اسلایدشو

درس زمین شناسی، یکی از دروس پایه در رشته تحصیلی علوم تجربی است که در پایه سوم و دوره پیش دانشگاهی تدریس می‌شود. این درس در بعضی از رشته‌ها مانند: داروسازی، زمین‌شناسی و شیمی دارای ضریب است و برای بقیه رشته‌ها دارای ضریب صفر است. به همین دلیل، اکثر دانش آموزان از مطالعه درس زمین شناسی و پاسخ دادن به سؤالات آن صرف‌نظر می‌کنند؛ اما باید توجه داشته باشید که کسب یک نمره متوسط یا بالا در این درس، تاثیر زیادی در رتبه کشوری شما می گذارد و قبول شدن در رشته هایی که به صورت کشوری در آنها گزینش صورت می‌گیرد، متاثر از این رتبه خواهد بود؛
برای این موضوع دلایل مختلفی وجود دارد که از اهم آنها می‌توان به دلایل زیر نیز اشاره کرد:

1-    بر خلاف سایر دروس پایه، دانش‌آموز رشته علوم تجربی در پایه سوم با علم زمین‌شناسی در قالب یک کتاب و علم پایه آشنا می‌شود.

2-    کتاب زمین‌شناسی، مفاهیم گسترده‌ای را شامل می‌شود که برای یادگیری آن در برنامه دانش‌آموز، فقط دو ساعت در هفته وقت اختصاص داده شده است. همین موضوع باعث می‌شود که دانش آموز، بسیاری از مطالب زمین‌شناسی را بخوبی یاد نگیرد و بعدها نیز به دلیل سختی مباحث آن، از مطالعه این درس صرف‌نظر کند.

3-    از دیدگاه بسیاری از دانش‌آموزان، درس زمین شناسی، درسی خشک محسوب می‌گردد که فقط سعی دارد اطلاعات بسیار زیادی را به صورت فشرده به دانش‌آموزان انتقال دهد.

4-    در بسیاری از موارد، وقت کافی برای مطالعه این درس در طول هفته و در روزهای امتحانات برای دانش‌آموزان وجود ندارد و همین موضوع باعث می‌شود تا آنان که از قبل، معلومات زیادی در این درس ندارند، از مطالعه آن برای کنکور نیز صرف نظر کنند.

5-    در دوره پیش دانشگاهی، مهم‌ترین علت افت تحصیلی در درس زمین شناسی، که حتی با کنار گذاشتن این درس همراه است، باور دانش‌آموزان به این امر است که درس زمین شناسی در کسب رتبه مطلوب کنکور، بی‌تاثیر است؛ بنابراین، از مطالعه و وقت گذاشتن برای آن صرف نظر می‌کنند.

برای مطالعه و یادگیری بهتر درس زمین شناسی، ابتدا مطالب را به صورت اجمالی و گذرا (پاراگراف اول و آخر، تیترها، شکل‌ها و …) بخوانید تا ایده کلی آن را به دست آورید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا درک کنید که به دنبال چه هستید و چه چیزی از یادگیری این درس درنظر دارید؛ سپس چند دقیقه، پیرامون ایده‌ای که از مطلب گرفته‌اید، تفکر کنید؛ اینکه درباره آن چه اطلاعاتی از قبل دارید، کاربرد و ارتباط آن با مسایل روزمره چیست و … ( سؤال طرح کنید و خودتان جواب دهید). این مساله باعث می‌شود تا یادگیری آسان‌تر و راحت‌تری داشته باشید.

   بعد از انجام این کار، مطلب را به صورت دقیق بخوانید و زیر نکات مهم و کلیدی آن مطلب را خط بکشید. به خاطر داشته باشید که برای یادگیری این درس، نیاز به آنالیز اشکال زمین شناسی، شناسایی عناصر تشکیل دهنده لایه ها، مواد مذاب، شناسایی انواع گسل و شناسایی انواع امواج زلزله دارید. یکی از مهم‌ترین کارها در مطالعه این درس، خلاصه نویسی است

یکی دیگر از کارهایی که باید در مطالعه درس زمین شناسی حتماً آن را انجام دهید، تست زنی است. تست زنی در زمین شناسی نیز مانند سایر دروس، چند مرحله دارد. پیشنهاد می‌شود که ابتدا پس از مطالعه اولیه و به فاصله یک روز از مرور پایان هفته این درس، تست‌های مبحثی را که مطالعه کرده‌اید، پاسخ دهید. پس از آن و در زمان مرورهای جامع پس از عید نیز به انجام تست‌زنی ترکیبی در این درس مبادرت کنید و سپس در هفته‌های نزدیک به کنکور، حتماً تست‌زنی سرعتی داشته باشید.
در این درس، بررسی تست‌های سال‌های قبل آزمون سراسری و دانشگاه آزاد، بسیار مهم است؛ زیرا تقریباً نیمی از پرسش‌ها در این درس، در سال‌های قبل (به صورت پرسش‌های مشابه) به گونه‌ای آمده و تکراری است؛ پس فراموش نکنید که برای یادگیری و نتیجه‌گیری بهتر، حتماً تست‌های سال‌های قبل کنکور را به دقت مطالعه نمایید.

مشاوره و برنامه ریزی کنکور : 09128375747

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی