اسلایدشو
سلام و هزاران خدا قوت به شما داوطلبان عزيز که بعد از ماه‌ها تلاش و مطالعه توانستيد در يک رقابت بزرگ علمي به نام کنکور شرکت کنيد و بالاخره اين بخش از برنامه زندگي‌تان را هم به پايان برسانيد. شايد اين ضرب‌المثل معروف را شنيده باشيد: «کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد». بله الان مهم‌ترين موضوع اين است که به شما به عنوان يک داوطلب کنکور، که به  خاطر آن، برايش برنامه ريزي کرديد، اولويت قايل شديد، از تفريح و بسياري از برنامه هاي مورد علاقه تان گذشتيد، استراحتتان را کم کرديد، مطالعه زيادي کرديد و …. و اکنون «کاري کرديد، کارستان»، بگوييم: «خدا قوت داوطلب عزيز! خسته نباشي».
     قبل از اينکه به ادامه بحث بپردازيم، از شما داوطلب عزيزي که اين مطالب را مي‌خوانيد، خواهش مي‌کنيم ساعاتي بدون فکر کردن به آزموني که در آن شرکت کرده‌‌ايد، با ما همراه شويد و براي خواندن اين مقاله وقت بگذاريد. در واقع، ذهن خود را از کنکور و نتيجه آن خالي کنيد و در لحظه زندگي کنيد و خوش باشيد و سپس تصميم بگيريد که براي روزهاي آينده کاري انجام دهيد. معمولاً، داوطلبان بعد از کنکور به سه دسته تقسيم مي‌شوند:
1-    يک دسته، آنهايي هستند که پس از يک مطالعه حساب شده و با برنامه ريزي و تلاش فراوان در اين آزمون بخوبي حضور يافته و از حاصل کار خود، بسيار راضي هستند و وقتي با آنها درباره کنکور صحبت مي‌کنيم، اظهار اميدواري مي‌کنند و نسبت به آينده، بسيار خوش بين هستند.
2-    گروه دوم، کساني هستند که در مقابل اين عده قرار دارند و به هر دليل، آزمون سراسري برايشان موفقت‌آميز نبوده و از آزموني که پشت سر گذرانده اند، راضي نيستند.
3-    برخي ديگر هم، نه اظهارنظر صريحي دارند و نه قطعاً مي‌دانند که آزمون را چگونه برگزار کرده‌اند. در واقع ممکن است در بين شما عزيزان، کساني باشند که با انتشار کليد سؤالات متوجه شوند که کنکور را خوب پشت سر گذاشته اند و يا افرادي نيز باشند که از نتيجه خود ناراضي باشند. البته ممکن است داوطلباني نيز وجود داشته باشند که امتحان خود را به صورت متوسط داده باشند و اکنون منتظر نتيجه آن هستند.
    با توجه به دسته‌بندي که به آن اشاره شد، داوطلبان براي زمان بعد از کنکور تا اعلام نتيجه، مي‌توانند کارهاي مختلفي انجام دهند که ما در ادامه به برخي از آنها اشاره مي‌کنيم:
الف- موفقيت خود را جشن بگيريد
به شما داوطلب عزيزي که کنکور را با موفقيت پشت سر گذاشته‌ايد، تبريک مي‌گوييم. اکنون زمان آن رسيده است که فارغ از تمام دغدغه ها و برنامه‌هايي که براي برگزاري يک کنکور خوب داشته‌ايد، به خودتان يک پاداش درست و حسابي بدهيد. حتماً قبل از کنکور، بارها و بارها به يک خواب طولاني، به رفتن به يک مسافرت، به ديد و بازديد از اقوام و دوستان، به ديدن فيلم مورد علاقه خود يا ساعت‌ها نشستن و تماشاي تلويزيون فکر کرده‌ايد؛ پس منتظر چي هستيد؟ بلند شويد و پيشاپيش موفقيت خود را جشن بگيريد و کساني را هم که دوست داريد در اين شادي سهيم کنيد.
    علاوه بر پرداختن به برنامه‌هاي مورد علاقه خود، يکي از کارهايي که شما داوطلب عزيز مي‌توانيد انجام دهيد و البته بسيار مهم نيز هست، اين است که براي انتخاب رشته و دانشگاهي که مي‌خواهيد در آن مشغول به تحصيل شويد، تحقيق و بررسي لازم را انجام دهيد. براي انجام اين کار مي توانيد از فارغ التحصيلان، دانشجويان و مشاوران کمک بگيريد؛ اينکه رشته مورد نظر شما، نياز به چه توانايي‌هاي خاصي دارد؟ مشکلات و نقاط قوت و ضعف رشته مورد نظر شما چيست؟ بازار کار آن چطور است؟ آيا امکان ادامه تحصيل در آن رشته، در ايران يا نقاط ديگر براحتي مکان پذير است يا خير؟ چه دانشگاه‌هايي اين رشته را دارد؟ کدام دانشگاه ها با شرايط و ملاک‌هاي شما همخواني بيشتري دارد؟ امکانات دانشگاه هاي مورد نظر شما در رشته مد نظرتان چگونه است؟ و ….
شايد در ابتداي امر، انتخاب رشته و دانشگاه براي شما ساده باشد، اما باور کنيد که يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي کنکور، همين موضوع است؛ پس به جاي اينکه پس از اعلام نتيجه با عجله و به طور شتاب زده به اين موضوع فکر کنيد، از همين الان و در فرصتي که داريد بخوبي درباره رشته‌ها و دانشگاه‌هاي مورد نظرتان فکر کنيد تا بتوانيد بهترين انتخاب و عملکرد را در اين زمينه داشته باشيد.
ب- کنکور تمام شد، اما زندگي ادامه دارد
کنکور خوب نبود يا شايد اصلاً خوب نبود، حسابي خراب کرديد و اصلاً باورتان نمي‌شود که آزمون را اين گونه پشت سر گذاشته‌ايد، اما کاري است که شده و پايان پذيرفته است و براي کاري که تمام شده است غصه خوردن و نگراني اصلاً فايده‌اي ندارد. شما نمي‌توانيد زمان را به عقب برگردانيد. کنکور تمام شد. لحظه ها در گذرند و زندگي ادامه دارد؛ پس به خاطر آنچه گذشته و تمام شده است، حال خوش خود را هم خراب نکنيد.  
    شايد در خراب شدن کنکور شما مسايل بسياري دخيل باشند. شايد اصلاً شما مقصر نبوده‌ايد. بيماري يکي از اعضاي خانواده، درگذشت نابهنگام يکي از عزيزان، بيماري خودتان در هنگام کنکور و …، همه و همه مي‌توانند از جمله عواملي باشند که بخت يک شرکت خوب در کنکور را از شما بگيرند. مي‌دانيم که حتماً براي اين دسته از داوطلبان، خراب شدن کنکور مي‌تواند تلخ‌تر از داوطلباني باشد که به علت کم کاري، آزمون خوبي را از سر نگذرانده‌اند. نمي‌خواهيم شعار بدهيم و به صورت آرماني با اين موضوع برخورد کنيم، اما شما داوطلب عزيز هم بايد خوشحال باشيد؛ خوشحال و شاکر؛ پس خدا را شکر کنيد به خاطر اينکه اين توان را به شما داده است که زنده باشيد و زندگي کنيد. اين موهبت را داريد که سالم هستيد، مي‌توانيد فکر کنيد، بينديشيد و مطالعه کنيد؛ اينکه آن قدر درگير گرفتاري‌هاي زندگي نبوده و توانسته‌ايد که براي کنکور وقت بگذاريد. به اين فکر کنيد همين الان که شما به خاطر يک مساله نه چندان مهم که فرصت جبران آن را هم داريد، زندگي را بر خود و عزيزانتان تلخ کرده‌ايد، افرادي در اين دنيا وجود دارند که آرزو مي کنند کاش لحظه‌اي جاي شما بودند؛ پس غصه ها را کنار بگذاريد و شادي را بار ديگر مهمان خودتان کنيد و تصميم بگيريد تا با يک مديريت خوب و سنجيده براي ادامه زندگي خود برنامه‌هايي را پياده کنيد.
     داوطلباني که در اين گروه قرار دارند، مي‌توانند کارهاي بسياري انجام دهند. اگر جزو داوطلبان دختر  هستيد يا جزو داوطلبان پسري هستيد که مجبور به رفتن به خدمت سربازي نيستيد، مي‌توانيد يک بار ديگر، و اين بار با جديت و تلاش بيشتر و البته با کوله باري از تجربه، بخت خودتان را امتحان کنيد و در کنکور شرکت کنيد. اگر جزو داوطلبان پسري هستيد که مي‌بايست حتماً به خدمت سربازي برويد، مي‌توانيد باز هم از بين چند راهکاري که ما در اينجا به شما عزيزان پيشنهاد مي‌کنيم، يکي را انتخاب کنيد: يا به خدمت سربازي رفته و امتحان کنکور را به بعد از روزهاي خدمت موکول کنيد (البته همان گونه که خودتان نيز اطلاع داريد در دوره خدمت هم مي‌توانيد در کنکور شرکت کرده و در صورت موفقيت، خدمت سربازي را موقتاً و تا پايان تحصيلات رها کنيد) و يا اينکه راه‌هايي به جز شرکت در کنکور را نيز براي ادامه زندگي خود در نظر بگيريد. باور کنيد که شرکت در کنکور و ادامه زندگي از طريق مدرک، تنها راه ممکن براي کسب درآمد و امرار معاش نيست و شما مي‌توانيد با انتخاب يک شغل ديگر، مانند يک شغل فني و … که نياز چنداني به ادامه تحصيل ندارد، در جامعه، فردي مهم و قابل احترام باشيد. اين موضوع را هم درنظر داشته باشيد که بعد از مشغول شدن در کاري خاص هم، امکان ادامه تحصيل براي شما ميسر است.
پ- هم اميدوار باشيد و هم آينده نگر
عزيزان گروه سوم، يعني کساني که نمي‌دانند چگونه اين آزمون را از سر گذرانده‌اند يا فکر مي‌کنند که امتحان آنها از سطح متوسطي برخوردار بوده است، مي‌بايست به چند نکته توجه داشته باشند: اول اينکه بدون حسرت و افسوس خوردن براي آنچه که الان از دست شما خارج شده است، فقط و فقط به آينده توجه داشته باشيد و به آنچه مي‌بايست براي ارتقاي وضع خود و تحقق آرزوهايتان در آينده انجام دهيد، فکر کنيد. به شما داوطلب عزيز هم مي‌گوييم که کنکور تمام شد و زندگي ادامه دارد.
به هيچ وجه نگران نباشيد. اين نگراني‌ها، آن هم بعد از کنکور، ديگر هيچ کمکي به نتيجه آن نخواهد کرد. شايد اين نگراني قبل از کنکور، به افزايش تلاشتان منجر مي‌شد، ولي در حال حاضر جز ناراحتي و دلواپسي چيزي عايد شما نمي‌کند؛ پس بهتر است که انرژي خود را صرف مسايل آتي بکنيد. فراموش نکنيد که اين کنکور، اولين آزمون زندگي شما نيست و آخرين آن هم نخواهد بود؛ از طرفي هيچ کس ديگر هم نيست که صد در صد در کل آزمون‌هاي زندگي اش به آنچه که مي‌خواسته است رسيده باشد. بهتر است که شما هم مثل انسان هاي بزرگ، بعد از هر آزموني، ابتدا آن را تحليل کنيد و سپس بر اساس ارزيابي هاي انجام شده، براي موفقيت هر چه بيشترتان در ساير آزمون ها، خود را آماده بکنيد.
     حتماً سعي کنيد که برنامه ها و تفريحاتي را که قبلاً در نظر گرفته‌ايد، بعد از کنکور انجام دهيد. کوشش کنيد که از زندگي‌تان لذت ببريد و در کنار آن براي آينده خود نيز برنامه ريزي کنيد. در اولين فرصت ممکن، کليد سؤالات را تهيه کرده و جواب هاي خودتان را با پاسخ هاي صحيح مطابقت دهيد. اين کار به شما کمک خواهد کرد تاحدود زيادي از وضعيت خود مطمين شويد. نکته‌اي که بايد حتماً به آن توجه داشته باشيد اين است که کنکور، يک امتحان جمعي است و وضعيت شما با توجه به نتيجه ديگران سنجيده مي‌شود؛ پس ممکن است که وضعيت شما بهتر از آنچه پيش بيني مي‌کنيد باشد يا بدتر. در هر صورت با توجه به شرايط خود، تصميم بگيريد که چه کاري مي‌خواهيد انجام دهيد.
     يکي ديگر از کارهايي که شما عزيزان مي‌توانيد در اين ايام به آن بپردازيد، اين است که حتماً به انتخاب رشته هم فکر کنيد؛ زيرا براي انتخاب رشته پس از اعلام نتايج اوليه، زمان زيادي نداريد و اگر با رتبه خوبي در آزمون پذيرفته شديد، چگونگي انتخاب رشته مي‌تواند نقش مؤثري در آينده شما داشته باشد. شما داوطلب عزيز، بدون اينکه دغدغه نتيجه و «اگر» و «مگر»هاي مربوط به آن را به خود راه دهيد، فقط به اين فکر کنيد که چه رشته‌ها و چه دانشگاه‌هايي را دوست داريد و علاقه‌مند به تحصيل در آنها هستيد؛ از طرف ديگر، به اين نکته نيز فکر کنيد که اگر با يک رتبه متوسط در کنکور، مجاز به انتخاب رشته شويد، ترجيح مي‌دهيد که در کدام رشته و دانشگاه تحصيل کنيد. بعد از انتخاب اين رشته‌ها و دانشگاه‌‌ها، حتماً زماني را براي تحقيق درباره آنها اختصاص دهيد.
 

 

     در پايان، توصيه‌اي که به همه شما عزيزان داريم اين است که از لحظات ناب زندگي‌تان لذت ببريد. زندگي در گذر است و افسوس و حسرت اشتباهات را خوردن، به جز از بين بردن وقت شما، کاري از پيش نخواهد برد. به ياد داشته باشيد که انسان موجود قدرتمندي است و چشم انداز آينده نيز روشن است و اگر شما بخواهيد و از توانايي‌هايتان براي کاميابي در آينده استفاده کنيد، مطمين باشيد که موفق خواهيد شد. به اين نکته نيز توجه داشته باشيد که هر آنچه در زندگي شما اتفاق مي‌افتد، در مسير کاميابي و خوشبختي شماست؛ نکته‌اي که ممکن است در حال حاضر به آن نکته واقف نباشيد؛ اما در آينده به حکمت آن پي خواهيد برد.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889 آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است سایت رسمی انتشارات گیلنا سایت رسمی کنکو سایت رسمی کنکور اسان سایت رسمی کنکور اسان است طعم مطالعه طعم مطالعه با لذت مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری وبسایت رسمی انتشارت گیلنا وبسایت رسمی کنکور وبسایت رسمی کنکور اسان وبسایت رسمی کنکوراسان است کنکور کنکور آسان کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان گیلنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی