مقالات

ذهن انسان از 3 حافظه تشکیل شده است: حافظه حسی، کوتاه مدت و بلندمدت. اطلاعات از طریق حواس 5گانه، وارد حافظه حسی میشوند و اگر با دقت همراه شوند، به حافظه کوتاه مدت منتقل میگردند.

اما در مقطع پیش دانشگاهی به دلیل تفاوت در فاصله زمانی مطالعه تا یادآوری، داوطلبان باید اطلاعات را در حافظه بلندمدت خود ذخیره کنند. برای این کار، راههای متعددی وجود دارد که بهترین و مؤثرترین راه،«مرور» است.

مرور در دورهی پیش دانشگاهی، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. درحقیقت تفاوت داوطلبان در آزمونها تا قبل از پایان دروس (فروردین یا اردیبهشت) به نوع مطالعه و کمیت آن مربوط میشود اما پس از پایان یافتن دروس، مرور است که میتواند سبب ایجاد تفاوت شود.

انواع مرور
به طور کلی 3 منبع برای مرور وجود دارد که به تناسب آن، شیوه مرور نیز تغییر میکند:

1-مرور از روی جزوه یا کتاب
در این نوع مرور که بیشتر در دروس عمومی قابل استفاده است، داوطلب باید با استفاده از علامتهایی که در مرحله اول مطالعه در متن قرار داده، مطالب مهم را مرور کرده و سایر مطالب را سریعتر بخواند.
این روش در دروس اختصاصی، تأثیر زیادی نخواهد داشت اما در دروس عمومی، بسیار مفید است.

2-مرور با زدن تست
در این روش، داوطلب باید یک نمونه تست جامع را انتخاب کند و به آنها در زمان استاندارد پاسخ بدهد. جامعیت تست به این معنی است که از تمامی فصول و مباحث درس مربوط، سؤالی در آن مجموعه موجود داشته باشد که معمولاً آزمونهای سالهای گذشته، این ویژگی را دارند. در این روش پس از پاسخگویی به تمام تستها، داوطلب باید قسمتهایی را که نتوانسته پاسخ درستی را انتخاب کند، مجدداً مطالعه نماید.
در این نوع مرور که در دروس اختصاصی بیشتر قابل استفاده است، باید زمان استاندارد رعایت شود.

3-مرور از روی خلاصه نوسی
اگر از درسهایی که تاکنون مطالعه کردهاید، خلاصه های خوب تهیه کرده باشید، میتوانید آن را مرور کنید. بهتر است کتاب یا جزوه (منبع اصلی) را در کنار خود داشته باشید تا اگر قسمتی را از روی خلاصه نتوانستید یادآوری کنید، از منبع اصلی خود استفاده کنید.

شیوهی صحیح مرور
برخی از داوطلبان تصور میکنند مرور، همان مطالعه با سرعت بالاست و همین موضوع سبب میشود روش درستی را در مرور رعایت نکنند.
اگر از روی کتاب و جزوه یا خلاصه نویسی مرور میکنید -و یا بعد از زدن تست میخواهید اشکالاتتان را برطرف کنید- باید 2 مرحله زیر را به دقت انجام دهید:

الف)تیتر و عنوان اصلی را ببینید و در ذهن خود مطلب مورد مرور را از حفظ بگویید. اگر دروس عمومی مد نظر است، سعی کنید جزئیات را یادآوری کنید و تا جاییکه میتوانید به ذهنتان فشار بیاورید و اگر دروس اختصاصی را مرور میکنید، با استفاده از طرحهای شبکه ها، فرمولها و عناوین کلی را یادآوری کنید و با استفاده از آن، سایر مطالب را مرور کنید.

ب)بعد از اینکه بیشترین مطالب ممکن را یادآوری کردید، باید منبع مورد مرور خود را نگاه کنید و قسمتهایی را که نتوانسته اید خوب یادآوری کنید، مجدداً بخوانید و کنار آنها علامتی بزنید تا مجدداً مورد مطالعه قرار بگیرند.

5 نکته در مورد مرور:

1-تا زمانی که تسلط کاملی روی مطالب پیدا نکردهاید، آن را مرور نکنید زیرا این کار کاملاً بیفایده است.

2-  اگر مرور شما به اندازه مطالعه طولانی میشود، یا مطالعهی خوبی نداشته اید و یا مرور را به شیوه درستی انجام نمیدهید که در هر حال باید آن را اصلاح کنید.

3-برخی از مطالب مثل لغات عربی و زبان و تاریخ ادبیات نیاز به مرور بیشتری دارند. سعی کنید این مطالب را هر شب قبل از خواب و هر روز صبح بعد از بیدار شدن مرور کنید تا در حافظه شما باقی بماند.

4-در دروس اختصاصی، زدن تستها: (که قبلاً کنار آنها علامت گذاشتهاید)، میتواند در مرحله مرور، به شما کمک کند.

5-مرور باید به عنوان یکی از فعالیتهای روزانه شما در مراحل مطالعه وجود داشته باشد نه مختص قبل از آزمون یا زمانی که شما حس کردید مطلبی را فراموش کردهاید به مرور آن بپردازید. بهتر است مرور را در دو زمان انجام دهید:

قبل از شرکت در کلاس، مطالب جلسات قبل را مرور کنید تا هم آمادگی ذهنی شما بیشتر شود و هم نظم مرور مطالب، از بین نرود.
در دوران جمع بندی (امتحانات ترم 2، خردادماه) که کل مطالب مرور میشوند

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889

آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری کنکور کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی