اسلایدشو
هر سال تابستان براي يک عده از داوطلبان عزيز، پايان مقطعي به نام «کنکور» و براي عده ديگري، آغاز فصلي از تحصيل به نام «آمادگي براي کنکور» است. معمولاً داوطلبان عزيزي که مي خواهند در کنکور شرکت کنند از تابستان سال قبل به طور جدي شروع به مطالعه مي­کنند. آغاز کردن مطالعه براي کنکور به صورت جدي، نياز به يک عنصر بسيار مهم و اساسي دارد و آن هم مديريت اين مقوله است. در واقع، هر يک از کنکوري­هاي عزيزي که مي­خواهند در آزمون سراسري رتبه خوب و راضي کننده­ اي به دست آورند، مي­بايست حتماً در مدت زمان آمادگي براي کنکور و جوانب مختلف اين آمادگي، کارهايي را انجام دهند که ما در اين مقاله از آن به عنوان «مديريت کنکور» نام مي­بريم.
 مديريت کنکور، يعني رعايت مسايل و مواردي درباره کنکور که باعث مي شود شما در مدت زمان کمتر، با صرف انرژي و هزينه کمتر، رتبه خوبي در اين آزمون کسب کرده و به هدفتان نايل شويد. قبل از اينکه بيشتر درباره مديريت کنکور صحبت کنيم، لازم است که درباره مديريت تعريفي ارايه دهيم. در ساده ترين تعريف مي­ توان گفت: مديريت، يعني هماهنگ کردن منابع انساني و مادي براي رسيدن به هدف. با وجود اينکه ممکن است براي برخي از شما عزيزان، مساله مديريت، مساله پيچيده و مبهمي به نظر برسد، اما در واقع اصلاً اين طور نيست. همه ما در طول شبانه روز از مديريت در سطوح مختلف استفاده مي کنيم. در ديدن يک فيلم، رفتن به مهماني، مسافرت کردن و …. در زمينه کنکور هم شما عزيزان بايد توجه داشته باشيد که فقط رعايت مسايل بسيار ساده و معمولي که ممکن است از چشم بسياري از داوطلبان دور بماند، همان مديريت کنکور است و همه شما عزيزان مي­ توانيد اين موارد را به سادگي رعايت کنيد و براحتي با کسب يک رتبه خوب و قابل قبول در آن پذيرفته شويد. از مهم ترين زمينه هاي مديريت کنکور مي­ توان به موارد زير اشاره کرد: 
1-    مديريت زمان
يکي از مهم­ترين موارد مديريت کنکور، مديريت زمان است. ما بارها و بارها در مقالاتي که درباره کنکور نوشته­ ايم، به مديريت زمان و اهميت آن براي کنکور اشاره کرده ايم؛ با اين همه، هر چه از مديريت زمان بگوييم باز هم کم است. مديريت زمان، يعني اينکه شما بتوانيد از زمان خود به بهترين نحوي به منظور مطالعه براي کنکور استفاده کنيد. يکي از باارزش­ترين دارايي هاي يک داوطلب، زمان است. تقريباً همه ما در طول زندگي، چوب به تاخير انداختن کارهاي خود را خورده­ايم. براي بسياري از افراد عادي شده است که وقت خود را هدر بدهند و تلاشي هم براي استفاده از آن نکنند؛ اما براي يک داوطلب کنکور، که وقت محدودي براي رسيدن به يک هدف بزررگ دارد، موضوع هدر دادن وقت مي­تواند بسيار ضرر رساننده باشد.
 مديريت زمان، اصلاً سخت نيست. اگر خود را ملزم کنيد که بموقع شروع به انجام کاري کنيد، قادر خواهيد بود که به نحو احسن آن را تا پايان مديريت کنيد؛ پس اگر مي­ خواهيد که زمانتان در طي آمادگي براي کنکور از دست نرود سعي کنيد که يک برنامه­ريزي درست داشته باشيد. براي هر هفته، ماه و طول سال آمادگي براي کنکور، برنامه­ ريزي کنيد تا بتوانيد با سرعت بالايي مطالعه کنيد و علاوه بر آن، وقت کافي هم براي انجام همه کارهايتان داشته باشيد. (شماره تماس جهت برنامه ریزی : 09127523889 )
2-   مديريت منابع
به عنوان يک داوطلب، زماني مي ­توانيد موفق­تر باشيد که بدانيد براي کنکور مي­ بايست چه منابع و کتاب­هايي را چه وقت و چگونه مطالعه کنيد. اولويت‌بندي، مهارتي ضروري، اما دشوار و حساس است که در بسياري از مواقع، ما را ترغيب مي‌کند که با استفاده از مديريت و مهارت‌هاي مشابه، توانمندي خود را افزايش داده و در آن زمينه تصميم درستي بگيريم. يکي از مشکلات بزرگي که بسياري از داوطلبان در طي آمادگي براي کنکور دارند، توانايي نداشتن در مديريت منابع کنکور است. داوطلب، کوهي از کتاب­ ها و جزوه هاي مختلف را جمع مي­ کند، بدون آنکه بداند که کدام يک از اين منابع در اولويت هستند. علاوه بر آنکه مطالعه اين منابع، نياز به وقت زيادي هم دارد، چون بيشتر مطالب آن تکراري است باعث هدر رفتن وقت نيز مي­ شود.
يکي ديگر از جنبه هاي مديريت منابع کنکور، اين است که شما داوطلب گرامي بدانيد و تصميم بگيريد که در مقاطع مختلف و با توجه به زماني که در دست داريد، کدام منابع را در اولويت قرار دهيد و از کدام يک صرف نظر کنيد؛ مثلاً وقتي از برنامه هفتگي عقب مي­ مانيد، تست زني را کمتر کنيد يا اينکه در پايان دور اول، وقتي زمان کم آورديد، با توجه به بودجه بندي کنکور، برخي از مباحثي را که از آنها سؤال کمتري مي­آيد، حذف کنيد. در طي آمادگي براي کنکور به کارهايي که زودتر بايد انجام شوند، توجه جدّي داشته باشيد و روي آنها تمرکز کنيد. هدفمند باشيد و به خاطر بسپاريد که انجام کارهاي کوچکتري که ارزش زيادي دارند، بهتر از انجام کارهاي زيادي هستند که شايد خيلي هم برايتان فايده­اي نداشته باشند.
3- مديريت مطالعه
يکي از مشکلاتي که بسياري از داوطلبان با آن مواجه هستند چگونگي مطالعه براي کنکور است. در برخي از موارد ديده مي­شود که داوطلب علاقه­ مند است، هدف دارد و وقت مي­ گذارد، اما نمي­ داند که چگونه مطالعه کند و درس بخواند. شما عزيزان بايد توجه داشته باشيد که براي کنکور، ابتدا بايد يک مطالعه اوليه داشته باشيد، زير نقاط مهم و اصلي خط بکشيد و خلاصه­برداري کنيد، و حتي کنار مطالب کتاب، نيز نکاتي را با رنگ­ هاي مختلف بنويسيد و آن را براي دوران جمع­ بندي نگه داريد. در مديريت مطالعه، تکرارها و مرورها را فراموش نکنيد. مرورهاي هفتگي و ماهيانه و در نهايت، در دوران جمع بندي، هر آنچه را که قبلاً خلاصه کرده­ايد، دوباره بخوانيد و در همين حين، تست زني نيز داشته باشيد و در نهايت در هفته­ هاي پاياني، تست زني سرعتي را در برنامه خود لحاظ کنيد. با اين سبک مطالعه، مطمين باشيد که بخش بسيار زيادي از آنچه را مطالعه کرده ايد، فراموش نخواهيد کرد.
4-   مديريت مکان
براي يک داوطلب کنکور، مکان مطالعه اهميت بسيار زيادي دارد. داوطلبي مي­ تواند در منزل و حتي در ميان سر و صدا هم درس بخواند و داوطلب ديگر حتماً مي­ بايست در سکوت و آرامش مطالعه کند. داوطلبي در کتابخانه و ديگري عادت دارد در پارک درس بخواند. به عادات مطالعه خود نگاه کنيد و ببينيد که جزو کدام دسته از داوطلبان هستيد و در کجا راحت­تر مي­توانيد درس بخوانيد. به ياد داشته باشيد که مديريت مکان، بسيار مهم است؛ زيرا تا شما نتوانيد در مکان مناسبي که به حضور در آن عادت داريد مطالعه کنيد، مطلب زيادي ياد نخواهيد گرفت و اين موضوع باعث هدر رفتن وقت و انرژي شما خواهد شد.
5-   مديريت مقاطع
کنکور، مقاطع مختلفي دارد. مقطع تابستان سال قبل کنکور، مقطع عيد نوروز، مقطع خرداد ماه يا دوران جمع­ بندي که هر يک از اينها به مقاطع طلايي کنکور معروفند. داوطلب، بايد مقاطع مهم کنکور را بشناسد تا بتواند بخوبي براي آن مقاطع برنامه ­ريزي کرده و آنها را مديريت کند؛ مثلاً اگر داوطلب، دوران جمع بندي خردادماه را بخوبي نشناسد و نداند که در اين دوره چه بايد بکند، مطميناً نمي­تواند از مطالعه خود استفاده کافي بکند.
6-   مديريت منابع آموزشی
يکي از دغدغه­هاي اصلي بيشتر داوطلبان، اين است که آيا براي کسب نتيجه بهتر در کنکور بايد در کلاس­ هاي کنکور شرکت کنند يا نه، توصیه میشود بجای کلاس از منابع اموزشی جایگزین استفاده شود که باید مناسب شرایط خود دانش اموز مثلا نقاط ضعف و قوت و… تهیه شوند ( جهت راهنمایی بیشتر تماس بگیرید با شماره 09128375747 )
7-   مديريت روابط
وقتي يک دانش آموز براي کنکور آماده مي­شود، يکي از مواردي که بايد حتماً آن را مديريت کند روابط داوطلب با دوستان، خانواده و فاميل است. اين روابط اگر مديريت نشود و زمان مشخصي نداشته باشد، باعث مي­شود تا زمان و انرژي زيادي از داوطلب گرفته شود. شايد شما هم از جمله کساني باشيد که نمي‌توانيد به سادگي به ديگران «نه» بگوييد. به همين دليل، قسمت عمده‌اي از وقت خود را صرف انجام کارهايي مي‌کنيد که به دليل خجالت يا رودربايستي يا دلايل مشابه پذيرفته‌ايد. در چنين شرايطي، تلاش براي بهبود مهارت مديريت روابط باعث مي­شود تا شما وقت کمتري را صرف رابطه با ديگران يا انجام کارهايشان کنيد. براي روابط خود برنامه خاصي داشته باشيد تا در اين دوره مهم به لحاظ  کمبود وقت ضرر نکنيد. سعي کنيد که از وقت­هاي استراحت خود، بخشي را براي ديدن دوستان و فاميل اختصاص دهيد. براي گذراندن وقت با خانواده نيز وقت هاي خاصي را در طول شبانه روز در نظر بگيريد. بعضي از داوطلبان عزيز گمان مي کنند که در اين دوره مي­توانند به طور کلي با دوستان يا فاميل خود قطع رابطه کنند؛ اما در اين زمينه اصلاً افراط و تفريط درست نيست. اگر وقتي را با خانواده يا دوستان بگذرانيد يا در برخي از مهماني­ ها شرکت کنيد، حتماً اين موضوع در روحيه شما تاثير مثبتي خواهد گذاشت؛ پس مديريت روابط، بهترين شيوه کنترل اين روابط است؛ به گونه­ اي که به وقت و زمان شما صدمه نزند.
8- مديريت تلفن
امان از تلفن و موبايل و امان از کساني که نمي­توانند مکالمات تلفني خود را کنترل کنند و امان از افرادي که مدام در حال پيام دادن هستند!! بخصوص الان که ابزارهاي ارتباط مجازي مثل وايبر، تلگرام و … هم براي بسياري از افراد جذابيت دارد و بخشي از وقت آنها در دنياي مجازي، صرف پيام دادن يا ديدن فيلم و عکس در آنها مي شود. اگر مي خواهيد براي کنکور آماده شويد، حتماً مي­بايست تکليف خود را با مکالمه هاي تلفني و موبايل خود و دنياي مجازي مشخص کنيد. سعي کنيد دوستانتان را عادت دهيد تا در دوره آمادگي براي کنکور، براي شما پيامک بزنند، و خودتان را عادت دهيد که زمان خاصي را براي جواب دادن به تلفن و خواندن پيام ها اختصاص دهيد. نکته ديگر اينکه اين مکالمات نبايد تاثيري بر ذهن شما در زمان مطالعه گذارد؛ يعني وقتي درس مي­خوانيد، فقط درس بخوانيد، نه اينکه به اتفاق­ هاي روزمره از جمله مکالمات تلفني فکر کنيد.
9-   مديريت خواب و استراحت
وقتي شروع به مطالعه براي آمادگي در کنکور مي­ کنيد حتماً سعي کنيد که زماني را بين ساعات مطالعه براي استراحت خود در نظر بگيريد يا ساعات خواب و بيداري خود را تنظيم کنيد. بهترين زمان مطالعه از ساعت پنج صبح تا ساعت نه تا ده شب است. البته داوطلباني وجود دارند که معمولاً شب­ خوان هستند و در واقع، شب ها يادگيري بهتري دارند. اگر مي توانيد، سعي کنيد تا صبح ها درس خوانده و شب ها را به استراحت بپردازيد. نگران نباشيد؛ زيرا بدن انسان در طي کمتر از يک ماه به اتفاق هاي جديد عادت خواهد کرد؛ اما اگر نمي­ توانيد چنين شيوه­اي را به کار بگيريد، از شيوه قبلي براي مطالعه خود استفاده کنيد.  
10-مديريت احساسات
دوره آمادگي براي کنکور، دوره بسيار مهم و پر افت و خيزي است. شما در اين دوره، در شرايط خاصي قرار مي گيريد و ممکن است در زمان هايي خوب مطالعه کرده و گاهي نيز اصلاً نتوانيد مطالعه کنيد و خوب درس بخوانيد؛ از طرف ديگر، گاهي ممکن است که شما براحتي بتوانيد به همه يا بيشتر تست­ ها بخوبي پاسخ دهيد و گاهي هم اصلاً نتوانيد جواب تست­ ها را بدهيد و سرخورده و ناراحت شويد.

 مهم­ترين نکته قابل يادآوري در چنين شرايطي، اين است که شما مديريت احساسات داشته باشيد و براحتي تسليم شرايط بد نشده و افسرده نگرديد. سعي کنيد استرس نداشته باشيد و در هر صورت، محکم و قوي، دوران آمادگي براي کنکور بسيار را پشت سر بگذاريد. مديريت احساسات و برخورد قوي با مسايل کنکور، بر آمادگي شما براي کنکور تاثير خواهد گذاشت. اگر شما پر انرژي و با روحيه بالا باشيد، مطمين باشيد که يادگيري­تان بهتر خواهد بود، و چون اميدوار هستيد، راحت­تر به هدف خواهيد رسيد؛ از طرف ديگر، نااميد شدن يا داشتن احساسات منفي درباره کنکور هم باعث کاهش توان و انرژي شما و دور شدن اهداف از شما خواهد شد.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889 آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است سایت رسمی انتشارات گیلنا سایت رسمی کنکو سایت رسمی کنکور اسان سایت رسمی کنکور اسان است طعم مطالعه طعم مطالعه با لذت مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری وبسایت رسمی انتشارت گیلنا وبسایت رسمی کنکور وبسایت رسمی کنکور اسان وبسایت رسمی کنکوراسان است کنکور کنکور آسان کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان گیلنا

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی