مقالات

(چگونه واژه‌ها را در ذهن فعال کنیم؟)

برگه کوچکی را تهیه کنید و اینچنین عمل کنید:

1 – لغت را به گوشه چپ قسمت فوقانی کارت بنویسید با تلفظ درست آن کنارش و نقش‌های مختلف لغت را زیر هم بنویسید.
2 – در پشت برگه معنی لغت را بنویسید. همان معنی را که در متن به آن اشاره شده و بعد همان مثال را زیر لغت بنویسید.
3 – کارت را به شکل الفبا منظم کنید.
4 – مرتب آنها را مرور کنید.
5 – اگر معنی واژه‌ای مشکل به نظر رسید و یا دیر در ذهن جا گرفت آن را با علامتی مشخص کنید و بیشتر بر روی آن لغت تاکید کنید.
6 – هر وقت واژه‌ای را یاد می‌گیرید به واژه‌های قبلی هم نگاه کنید.
7 – به معانی دیگر آن واژه که در متن به آن اشاره نشده دقت کنید و سعی کنید در جمله‌ای کوتاه و ساده آن را خود استفاده کنید اگر نتوانستید از منبع موثقی کمک بگیرید.
انواع پاراگراف
به‌طور کلی یک نوشته براساس افکار نویسنده می‌تواند از یک پاراگراف و یا چند پاراگراف تشکیل شود که هر پاراگراف فکر جدیدی را بیان می‌کند و معمولا خط اول یا خط آخر هر پاراگراف می‌تواند نظر اصلی نویسنده باشد چون نویسنده می‌تواند به دو صورت فکر خود را به خواننده انتقال دهد. (کل به جز) یا همان deductive که در خط اول موضوع اصلی پاراگراف توضیح داده می‌شود که این قسمت معمولا (بهترین عنوان پاراگراف) هم نامیده می‌شود و یا (جز به کل) یا به عبارتی inductive که نویسنده افکار و عقاید خود را در خط آخر هر پاراگراف جمع‌بندی می‌کند که می‌توان این قسمت را معمولا (ایده اصلی نویسنده) هم نامید. به‌طور کلی می‌توان از پنج نوع پاراگراف صحبت کرد.

1. پاراگراف‌هایی که در آن نوعی تجزیه و تحلیل فکر نویسنده می‌باشد که در این نوع نوشته‌ها اصول کل به جز یا جز به کل رعایت می‌شود وقتی می‌گوییم:
Oil is called black gold. ………
نویسنده بلافاصله در همان خط اول با خواننده خود ارتباط برقرار می‌کند و بعد با جملات دیگری بیشتر به تجزیه و تحلیل جمله اول می‌پردازد ولی خواننده می‌داند راجع به چه چیزی صحبت می‌شود و یا نویسنده می‌تواند متن خود را این‌طور شروع کند:
It is very valuable in industry.g
اما خواننده ابتدا متوجه موضوع اصلی پاراگراف نمی‌شود تا به آخر پاراگراف برسد.

2. پاراگراف‌هایی که چیزی توصیف می‌شود که معمولا در همان ابتدای پاراگراف این تعریف دیده می‌شود
An octopus appears to be just a huge head with eight long arms.g

3. پاراگراف‌هایی که نوعی تضاد یا مقایسه را نشان می‌دهند که معمولا در ابتدای پاراگراف این تضاد دیده می‌شود
Discovery and invention are sometimes confused …g

4. پاراگراف‌هایی که نوعی تعریف، توضیح و توصیف موضوعی باشد.
A pupil is one who is under the close supervision of a teacher. g
تعریف واژه pupil است.

5. پاراگراف‌هایی که نوعی قیاس را انجام می‌دهد که بیشتر شفاف‌سازی یک موضوع می‌باشد.
The distinction between Newton ?? ' ?? s and Einstein ?? ' ?? s ideas about gravitation has sometimes been g

اگر یک متن علمی و اصولی نوشته شود و بخواهیم به سوالات مطروحه از این متن (مثلا درک مطلب کنکور با سوالات چهار گزینه‌ای) را جواب دهیم بهتر است به نکات زیر توجه کنیم:
متن یا کل به جز یا جز به کل است. هر پاراگراف یک تفکر جداگانه‌ای را مطرح می‌کند. جمله اول و آخر هر پاراگراف مهم است. مهمترین جمله متن ایده اصلی نویسنده است که با جملات دیگری این تفکر بیشتر توضیح داده می‌شود. سوالات چهار گزینه‌ای معمولا به این شکل طرح می‌شوند:
یک گزینه کاملا غلط – گزینه دوم نزدیک به درست ولی با کمی دقت به اشتباه بودن آن پی می‌بریم، گزینه بعدی بسیار نزدیک به درست که بیشتر دانش‌آموزان تشویق می‌شوند که آن گزینه را انتخاب کنند و یک گزینه هم کاملا درست است.

از طرفی جواب درست یا state است یعنی دقیقا در متن آورده شده که کافی است با رجوع به متن جواب درست را پیدا کرد و یا imply می‌باشد یعنی دقیقا جواب درست هر سوال در متن به‌راحتی دیده نمی‌شود و باید آن را استنباط کرد.

برای درک کلی متن باید واژه‌های متن را حدس زد و نباید ترجمه لغت به لغت کرد بلکه باید مفهوم کلی پاراگراف را یکجا درک کرد. نویسنده در طرح سوالات چهار گزینه‌ای از فاکتورهای زیادی استفاده می‌کند مثلا بازی با مترادف‌ها و متضادها، شکل‌های مختلف گرامری دو عبارت که دارای یک مفهوم هستند. بازی با ضمائر و این قبیل الگوها به طراح کمک می‌کند تا گزینه مناسبی را انتخاب کند.

از طرفی وقتی می‌خواهیم متنی را بخوانیم و به سوالات چهار جواب پاسخ دهیم به شکل‌های متفاوتی عمل می‌کنیم، یکی از منطقی‌ترین راه‌ها برای کسانی که بهتر متن می‌خوانند این است که یکبار متن را بخوانند و به هنگام خواندن به مهمترین جمله متن که نظر نویسنده نیز می‌باشد توجه کرده، آن را علامت بزنند و یا اطلاعاتی که در متن آمده مثل اشاره به تاریخ، محل، شخص، مکان و یا هر موضوع شاخص دیگری توجه داشته باشند و اگر در انتخاب گزینه‌ای شک کردند می‌توانند با ؟؟?? skim یا scan جواب آن را در متن ببینند. (؟؟?? skim یعنی سریع و سرسری نگاه کردن به موضوعی بدون دریافت اطلاعات و فقط یافتن یک رمز مثلا دیدن اسم داوطلب در روزنامه بعد از اعلام نتایج امتحان اما scan دقیق‌تر نگاه کردن به یک مطلب مثلا تاریخ تولد فردی بین چندین تاریخی که در متن درج شده باشد.)

اما برای کسانی که متن انگلیسی زیاد نخوانده‌اند و یا به‌طور کلی در خواندن یک متن انگلیسی و درک مفهوم آن مشکل دارند باید با در نظر گرفتن توانایی خود هر بار نوع خاصی را در خواندن هر قسمت امتحان کنند تا بهترین روش برای رویارویی با متون مختلف را بیابند. مثلا؛ می‌توان نگاه سریع به سوالات کرد تا حدود و نوع سوال شناخته شود و بعد با ؟؟??skim یا scan به دنبال جواب رفت در حالی که به فاکتورهای گمراه کننده نویسنده نیز توجه کرد و یا یک پاراگراف خوانده شود و به سوالات مربوط به آن پاراگراف جواب داد. معمولا یک سوال می‌تواند اینطور طرح شود:
What is the best title for this passage? g

که بیشتر به شروع متن یا خاتمه متن توجه می‌شود و یا این سوال طرح می‌شود:
What is the main idea of the writer?g
جمله‌ای است که نویسنده بیشتر بر روی آن تاکید می‌کند.

البته باید از تمامی فاکتورها در برخورد به جواب هر سوال یعنی نقش واژه‌ها، جملات آغازین و اختتامیه هر متن و نکات گرامری در متن توجه کرد. گاهی اوقات سوال دارای سه گزینه صحیح و یک گزینه غلط است که می‌توان گزینه غلط را در متن ؟؟??skim کرد یا برعکس سوالی مطرح می‌شود که سه گزینه غلط و یک گزینه درست دارد که باز می‌توان گزینه غلط را در متن ؟؟skim؟؟ کرد.

به‌طور کلی بعضی از گزینه‌ها در سوالات درک مطلب، بسیار غلط به نظر می‌رسند. مثلا یا خیلی عمومیت داده شده‌اند یا بسیار خاص صحبت شده‌ است. متن راجع به ماهی سفید صحبت می‌کند. در سوال، گزینه all fish را داریم که واژه all عمومیت می‌دهد به همه ماهی‌ها و غلط است و یا متن در خصوص گل‌ها صحبت می‌کند و گزینه با only tulip شروع شده که فقط به گل لاله اشاره می‌کند. بنابراین هر واژه‌ای مثل all و only معمولا طرح یک گزینه غلط را نشان می‌دهد و نیز اگر بتوانیم تشخیص دهیم که متن چه نوع پاراگرافی را مطرح می‌کند شاید به انتخاب گزینه درست به ما کمک کند.
در پایان باید عرض کنم تمامی مطالبی که در این مقاله به آنها اشاره شد بسیار مختصر بیان شده و مراجع زیادی هستند که می‌توان به آنها رجوع کرد و به‌طور مفصل هر یک از موضوعات مطروحه را بررسی کرد.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889 آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است سایت رسمی انتشارات گیلنا سایت رسمی کنکو سایت رسمی کنکور اسان سایت رسمی کنکور اسان است طعم مطالعه طعم مطالعه با لذت مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری وبسایت رسمی انتشارت گیلنا وبسایت رسمی کنکور وبسایت رسمی کنکور اسان وبسایت رسمی کنکوراسان است کنکور کنکور آسان کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان گیلنا 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی