند موضع روشني را پيشِ روي شما قرار دهد و شرايط شما را بهتر نمايان کرده و شما را بهتر در راه رسيدن به هدف، پشت کنکور ماندن يا انتخاب رشته راهنمايي کند؛ پس درنگ نکنيد و به جاي ناراحتي، نيم نگاهي هم مسايلي که ما به شما پيشنهاد داده‌ايم، داشته باشيد. با چند نفر، مانند اعضاي خانواده يا معلمانتان مشورت کنيد و بهترين تصميم را بگيريد. يادتان باشد هر تصميمي که گرفتيد، در راستاي موفقيت و کاميابي شماست؛ پس شک نکيد و اميدوارانه قدم در راه بگذاريد.
ممکن است که يک کنکور و نتيجه بد آن، باعث شود تا داوطلب عزيزي که چنين شرايطي دارد کار را تمام شده بداند يا به طور کلي از ادامه تحصيل در دانشگاه قطع اميد کرده يا اينکه خود را براي درس خواندن و مطالعه تا آزمون سراسري سال آينده آماده نمايد. اين نگراني براي بيشتر اين دسته از داوطلبان وجود دارد و آن اين است که با توجه به رتبه بدي که آورده‌اند، امکان انتخاب رشته دلخواه خود را نداشته و در يک رشته دانشگاهي بدون  آنکه داوطلب به آن رشته علاقه‌مند باشد قبول شوند يا فارغ التحصيل در يک رشته بدون آينده کاري و نياز جامعه باشند.
همين مسايل باعث مي‌شود تا عده‌اي از اين داوطلبان، چنان نااميد و سرخورده شوند که پس از اعلام نتايج اوليه، حتي به سراغ رتبه خود نرفته يا به کلي از انتخاب رشته صرف نظر کنند. شما داوطلب عزيزي که در اين شرايط هستيد بايد بدانيد که مي‌توانيم با آنکه رتبه بدي آورده‌ايم انتخاب رشته خوبي داشته باشيم و قبولي ما با آن رتبه، موجب تعجب ديگران شود. بله، تعجب نکنيد؛ راهکارهايي وجود دارد که يک پايان بد کنکوري شما به يک شروع خوب دانشگاهي ختم شود؛ پس براي اينکه شما هم جزو آن دسته از داوطلباني باشيد که در سال تحصيلي جاري وارد دانشگاه شده و فصل جديدي از زندگي خود را آغاز کنيد به نکات زير توجه کنيد:
الف- با خودتان کنار بياييد
يکي از مهم‌ترين مسايلي که براي اين گروه از داوطلبان پيش مي‌آيد، اين است که تا اعلام نتايج اوليه و حتي پس از آن سردرگم هستند. اين بلاتکليفي باعث مي‌شود تا آنها انرژي و توان کافي براي تصميم گيري درست نداشته باشند. قبل از هر چيز با موضوع نتيجه نه چندان مطلوب خود کنار بياييد و به اين موضوع توجه داشته باشيد که نمي‌توان زمان را به عقب برد، اما مي‌توان در لحظه، تصميم‌هايي گرفت که بهترين‌ها را رقم بزنند؛ پس خودتان را ببخشيد و گام بعدي را محکم‌تر برداريد.
ب- وقت بگذاريد و تحقيق کنيد
براي اينکه از اينجاي کار به بعد بهتر عمل کنيد، لازم است که بارها و بارها و ساعت‌هاي متمادي فکر کنيد و تا جايي که مي‌توانيد تحقيق کنيد. اين بخش، مهم‌ترين قسمت تصميم‌گيري شماست. آن قدر فکر کنيد تا در آينده هر اتفاقي که بيفتد به خودتان بدهکار نباشيد. از خود بپرسيد: از آينده چه مي خواهيد و چگونه و از چه راه‌هايي مي‌توانيد به اهداف خود برسيد؟ آيا اهداف شما حتماً با ادامه تحصيل دانشگاهي محقق مي‌شود؟ بله به اين نکته توجه داشته باشيد که همه راه‌ها نبايد به دانشگاه ختم شود و شما مي‌توانيد حتي از رفتن به دانشگاه صرف نظر کنيد؛ به شرطي که در اين زمينه خيلي فکر کرده و تحقيق کرده باشيد. براي تحقيق و تصميم گيري هم به سراغ افراد مختلف موفق و با تجربه برويد و از تجربيات گرانبهاي آنها استفاده کنيد. يادتان باشد که بحث بر سر آينده شما است؛ پس تا مي‌توانيد، تحقيق کنيد تا به يک نتيجه خوب و مطلوب برسيد.
پ- به مسايل مربوط به انتخاب رشته داوطلبان دقت کنيد
بعد از اينکه به اين نتيجه رسيديد که حتماً مي‌خواهيد وارد دانشگاه شده و ادامه تحصيل دهيد، به مسايل مربوط به رشته‌هاي گروه امتحاني خود و دانشگاه‌هايي که اين رشته ها را دارند، توجه کنيد. بايد بدانيد که در هر گروه آزمايشي، بعضي از رشته‌ها، مطلوب و مورد انتخاب بسياري از رتبه‌هاي خوب هستند و برخي از دانشگاه‌ها نيز به دليل رتبه علمي و امکاناتي که دارند، مورد انتخاب بسياري از داوطلبان قرار مي‌گيرند؛ پس با وجود تمايل و علاقه‌مندي به اين رشته‌ها و دانشگاه‌ها بايد از انتخاب آنها صرف نظر کنيد. البته مي‌توانيد در فرم انتخاب رشته‌اي که سازمان سنجش در اختيار شما مي‌گذارد، ده انتخاب اول خود را به رشته‌هاي خوب و دانشگاه‌هاي رتبه يک اختصاص دهيد؛ يعني انتخاب خوش بينانه داشته باشيد.
انتخاب يازدهم به بعد شما مي‌بايست شامل رشته‌هايي باشد که با توجه به رتبه و وضعيت خود در گروه آزمايشي خود، مي‌توانيد به قبولي در اين رشته ها اميدوار باشيد؛ پس بايد به گونه‌اي واقعي و عقلايي انتخاب رشته کنيد. به اين نکته توجه کنيد که در حال حاضر در بعضي از رشته‌ها و دانشگاه‌ها، تعداد داوطلبان به حد نصاب نمي‌رسد؛ يعني شما نبايد نگران پذيرفته نشدن باشيد؛ با اين همه، نکته مهم اين است که از شرايط نامطلوب خود، يک وضعيت مطلوب و خوب بسازيد.
ت- دانشگاه محورها توجه کنند
برخي از داوطلبان دوست دارند که در هر شرايطي در دانشگاهي خاص ادامه تحصيل دهند. گرچه داوطلباني که رتبه‌هاي خوبي کسبب نکرده‌اند، نبايد به موضوع دانشگاه محوري در انتخاب رشته توجه کنند، اما با اين همه، اگر بنا به دلايل خاصي مانند تحصيل در دانشگاه محل سکونت خود يا … به دنبال قبولي در دانشگاهي خاص هستيد بايد به مسايلي نيز توجه کنيد. هم اکنون با توجه به آيين‌نامه‌هاي بومي گزيني و شرايط و محدوديت‌هاي خوابگاهي بسياري از دانشگاه‌ها، داوطلبان در انتخاب رشته ترجيح مي‌دهند که در دانشگاه‌هاي معتبر در شهر محل سکونتشان ادامه تحصيل دهند. از طرفي، پراکندگي واحد هاي دانشگاهي نسبت به جمعيت شهرها و استان‌ها يکسان نيست؛ به طوري­که تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي در بعضي از استان ها با توجه به جمعيت سکنه و تقاضاي داوطلبان، بالاتر است، و بر عکس در بعضي از استان‌ها، تقاضا بيشتر از تعداد دانشگاه‌هاست؛ پس در مورد اين موضوعات بخوبي تحقيق کنيد و ببينيد که در سال‌هاي قبل، وضعيت دانشگاه‌هاي مورد نظر شما يا رشته‌هايي بومي آنها چگونه بوده است و در کدام رشته‌ها در آن دانشگاه‌ها، دانشجويان به حد نصاب نرسيده‌اند و از آن ميان، کدام رشته ها مورد نظر شما بوده و بازار کاري مناسب‌تري دارند.
درباره رشته ها و دانشگاه‌هاي ساير استان‌ها هم در همين رابطه تحقيق کنيد و ببينيد که در کدام يک از مراکز آموزش عالي و در کدام رشته‌هاي اين مراکز، صندلي‌ها خالي مانده است. در مورد رشته‌هاي جديد که دانشگاه‌ها هر سال به رشته‌هاي خود اضافه مي‌کنند نيز اطلاعاتي به دست آوريد. گاهي اين رشته‌ها بخوبي مي‌توانند شما را در رسيدن به هدفتان کمک کنند؛ زيرا شانس قبولي شما در يک رشته تحصيلي به تعداد داوطلبان متقاضي آن رشته بستگي دارد که در رتبه‌هاي بالاتري نسبت به شما قرار گرفته و آن رشته را انتخاب مي‌کنند؛ مثلاً اگر داوطلبان از وجود رشته دانشگاه‌هاي جديد در دانشگاه‌ها بي‌خبر باشند، آن رشته و دانشگاه‌ها از رتبه‌هاي پايين‌تري دانشجو پذيرش خواهند کرد.
ث- تحصيل در رشته مورد نظر با کمي تغيير
اگر به رشته‌اي خاص علاقه داريد و فکر مي‌کنيد که نمي‌توانيد با توجه به رتبه‌اي که به دست آورده‌ايد، آن رشته را انتخاب کنيد، بدانيد که اگر کمي خوش شانس باشيد و قدري هم درست و سنجيده انتخاب رشته کنيد حتماً مي‌توانيد به هدف خود نايل شويد. يکي از کارهايي که مي‌توانيد انجام دهيد اين است که در دفترچه انتخاب رشته، دنبال کارداني‌هاي رشته مورد نظرتان باشيد؛ مثلاً رشته‌هايي مثل برق، مکانيک و نظاير آن در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني از جمله اين رشته‌ها هستند. اين رشته‌ها از طرفي، رشته‌هاي خيلي خوب اين گروه محسوب مي‌شوند که براي قبولي در دوره کارشناسي آن بايد رتبه خوبي داشت و از طرف ديگر، بسياري از دانشگاه‌ها نيز در مقطع کارداني آن رشته‌ها دانشجو مي‌پذيرند. شما مي‌توانيد در دوره‌هاي کارداني اين رشته‌ها قبول شده و پس از فراغت از تحصيل، مجدداً در کنکور کارداني به کارشناسي شرکت کنيد و در آن رشته‌ها ادامه تحصيل دهيد. اين کنکور در مقايسه با آزمون سراسري از داوطلبان کمتري برخوردار است و شانس قبولي شما هم در آن، بالاست.
پيشنهاد ديگر ما براي داوطلباني که رتبه دلخواه خود را ندارند و به رشته‌هاي خاصي علاقه‌مندند اين است که در رشته‌هايي که داراي گرايش‌هاي متعددي هستند بعضي از گرايش‌ها کمتر طرفدار دارند، اما براي ادامه تحصيل در کارشناسي‌ارشد، به دليل اينکه مواد و ضرايب امتحاني بسياري از گرايش‌هاي اين رشته‌ها با هم برابر است، شما نيز براحتي مي‌توانيد در يک گرايش خوب از اين رشته‌ها ادامه تحصيل دهيد؛ پس براي رسيدن به اين هدف و قبولي در کنکور در يک رشته خوب، در گام اول شما مي‌توانيد رشته‌اي را انتخاب کنيد که گرايش يا برخي از گرايش‌هاي آن کمتر طرفدار دارد و سپس در مقطع کارشناسي‌ارشد در گرايش‌هاي پر طرفدار اين رشته ادامه تحصيل دهيد.
ج- شما هم شرط بگذاريد
شيوه‌ها و راهکارهاي يک انتخاب رشته خوب براي عزيزاني که رتبه‌هاي  غيردلخواه خود را در آزمون سراسري سال 1394 کسب خواهند کرد، گفته شد. با توجه به مواردي که در بالا اشاره شد، شما داوطلب عزيزي که اين شرايط را داريد نيز مي‌توانيد شرط و شروطي را براي انتخاب رشته خود قايل شويد. بله، درست متوجه شديد، شما هم مي‌‌توانيد با توجه به علاقه‌مندي‌هاي خود و بازار کار رشته‌هاي مختلف و مهارت‌هايتان در رشته‌هايي که مي‌توانيد در آنها ادامه تحصيل دهيد، دست به انتخاب بزنيد؛ منتهي انتخاب‌هاي شما نسبت به داوطلبان با رتبه‌هاي خوب محدودتر است، اما کاملاً بسته نيست؛ پس اين گوي و اين ميدان، با چشم باز، و تحقيق و تفکر کافي و با اميد به آينده، دست به انتخاب بزنيد.

موفق باشيد

 

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889 آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است سایت رسمی انتشارات گیلنا سایت رسمی کنکو سایت رسمی کنکور اسان سایت رسمی کنکور اسان است طعم مطالعه طعم مطالعه با لذت مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری وبسایت رسمی انتشارت گیلنا وبسایت رسمی کنکور وبسایت رسمی کنکور اسان وبسایت رسمی کنکوراسان است کنکور کنکور آسان کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان گیلنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی