مقالات

  

اين مقاله نكاتي را در مورد روش مطالعه‌ي صحيح به نقل از دانشمندان معتبر بررسي مي‌كند.


۱.  به قول آدريل جانسون، خوب كتاب خواندن را نمي‏توان از خواص مادرزادي دانست. براي قرائت، بدون شك پرورش خاصي لازم است.

2. بهترين روش كتابخواني در مجموع روشي است كه خواننده در اين كار بتواند زيبايي‏هاي چيزي را كه مي‏خواند دريابد و به هنگام لزوم معايب آن‏ها را بفهمد و اين البته از راه پرورش و ممارست‏حاصل مي‏گردد.

 3. در معاني كلماتي كه براي نخستين بار به آن‏ها بر مي‏خوريد دقت كنيد. بيهوده تصور نكنيد كه سياق مطلب آن معاني را براي ما كشف مي‏كند. همان زمان بهترين وقت‏براي رفتن به سراغ فرهنگ لغت است.

4. اميل فاگه، نويسنده فرانسوي، عقيده دارد كه بايد در خواندن كتاب استقامت داشته باشيم. استقامت لجاجت نيست‏بلكه نوعي بردباري است كه ذوق ما را مي‏پرورد و درك ما را عميق مي‏كند.

5. مون تني، دانشمند شهير فرانسوي، در باره انتخاب كتاب و روش كتابخواني نظرهايي بسيار بديع و زيبا دارد. يكي از اين عقايد آن است كه براي وصول به عمق معناي يك كتاب خوب بايد آن را دوبار بخوانيم و با آن تماس دائمي داشته باشيم. يك اثر پربها ما را مدت‏ها سعادتمند مي‏سازد. نمي‏توانيم با يك بار خواندن به اين درجه از خوشبختي برسيم; هر چند در اين يك‏بار دقت فوق العاده به كار بريم.

6. همچنين وي معتقد است، اگر بخواهيم از كتابي كه خوانده‏ايم نظر صائبي پيدا كنيم بايد راجع به آن گفت و گو كنيم. كتب خوب باب گفت‏وگوهاي پرثمر را به روي ما مي‏گشايند. اين همان چيزي است كه ما آن را مباحثه مي‏ناميم.

 7. در كتاب «500 نكته درباره مطالعه‏» آمده است كه يكي از روش‏هاي خوب مطالعه استفاده از يادداشت‏برداري است. فقط توجه كنيد كه به جاي يادداشت، رونويسي نكنيد! طرح‏هاي گوناگون بريزيد. نكات مهم يادداشت را برجسته‏تر بنويسيد. اگر مطلبي را درك نمي‏كنيد، به صورت سؤال يادداشت برداريد.

 8.  در كتاب «روش‏هاي تسريع در خواندن و درك‏» پيشنهاد شده است هنگام مطالعه ابتدا خلاصه مطلب را كه اغلب در ابتداي مقاله يا كتاب آمده است، بخوانيد. سپس عنوان‏ها و فهرست اجمالي كتاب را مطالعه كنيد سپس چند سطر از ابتداي هر عنوان را مطالعه كنيد; زيرا مهم‏ترين مطالب معمولا در همين خطوط اوليه هستند. در نهايت‏ساير توضيحات و تفاسير كتاب را بر اطلاعات خود بيفزاييد.

 9. از همان زمان مطالعه، براي به كار بستن آنچه مي‏آموزيد برنامه‏ريزي كنيد. به قول تولد: «مطالعه و عمل نكردن مانند شخم زدن و بذر نپاشيدن است‏

 10. بيكن جمله زيبايي در اين باره دارد: «برخي كتب را بايد چشيد، بعضي ديگر را بايد بلعيد و قليلي را هم بايد جويد و هضم كرد!

مشاوره نحصیلی رایگان,کنکور,مهندس مسعودی٬ استاد٬انتشارات گیلنا٬کنکور٬ کنکور آسان است٬ کنکور اسان٬ کنکور اسان است٬ کنکور برتر٬ کنکور نیوز٬ کنکورآسان,درس خواندن آسان است,مشاوره کنکور,فرصت طلایی تابستان کنکور,برنامه ریزی ویژه تابستان,برنامه تابستان

  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی