اسلایدشو

مطالعه به معنی با دقت نگریستن به چیزی برای کسب آگاهی بیشتر به آن است . مطالعه ثمربخش به تعبیر دکتر"سیف"متاثر از دو عامل است : 

1-علاقه نسبت به مطالب خواندنی
                                           
2-کاربرد ماهرانه فنون مطالعه

کاربرد ماهرانه فنون مطالعه ، آن را آسانتر و لذت بخش تر ساخته و در نتیجه ، علاقه ی خواننده نسبت به مطالعه افزایش می یابد.

فواید مطالعه ی صحیح:

1-لذت بیشتر از مطالعه را فراهم می آورد .    
                                 
 2-خستگی و دلزدگی از مطالعه را دور می سازد .

3-موجب صرفه جویی در زمان مطالعه می شود .          
                    
4-میزان یادگیری را افزایش می دهد .

5-مدت نگهداری مطالب را در حافظه را آسان تر می سازد .    
             
6-بازیابی اطلاعات از حافظه را آسان تر می سازد .

7-یادگیری را آسان تر می کند .              
                                       
8-طبق چرخه ی زیر عادت به مطالعه را افزایش می دهد .

شرایط قبل از مطالعه ( ذهنی – جسمی – محیطی ):

الف- شرایط ذهنی :

1-اعتماد به خودتان و تصمیم گیری : اگر به خودتان ، ذهنتان و مطلبی که می خوانید اعتملاد داشته باشید ، مطمئن باشید که مطلب را یاد خواهید گرفت . فقط کافی است که تصمیم بگیرید و به خود بگویید : " می خواهم این مطلب را یاد بگیرم و تا روز امتحان کنکور در حافظه ام باقی بماند . "


2-حال و هوای مطالعه را در خود ایجاد کنید : 
قبل از شروع مطالعه ، دو دقیقه در مورد درسی که می خواهید مطالعه کنید ، فکر کنید ، به خصوص به قسمت هایی از درس که علاقه بیشتری به آن دارید و خود را در حال و هوای آن درس قرار دهید .این موضوع ساده ، تاثیر زیادی در مطالعه ی فعالانه ی شما خواهد داشت .


3-هدف خود را قبل از مطالعه به طور دقیق معین کنید : 
آیا درس را برای مرور و یادآوری می خوانید یا برای این می خوانید که فردا امتحان دارید ؟ چند صفحه می خواهید بخوانید ؟ چند سوال تستی یا تشریحی ؟ بهتر است اگر مثلا 10 صفحه می توانید بخوانید در برنامه ریزی 12 صفحه برای مطالعه تعیین کنید .

ب- شرایط جسمی :

1-خستگی : مطالعه هنگام خستگی علاوه بر کاهش میزان علاقه نسبت به مطالعه ، عدم یادگیری را نیز به همراه خواهد داشت . داشتن نشاط روحی و شرایط جسمانی مساعد در کمیت و کیفیت مطالعه بسیار موثر است .

2-وضعیت نشستن : 
هنگام مطالعه ، ستون فقرات باید به صورت عمودی قرار گیرد تا مایع نخاعی به راحتی داشته باشد در غیر این صورت علائم خستگی ظاهر می شود . مطالعه به صورت خوابیده و یا در حال راه رفتن به علت ایجاد پرش ذهنی و خستگی جسمانی بدترین شکل مطالعه است .     نور : 
بهترین نور برای مطالعه نور طبیعی است ، اما اگر امکان در روز را ندارید ، شرایطی را مهیا کنید که نور مستقیم به کتاب نتابد ، برای افراد راست دست نور از سمت چپ و بای افراد چپ دست تابش نور از سمت راست باشد .
همه چیز را آماده کنید : 
مهم ترین علتی که دانش آموزان مطالعه را قطع می کنند آماده نبودن وسایل و کتاب های مورد نیاز است ؛ بارها در بین مطالعه و هنگامی که ذهن آماده یادگیری بوده است به دلیل در دسترس نبودن وسایل و کتاب ها مطالعه ر ا قطع کرده ایم . پس قبل از شروع مطالعه ، خوب فکر کنید و همه ی وسایل و کتاب های مورد نیاز را آماده کنید تا هنگام مطالعه بهانه ای برای قطع نداشته باشید .

عوامل برانگیزاننده ی احساس به مطالعه : 
داشتن خودکار روان ، میز متناسب با قد ، رنگ مناسب در و دیوا از عوامل موثر در احساس نشاط به مطالعه است . 

در ضمن بهتر است محیط مطالعه را از اشیاء و عکس های اضافی کاملا خالی کنید .فاصله چشم تا کتاب : مناسب ترین فاصله ی چشم تا کتاب 30 تا 40 سانتی متراست ، در صورتی که فاصله کمتر یا بیشتر باشد باعث خستگی چشم و عدم علاقه به مطالعه می شود .

تا یک ساعت بعد از غذا خوردن مطالعه نکنید : 
بعد از غذا خوردن حجم بیشتری از خون بدن برای هضم غذا در اطراف معده جریان می یابد ؛ به همین دلیل خون کمتری به مغز می رسد و مطالعه بازدهی کمتری خواهد داشت . اگر به دلیل کمبود وقت مجبور هستید بعد از خوردن غذا مطالعه کنید ، بهتر است از خوردن غذاهای چرب که هضم آنها دیرتر است و غذاهای پرحجم بپرهیزید .


بهترین مکان مطالعه :

داشتن یک مکان ثابت برای مطالعه ، عامل بسیار مهمی است . اگر مکان مطالعه ثابت باشد ، بعد از مدتی نسبت به آن مکان شرطی خواهید شد و هر زمان که در آن فضا قرار بگیرید احیساس یادگیری خواهید نمود و ذهن شما آمادگی بیشتری برای یادگیری و مطالعه خواهد داشت . 

بهترین زمان مطالعه :

هیچ زمان ثابت و معینی برای مطالعه وجود ندارد ، بهترین زمان مطالعه زمانی است که شما بهترین شرایط روحی و بیشترین هوشیاری را دارید ، اما به طور معمول دو زمان پیشنهاد می شود :

1-ابتدای صبح : 
به دلیل اینکه ذهن به استراحت پرداخته و پیوندهای حافظه ترمیم شده اند ، آمادگی برای یادگیری بسیار زیاد است .

2.انتهای روز ( قبل از خواب) : به دلیل این که بعد از مطالعه ، ذهن فرصتی برای تثبیت اطلاعات و ذخیره سازی آن ها خواهد داشت .


روش صحیح مطالعه (پس ختام) :

1-نام این روش با استفاده از روش مخفف سازی از شش کلمه ی زیر ساخته شده است :     پیش خوانی –  سوال گذاری – خواندن – تفکر – امتحان – مرور

در جدول زیر روش ، هدف و زمان اجرای هر مرحله مشخص گردیده است.

ردیف

نام مرحله

هدف

روش

زمان اجرا

1

پیش خوانی

آشنایی با موضوع

بررسی اجمالی فصل یا بخش مورد نظر ، عنوان ها ، تیترها و …….

شب قبل از حضور در کلاس

2

سوال گذاری

ایجاد تمرکز و کنجکاوی

ساختن سوال از عنوان ها و تیترها و مطلب های مهم

بلافاصله بعد از پیش خوانی

3

خواندن

یاگیری

خواندن دقیق مطالب به همراه یادداشت برداری از کلمه ها و فرمول های کلیدی

بعد تدریس در همان روز

4

تفکر رسم نمودار حافظه

رسم نمودار

پس از بررسی درستی انتخاب کلمه ها و فرمول ها ،سازماندهی نمودار

بعد از مطالعه

5

امتحان

صحت نمودار و یادآوری

بررسی درستی یادآوری با استفاده از رسم نمودار در ذهن

پایان زنگ مطالعه

6

مرور

یادآوری و مرور

مرور با استفاده از منحنی فراموشی و نمودار حافظه

در فاصله های زمانی مرور

 

 

تذکرها:

1-در مرحله سوال گذاری ممکن است پاسخ سوال هایی را که طرح می کنید ، هیچ گاه در متن پیدا نکنید ؛ این هرگز مهم نیست چون هدف ، ایجاد تمرکز برای مطالعه فعالانه تر است و با طرح سوال ، ذهن را نسبت به مطلب گرسنه می کنیم تا در هنگام مطالعه ، توجه بیشتری به مطالعه اشته باشد.

2-در مرحله ی خواندن باید بی درنگ یادداشت برداری صورت گیرد ، در غیر این صورت هیچ تاثیری نخواهد داشت . پیشنهاد می شود یک برگ کاغذ در دسترس خود قرار دهید و به محض برخورد با کلمه یا فرمول کلیدی آن را یادداشت کنید .

3-در مرحله ی خواندن اگر سوالی به ذهنتان رسید و یا موضوعی و قسمتی از متن را متوجه نشدید ، کنار آن یک علامت سوال بگذارید و از آن عبور کنید و در مرحله تفکر در مورد آن ها فکر خواهید کرد .

بعد از تکمیل یادداشت برداری ، در مرحله تفکر به کلمه ها فرمول ها نگاه کنید و مطمئن شوید که   آن ها شما را به یاد متن می اندازند ، سپس با استفاده از کلمه ها و فرمول ها ، نمودار حافظه را رسم کنید .

بعد از تکمیل یادداشت برداری ، در مرحله تفکر به کلمه ها فرمول ها نگاه کنید و مطمئن شوید که   آن ها شما را به یاد متن می اندازند ، سپس با استفاده از کلمه ها و فرمول ها ، نمودار حافظه را رسم کنید .در مرحله ی خواندن اگر سوالی به ذهنتان رسید و یا موضوعی و قسمتی از متن را متوجه نشدید ، کنار آن یک علامت سوال بگذارید و از آن عبور کنید و در مرحله تفکر در مورد آن ها فکر خواهید کرد .در مرحله ی خواندن باید بی درنگ یادداشت برداری صورت گیرد ، در غیر این صورت هیچ تاثیری نخواهد داشت . 

پیشنهاد می شود یک برگ کاغذ در دسترس خود قرار دهید و به محض برخورد با کلمه یا فرمول کلیدی آن را یادداشت کنید .

 

راهکارهای و نکته های مهم در مطالعه صحیح : 


1-در مطالعه خود استمرار کمی و کیفی داشته باشید یعنی هر روز میزان مطالعه ی خود را در حد مطلوب حفظ کنید تا موجب 
عادت به مطالعه و علاقه مندی به آن شوید.

2-بعد از مطالعه بلافاصله وارد محیط پر سر و صدا نشوید؛ چون موجب آشفتگی ذهن شما خواهد شد. حداقل 2 دقیقه در محل مطالعه بمانید و نفس عمیق بکشید.

3-تا وقتی مطلبی را خوب هضم نکرده اید، آنرا حفظ نکنید. بهتر است کنار آن یک علامت سوال بگذارید و در اولین فرصت از دوست یا معلم خود بپرسید.

4-به منظور ایجاد انگیزه بیشترگاهی با خود قرارداد ببندید و پس از مطالعه میزان مشخصی از درس ها به خود پاداش بدهید ( پاداش را خودتان تعیین کنید)

5-بین هربار مطالعه زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید ( معمولا هر یک ساعت مطالعه 10 تا 15 دقیقه استراحت )

6-گاهی اگر بخواهیم منتظر انگیزه برای مطالعه باشیم شاید هیچ وقت این انگیزه به سراغ ما نیاید، بهتر است به جای دست دست کردن، سریع مطالعه را شروع کنیم. اگر روش صحیح مطالعه را اجرا کنیم، انگیزه خودش می آید.

7-برای جلوگیری از خستگی، کمر درد و پادرد حتی المقدور از میز تحریر برای مطالعه استفاده شود.

8-اکسیژن در مکان مطالعه عامل مهمی است. درجه هوا نباید بیش از 20 درجه باشد زیرا هوای گرم باعث خواب آلودگی می شود.

9-در هنگام مطالعه یادداشت برداری از اهمیت خاصی برخوردار است.  

10-برای مطالعه درسی برنامه ریزی منطقی روزانه لازم است.

11-تکرار مطالب موجب یادگیری عمیق و درونی می شود.

12- موانع مطالعه را باید هرچه زودتر از سر راه برداشت و به آینده منتقل نکرد.

13- در هنگام ناراحتی و عصبانیت اصلا به سراغ مطالعه و درس نروید.     

14-اعتماد به نفس و تشویق موجب سرعت یادگیری در مطالعه می شود.

15- دانش آموزانی که بلند درس می خوانند باید به آنها آموزش داد به تدریج آرام خوانی را بیاموزند.

16-هنگام گرسنگی و تشنگی نبایستی مطالعه کرد. به والدین نیز توصیه می شود به فرزندان نگویند اول درس را بخوان بعد غذا بخور

17-تنبیه و سرزنش فرزندان به خاطر مطالعه نکردن، نفرت و انزجار آنها را از مطالعه بیشتر می کند.

18-استفاده از انگشت سبابه در مطالعه به عنوان راهنمایی که همیشه همراه فرد است توصیه می شود.

19-بهتر است دانش آموزان بعد از مطالعه مطالب را به زبان خودشان خلاصه کنند.

در مرحله سوال گذاری ممکن است پاسخ سوال هایی را که طرح می کنید ، هیچ گاه در متن پیدا نکنید ؛ این هرگز مهم نیست چون هدف ، ایجاد تمرکز برای مطالعه فعالانه تر است و با طرح سوال ، ذهن را نسبت به مطلب گرسنه می کنیم تا در هنگام مطالعه ، توجه بیشتری به مطالعه اشته باشد.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889

آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است طعم مطالعه طعم مطالعه با لذت مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری کنکور کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی