اسلایدشو

 هر سال، داوطلبان زيادي در کنکور شرکت مي‌کنند و از ميان اين جمع بي شمار، فقط گروهي خاص به خواسته و هدف خود که ادامه تحصيل در رشته و دانشگاه مورد نظرشان است نايل مي‌شوند. در واقع، اين عده به طور کامل به هدف خود رسيده و پيروز مي‌شوند. با توجه به اينکه در حال حاضر، عده بسيار زيادي از شما داوطلبان گرامي، مشغول مطالعه براي کنکور هستيد، در اين مقاله لازم ديديم تا از راه‌هاي موفقيت و پيروزي در کنکور با شما صحبت کنيم تا با توجه و عمل به آنها در همين مراحل اوليه کار بتوانيد موفق شده و به هدفتان برسيد. براي موفقيت حتماً موارد زير را مورد توجه قرار دهيد:

1-    بخواهيد و پافشاري کنيد
وينسنت تي. لمباردي مي‌گويد: "تفاوت بين يک فرد موفق و ديگران، عدم توانايي يا کمبود دانش او نيست؛ بلکه نخواستن اوست". آرزو، کلمه ديگري براي خواسته است. براي موفق شدن بايد بيشتر از هر چيز ديگري، آرزوي موفق شدن داشته باشيد. افراد موفق، لزوماً باهوش‌تر و قوي‌تر از ديگران نيستند؛ ولي آرزوي آنها بيشتر است و آرزوي فراواني براي ديدن تحقق هدفشان دارند. آيا شما هم اين آرزوي فراوان را داريد؟ بدون آرزو، انگيزه رسيدن به هدف را نخواهيد داشت.
     يکي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين عوامل موفقيت، اين است که شما بخواهيد موفق شويد و براي رسيدن به اين موفقيت، پافشاري و سماجت به خرج دهيد. وقتي شما چيزي را مي‌خواهيد، تمام انرژي‌هاي دنيا دست به دست هم مي‌دهند تا شما را به آن خواسته و هدف مورد نظرتان برسانند؛ پس ابتدا اهداف خود را از کنکور دادن مشخص کنيد و سپس با تلاش و کوشش و با فرستادن انرژي‌هاي مثبت، براي رسيدن به اين اهداف پافشاري کنيد و به هيچ وجه به خود اجازه ندهيد تا انرژي‌ها و سخنان منفي يا اتفاقات ناگوار، شما را از رسيدن به هدف بازدارند. اگر يک بار يا حتي چندين بار شکست را تجربه کرديد، باز هم نااميد نشويد. تلاش کنيد، پافشاري کنيد و مطمين باشيد که موفق خواهيد شد.
2-   انگيزه داشته باشيد
بسياري از دانش آموزان از لحاظ توانايي و استعداد يادگيري، بسيار شبيه به هم هستند، ولي در پيشرفت تحصيلي، تفاوت هاي زيادي با يکديگر دارند. اين تفاوت، نه تنها در تحصيل، بلکه در ساير فعاليت هاي غيرآموزشي هم به چشم مي‌خورد. شايد از خود سؤال کرده باشيد: چرا چنين تفاوتي وجود دارد و چه چيزي عامل ايجاد اين تفاوت است؟ يکي از عوامل توجيه کننده اين مطلب، علاقه و انگيزه است.علاقه و انگيزه دانش‌آموزان، هم نقش علت را بازي مي‌کند و هم نقش معلول را؛ يعني يادگيرندگان علاقه‌مند به يک موضوع، نسبت به يادگيرندگان کم علاقه، موفقيت بيشتري کسب مي‌کنند و دوباره، اين موفقيت بيشتر، سطح علاقه و انگيزه آنها را نسبت به آن موضوع و موضوع‌هاي مشابه آن افزايش مي‌دهد؛ پس حتماً به خاطر داشته باشيد که اين موتور مهم موفقيت و پيروزي را، يعني علاقه به کاري که انجام مي‌دهيد و علاقه به هدفي که مي‌خواهيد به آن برسيد، هميشه درنظر داشته باشيد. براي ايجاد علاقه و انگيزه کافي هم حتماً سعي کنيد که به اهداف خود فکر کرده و هميشه آنها را براي خود مرور کنيد.
3- تمرکز کنيد
از عوامل بسيار مؤثر براي افزايش بهره‌وري در مطالعه و درک بهتر درس‌ها و موفقيت در تحصيل، داشتن تمرکز حواس به هنگام مطالعه است؛ يعني فرد اين توانايي را در خود ايجاد کند که با اختيار و توجه، دقت خود را روي موضوع يا کاري که انتخاب کرده، با ميل و اراده متمرکز کند و از توجه به ساير موضوعات و کارها خودداري کند. براي ايجاد تمرکز حواس، بايد عواملي را که مانع از تمرکز مي شوند، شناخت و در جهت رفع آنها اقدام کرد. از جمله اين عوامل مي‌توان به بي‌علاقگي به موضوع مورد مطالعه، ناهماهنگي اراده و تخيل، مشغول بودن ذهن و … اشاره کرد.
4-   برنامه ريزي کنيد
کمتر شخصي را مي‌توان يافت که بدون برنامه‌ريزي به موفقيت رسيده باشد. برنامه‌ريزي، جزو قدم‌هاي اصلي و اوليه موفقيت است و بدون آن، رسيدن به هدف دشوار است. براي کنکور نيز، برنامه‌ريزي در قالب برنامه‌هاي کوتاه مدت و درازمدت، امري لازم و ضروري است؛ پس براي موفقيت در کنکور، يک برنامه روزانه، هفتگي، ماهيانه و بلند مدت داشته باشيد و براي عمل به آن با تمام وجود تلاش کنيد. اگر جزو افرادي باشيد که از ابتدا کارهاي خود را به صورت بي نظم و برنامه انجام مي‌داده‌ايد، شايد ابتدا عمل به برنامه تدوين شده سخت باشد، اما کم کم خواهيد ديد که چقدر راحت مي‌توانيد با برنامه، درس خوانده و موفق شويد.
5-   هدف خود را تعيين کنيد
برنامه‌ريزي صحيح، هنگامي امکان پذير است که هدف، بخوبي تعيين و تعريف شده باشد؛ ضمن آنکه بايد تصوير روشني از آن هدف وجود داشته باشد تا کارها و تلاش‌هاي لازم در راستاي رسيدن به آن به نتيجه برسد. اهداف مي‌توانند بلند مدت و کوتاه مدت باشند و حتي هدف کوتاه مدت را مي‌توان به گام‌هاي کوچک‌تر تقسيم کرد؛ مثلاً اگر هدف بلند مدت، قبولي در رشته خاص در دانشگاهي خاص است، مي‌توان هدف کوتاه مدت را مطالعه درست و کامل دروس در پايان هر سه ماه دانست و گام هاي کوچک را مطالعه هفتگي، روزانه و حتي مطالعه بخشي از دروس تعيين کرد.
6-   خيال پردازي کنيد
جيمز آلن مي‌گويد: «خيالي که شما در ذهنتان آن را مي‌ستاييد و ايده آلي که در صدر قلبتان مي‌نشانيد، همان چيزي است که زندگي‌تان را با آن مي‌سازيد و تبديل به همان مي‌شويد». براي موفق شدن، بايد به موفقيت فکر کنيد. فقط از راه تعمق در موفقيت است که مي‌توانيد آرزوي موفق شدن را خلق کنيد. بايد خيال واضحي از آنچه که دوست داريد به دست آوريد، داشته باشيد. اين آرزو و خواسته بايد شما را از پا درآورد. اگر اين آرزو شما را از پا درآورد، بالاخره روزي تحقق خواهد يافت.
7-   جرات داشته باشيد و خود را باور کنيد
ديل کارنگي مي‌گويد: «کسي به بعيدترين نقطه مي رسد که مي خواهد کاري را انجام دهد و جرات انجامش را دارد. قايق اطمينان از ساحل دور نمي‌شود». آيا جرات انجام کارهاي غيرممکن را داريد؟ هيچ وقت نبايد در زندگي‌تان، زماني باشد که شما سعي بر انجام غيرممکن نداشته باشيد. غيرممکن‌ها هستند که شما را پرورش مي‌دهند و به شما آن چيزي را نشان مي‌دهند که بايد به آن تبديل شويد.
بسياري از داوطلبان، وقتي حرف کنکور و آزمون به ميان مي‌آيد، خود را دست کم مي گيرند. موفقيت در رشته‌ها و دانشگاه‌هاي خوب را در حد خود نمي‌دانند و يا از مطالعه و يادگيري بعضي از مباحث سخت نگرانند يا احساس مي‌کنند آن طور که بايد و شايد، مطالعه و آمادگي لازم را براي شرکت در آزمون ندارند. همين ترس و افکار منفي باعث مي‌شود تا فرد، خود را پايين‌تر و کمتر از حدي تصور کند که هست يا مي‌تواند باشد و به اين صورت براي موفقيت تلاش نمي‌کند.
شروع کنيد و جرات داشته باشيد و از دايره آسايش و راحتي خود دورتر برويد و خودتان را رشد دهيد. ميزان کاري را که انجام مي‌دهيد، افزايش دهيد و انتظاراتتان را بيشتر کنيد و قوه تصور و خيالتان را تقويت کنيد و به توانايي‌ها و قابليت‌هاي خود اطمينان کنيد و آنها را باور کنيد. باز هم تکرار مي‌کنيم، باور کنيد که مي‌توانيد.
8- متعهد و وفادار باشيد
ماريو آندرتي مي‌گويد: "آرزو، کليد انگيزه است، ولي اراده و تعهد است که موجب پيگيري مداوم هدفتان مي‌شود؛ تعهد به برتري که شما را قادر مي‌سازد به موفقيتي که به دنبالش هستيد برسيد". آيا اراده داريد؟ فرد مصمم بيشتر از هزاران فرد بي علاقه موفق مي‌شود. آرزو، اراده و تعهد، از لحاظ استراتژيک شما را در موقعيت موفقيت قرار مي‌دهند.
    بسياري از داوطلبان هدف دارند و خوب برنامه‌ريزي مي‌کنند، اما وقتي حرف عمل مي‌رسد يا اصلاً اهل عمل نيستند يا اينکه کم کم دست از تلاش بر مي‌دارند. اگر به هدف خود متعهد و وفادار نباشيد، بمرور انرژي و توان لازم را براي رسيدن به آن هدف از دست خواهيد داد. براي هر يک از ما اتفاق مي‌افتد که روزهايي نااميد شده و دست از کار بکشيم و خسته يا بيمار شده و نتوانيم تلاش کافي داشته باشيم و انرژي ما براي مدتي تحليل رود. اين مهم نيست؛ مهم اين است که بتوانيم خود را از اين شرايط بيرون آورده و دوباره تلاش کنيم. براي انجام اين کار نيز لازم است که پيوسته اهداف خود را در منظر چشمان خود تجسم کرده و به خود يادآوري کنيم که براي هدفمان بايد تلاش و کوشش نماييم.
9-   نرخ شکست خود را دو برابر کنيد
توماس جي. واتسون مي‌گويد: "مي خواهيد فرمولي براي موفقيت به شما ارايه بدهم؟ خيلي ساده است؛ نرخ شکست خود را دو برابر کنيد. شما به شکست به عنوان دشمن موفقيت مي‌نگريد؛ ولي اصلاً اين طور نيست. شايد شکست شما را دلسرد کند يا شايد از آن چيزي ياد بگيريد؛ پس پيش برويد و اشتباه کنيد. هر کاري مي‌توانيد بکنيد؛ چون بايد به ياد داشته باشيد که آنجا جايي است که موفقيت را خواهيد يافت". 
برخي از داوطلبان تصور مي‌کنند که از همان ابتداي آمادگي براي کنکور، بايد همه تست‌ها را درست جواب دهند، همه نکات را بدانند و همه آزمون‌ها را با موفقيت پشت سر بگذرانند؛ اما اين درست نيست. ممکن است در راه هدفي که مي‌خواهيد به آن برسيد سختي زيادي تحمل کنيد، شکست بخوريد و حتي يک يا چند سال پشت کنکور باشيد، اما مهم اين است که اين شکست ها به شما درس موفقيت بدهد؛ درس چگونه بودن و چگونه تلاش کردن براي سال بعد؛ پس اگر مي‌خواهيد موفق شويد، شکست خوردن بد نيست؛ ضمن آنکه هيچ فردي با چند شکست کوچک موفق نمي‌شود. شکست راه رسيدن به موفقيت است؛ پس، از زمين خوردن نترسيد و اين بار، محکم تر و حساب شده‌تر قدم در راه بگذاريد.
10-   به سمت موفقيت برويد
ماروا کالينز مي‌گويد: "موفقيت به سمت شما نمي‌آيد، بلکه شما بايد به طرفش برويد". موفقيت از آسمان در آغوش شما نمي‌افتد؛ بايد به دنبالش برويد، بايد تعقيبش کنيد و بايد بيشتر از هر چيز ديگري آن را بخواهيد. همه عزيزان داوطلب دوست دارند که در آزمون سراسري رتبه برتر شوند و علاقه دارند که در بهترين رشته گروه خود در بهترين دانشگاه  پذيرفته شوند؛ اما نکته مهم اين است که براي رسيدن به آن چه مي‌کنند؟ يک فرد تنبل موفق نخواهد شد؛ فقط کساني که براي رسيدن به هدف زحمت بکشند، موفق خواهند شد؛ پس تلاش کنيد، تلاش کنيد و تلاش کنيد و با اين تلاش‌ها، گام به گام به سوي موفقيت و اهدافتان حرکت کنيد. مطمين باشيد در راهي که در پيشِ رو داريد، موانع زيادي خواهد بود؛ اما اين خواستن، انگيزه، علاقه، برنامه، تعهد و وفاداري شما به هدف، خسته نشدن و استواري شماست که بالاخره همه چيز را شکست داده و شما را به موفقيت خواهد رساند.
    و حرف پاياني اينکه:

 موفقيت، پيش رفتن است، نه به نقطه پايان رسيدن. هر روز صبح در آفريقا، آهويي از خواب بيدار مي شود و براي زندگي کردن و امرار معاش در صحرا مي‌چرد. آهو مي‌داند که بايد از شير سريع‌تر بدود و
در غير اين صورت، طعمه شير خواهد شد. شير نيز براي زندگي و امرار معاش در صحرا مي‌گردد و
مي‌داند که بايد از آهو سريع‌تر بدود، تا گرسنه نماند. مهم اين نيست که تو شير باشي يا آهو؛ مهم اين است که با طلوع آفتاب از خواب برخيزي و براي زندگي‌ات با تمام توان و وجود شروع به دويدن کني.

ارتباط با مشاوران موسسه کنکور آسان است : 09127523889
 مارا در کانال تلگرام دنبال کنید :تلگرام کجاي کاري؟
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی