اسلایدشو
هدف چيزي است که شما مي خواهيد به آن دست يابيد. هدف کوتاه مدت چيزي است که مي خواهيد زود به آن دست يابيد. نمونه هاي هدف کوتاه مدت چيزهايي مثل تمام کردن تکاليف و عملکرد خوب در امتحان فردا هستند. هدف بلند مدت چيزي است که مي خواهيد در زماني طولاني تر به آن دست يابيد. مثال هاي هدف بلند مدت مواردي مثل پاس کردن يک ترم و نوشتن يک مقاله هستند.
براي تنظيم اهداف مناسب، حتماً بايد بدانيد چه چيزي براي شما مهم است که تمامش کنيد. سپس بايد اهدافي خاص و کاملاً شفاف تنظيم کنيد. اگر اهدافي شفاف نداشته باشيد، تلاش شما جهت و مکان درست را از دست مي دهد. اهدافتان را بنويسيد تا سندي از آنها داشته باشيد.

درخت اهداف :

هر هدفي که تنظيم مي کنيد بايد بيان کننده ي چيزي که شما انجام خواهيد داد و زماني که آن را به انجام مي رسانيد، باشد. مفهوم ضمني هر هدفي که تنظيم مي کنيد، آرزو (عزم) شما براي انجام آن است. مثلاً هدف براي يک مقاله تحقيقاتي مي تواند اين چنين بيان شود: من جمع آوري اطلاعات مقاله تحقيقي را تمام مي کنم (نشان دهنده ي عزم شما و کاري که انجام خواهيد داد) تا بيستم شهريور ماه (زماني که آن را تمام مي کنيد).

ويژگي هاي هدف مناسب :

اهداف شما بايد :

1- در حد توانايي ها و مهارت هاي شما باشد :

دانستن قوت ها و ضعف هاي شما به شما در تنظيم اهدافي که مي توانيد تکميل شان بکنيد کمک خواهد کرد.

2- واقع بينانه باشد :

تنظيم هدفي مبني بر يادگيري املاي 3 لغت جديد در هر روز واقع بينانه است. تلاش براي يادگيري املاي 50 لغت جديد در يک روز غير واقع بينانه است.

3- انعطاف پذير باشيد :

برخي مواقع اوضاع آن طوري که شما پيش بيني مي کنيد، پيش نمي رود و شايد براي شما لازم شود، اهداف خود را تغيير دهيد. بايد آن قدر انعطاف پذير باشيد که وقتي تشخيص داديد تغييري نياز است، آماده شويد تا تغيير را اعمال کنيد.

4- قابل اندازه گيري باشد :

مهم است که بتوانيد پيشرفت تان را به سمت يک هدف اندازه بگيريد. به ويژه اين که بدانيد چه زماني به هدف دست يافته ايد و نيازي به ادامه دادن بيشتر نيست، مهم است. ناتواني در اندازه گيري ميزان پيشرفت به سمت هدف و تشخيص تکميل شدن آن، موجب تلاشي مي شود که در جهت درست قرار نمي گيرد و تلف مي شود.

5- تحت کنترل شما باشد :

به غير از وقتي که به عنوان بخشي از يک گروه کار مي کنيد، به انجام رساندن هدفتان نبايد به ديگر دانش آموزان بستگي داشتنه باشد. شما مي توانيد آن چه را که انجام مي دهيد، کنترل کنيد، اما براي کاري که ديگران انجام مي دهند کنترل کمي داريد يا اصلا کنترلي نداريد. شما ممکن است کاري را که بايد انجام دهيد را به پايان برسانيد و انجامش دهيد، اما اگر ديگران انجام ندهند، شما هم هدف تان را به انجام نمي رسانيد.
خيلي مواقع ، معلمان شما ، پدر و مادرتان و مشاورانتان براي شما هدف تنظيم مي کنند. وقتي چنين کاري مي کنند ، حرفشان را قبول کنيد. آنها مي دانند که چه چيزي براي شما مهم است و نگران موفقيت شما هستند. همچنين مي توانند به شما کمک کنند که اهدافي را که برايتان تنظيم مي کنند، به انجام برسانيد البته فراموش نکنيد چنين کاري تا قبل از دانشگاه نهايتاً جواب مي دهد. تنظيم هدف کلي زندگي به عهده خود شماست. براي هدف درسي مي توانيد از افراد امين به خصوص مشاوران کمک بگيريد. اهدافي را در مدرسه تنظيم کنيد که به شما جهت درست را بدهد و شما را به سمت موفقيت هدايت کند.
منبع انگليسي مقاله : How-to-study.com

شماره تماس جهت مشاوره و برنامه ریزی رایگان کنکور : 09128375747

مشاوره نحصیلی رایگان,کنکور,مهندس مسعودی٬ استاد٬انتشارات گیلنا٬کنکور٬ کنکور آسان است٬ کنکور اسان٬ کنکور اسان است٬ کنکور برتر٬ کنکور نیوز٬ کنکورآسان,درس خواندن آسان است,مشاوره کنکور,مقالات کنکور,مقالات کنکوری,آزمون برتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی