مقالات

فردی که می‌خواهد سال‌های متمادی و تقریبا ده‌ها سال از عمر خود را در رشته و شغلی بگذراند، باید اطلاعاتی درباره عرصه‌ای که می‌خواهد در آن پا بگذارد، داشته باشد؛ ولی دیده می‌شود بعضی از جوانان هنگام انتخاب رشته و ورود به دانشگاه بسیار آرام و خونسرد، کناری ایستاده و از روی شانس و گمان یا خود انتخاب رشته می‌کنند که با عواقبی بس سنگین و متفاوتی روبرو می‌شوند و یا سرنوشت خویش را به رایانه یا افرادی می‌دهند که اطلاعاتی راجع به وضعیت روحی ـ روانی دانش‌آموز، نیاز‌ها و انتظارات وی نداشته و یا با دانشگاه‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها آشنا نیستند و بعد دانش‌آموز ناگزیر وارد رشته‌ای می‌شود که شاید علاقه‌ای به آن ندارد یا با تیپ شخصیتی وی سازگاری ندارد یا مجبور می‌شود به شهری برود که به دلیل وضعیت خانواده یا شخصیتی اصلا نمی‌تواند به آن‌جا برود یا قادر به پرداخت هزینه بعضی از رشته‌هایی که در دانشگاه‌های شبانه، پیام نور یا غیرانتفاعی وجود دارد نیست و یا…. در حالی که هرگز خود و خانواده‌اش اصلا فکر این مسایل را نمی‌کردند، و بتدریج سیر مسایل و مشکلات این فرد و خانواده شروع می‌شود. و چه بسیار افرادی که بعد از مدت‌ها استرس، نگرانی، هزینه مالی و صرف عمر گران‌بها درس و ادامه تحصیل را برای همیشه کنار می‌گذارند. بنابراین برای آشنایی شما عزیزان دانش‌پژوه با نکات انتخاب رشته و موفقیت بیشتر مطالبی به اختصار بیان می‌شود.
 در انتخاب رشته با توجه به استعداد، توانایی، علاقه و شناخت خود تصمیم بگیرید؛ زیرا ممکن است تغییر یا انتقال رشته برای شما مقدور نباشد.
– بر اساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته نمایید؛ زیرا انتظار بالای شما ممکن است باعث از دست دادن موقعیت‌های دیگر باشد که در آینده براحتی نتوانید آن را به‌دست آورید.
– قبل از انتخاب رشته، با خانواده و مشاوران آگاه مشورت کنید.
– قبل از انتخاب رشته، درباره موقعیت جغرافیایی و جایگاه علمی دانشگاه و رشته مورد نظر خود مطالعه و بررسی‌های لازم را انجام دهید.
– فقط به انتخاب رشته کامپیوتری اکتفا نکنید؛ زیرا کامپیو‌تر نمی‌تواند استعداد و شخصیت شما را در نظر بگیرد؛ اما می‌توانید از انتخاب رشته کامپیوتری به عنوان راهنما کمک بگیرید.
– امکان ادامه تحصیل در بعضی از رشته‌ها مقدور نیست یا به سختی ممکن است؛ در انتخاب این‌گونه رشته‌ها دقت کنید.
– طوری انتخاب رشته کنید که رشته اول بر دوم، دوم بر سوم، و سوم بر چهارم و… بر دیگری برتری داشته باشد.
– در انتخاب رشته به رشته‌های استانی، ناحیه‌ای و قطبی توجه داشته باشید و با توجه به علاقه‌تان بیشترین انتخاب را از آن‌ها داشته باشید چون مثلا با انتخاب رشته‌های استانی (به شرط علاقه شما) ۸۸% ظرفیت آن رشته مخصوص دانش‌آموزان‌‌ همان استان است.
– انتخاب اول با انتخاب آخر از نظر اولویت نمره تفاوتی ندارد؛ سعی کنید اولویت شما بر اساس استعداد و علاقه‌مندیتان، رشته و دانشگاهی که انتخاب می‌کنید، باشد.
– رشته‌های شبانه و پیام نور شهر خود یا شهرهای نزدیک را انتخاب نمایید، زیرا اولاً سهمیه اختصاص یافته برای شما بیشتر است و ثانیاً امکانات خواب‌گاهی در دانشگاه‌های شبانه دیگر وجود ندارد و نیز پذیرش در آن‌ها جزء دو نوبت قبولی شما در کنکور محاسبه نمی‌شود.
– با توجه به سهمیه، ‌ استان، ناحیه و قطب شهر خود انتخاب رشته کنید؛ زیرا بیش از هفتاد درصد سهمیه اختصاص یافته به این مناطق مربوط به شماست.
– در انتخاب رشته‌های کاردانی روزانه در شهرهای دور دقت نمایید؛ زیرا در صورت قبولی حتماً باید در آن رشته ادامه تحصیل دهید؛ در غیر این صورت، به مدت ۱ سال از شرکت در کنکور سراسری محروم خواهید شد.
– شانس خود را در انتخاب رشته‌های شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و نیمه‌حضوری امتحان کنید؛ زیرا با قبولی در این رشته‌ها در سال آینده از شرکت در آزمون سراسری محروم نخواهید شد.
– داوطلبانی که با مدارک کاردانی در آزمون سراسری شرکت کرده‌اند، مجاز به انتخاب همه رشته‌ها نیستند و باید مطابق دفترچه انتخاب رشته عمل کنند.
– در صورت علاقمندی به رشته‌های خاص و نیمه متمرکز آن‌ها را قبل از رشته‌های متمرکز انتخاب نمایید چون با قبولی در این رشته‌ها، کامپیو‌تر از روی آن‌ها عبور کرده و به خواندن رشته‌های متمرکز نیز می‌پردازد.
– آن دسته از داوطلبانی که می‌خواهند در رشته‌های زبان و هنر انتخاب رشته کنند باید اولاً در آزمون‌های آن شرکت کرده باشند و ثانیاً در آن‌ها مجاز به انتخاب رشته هم شده باشند.
– به همهٔ افرادی که مجاز به انتخاب رشته هستند یک کارنامه داده می‌شود و همه اطلاعات مربوط به رشته اصلی و نیز هنر و یا زبان نیز در‌‌ همان کارنامه درج شده است با فقط یک فرم برای انتخاب رشته.
– تکرار انتخاب یک کد رشته در فرم مربوطه هیچ‌گونه اولویتی را برای فرد ایجاد نمی‌کند و فقط از تعداد انتخاب‌های مجاز وی خواهد کاست.
– حداکثر دقت لازم را در پر کردن فرم انتخاب رشته مطابق با مطالب مندرج در دفترچه انتخاب رشته و آخرین اطلاعیه‌هایی که سازمان سنجش یا بعضی از سازمان‌ها و دانشگاه‌ها در مورد پذیرش دانشجو با توجه به شرایط خود اعلام می‌نمایند، داشته باشید.
– هنگام انتخاب رشته، داوطلبان می‌بایست کدهای عددی مربوط به هر رشته محل را به ترتیب اولویت و بر حسب شناخت و علاقه‌مندی نسبت به رشته‌های مختلف تحصیلی ابتدا از دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) استخراج و در فرم پیش‌نویس درج و سپس در فرم انتخاب رشته اینترنتی وارد نمایند. واضح است که دقت در این مرحله، یکی از رموز انتخاب رشته صحیح می‌باشد؛ زیرا کافی است که حتی یکی از ارقام یک کد چهار رقمی به اشتباه و سهو در فرم وارد شود؛ در این‌صورت، کد وارد شده به لحاظ نوع رشته‌های محل تحصیل، دوره یا مقطع، چیزی غیر از خواسته داوطلب باشد و چنان‌چه داوطلبی در چنین کد رشته محلی پذیرفته شود، دچار خسران‌های غیر قابل جبران خواهد شد.
– داوطلبانی که به دلیل عدم دسترسی به کامپیو‌تر و شبکه اینترنت برای انتخاب رشته ناگزیر به مراجعه به کافی‌نت‌ها هستند، به این نکته‌های مهم توجه نمایند:
– به کافی‌نت‌های معتبر، شناخته شده و دارای مجوز مراجعه شود.
– از متصدی مربوطه بخواهید که کد رشته‌های تحصیلی را در حضور خودتان وارد نماید و هنگام کنترل نهایی، برای اطمینان از صحت رشته‌های انتخابی وارد شده در فرم اینترنتی، ‌ ابتدا شخصاً کد رشته‌های وارد شده را کنترل و سپس نسبت به تایید نهایی اقدام کنید.
– در پایان انتخاب رشته و پس از اعلام تایید نهایی رشته‌های انتخابی از سوی داوطلب، کد رهگیری توسط سیستم داده خواهد شد. توجه شود مادامی که کد رهگیری توسط سیستم به داوطلب داده نشده باشد، انتخاب رشته داوطلب کامل و معتبر تلقی نمی‌شود.
– بلافاصله پرینت کد رشته‌های انتخابی را که حاوی کد رهگیری می‌باشد، از متصدی مربوطه درخواست و مجدداً کد رشته‌ها را کنترل نموده و پرینت را نزد خود نگهداری نمائید.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889 آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است سایت رسمی انتشارات گیلنا سایت رسمی کنکو سایت رسمی کنکور اسان سایت رسمی کنکور اسان است طعم مطالعه طعم مطالعه با لذت مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری وبسایت رسمی انتشارت گیلنا وبسایت رسمی کنکور وبسایت رسمی کنکور اسان وبسایت رسمی کنکوراسان است کنکور کنکور آسان کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان گیلنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی