مقالات
مهندسي مکاترونيک
  امروزه کمتر محصول صنعتى را مى­توان يافت که ترکيبى از حوزه­هاى مختلف مهندسى نباشد. اگر بيشتر به محيط زندگى خود و محصولاتى که در زندگى روزمره از آنها استفاده مى‌شود، دقت کنيم، از ساعت مچى ديجيتالى تا ماشين لباسشويى در آشپزخانه، خودروى شخصى يا عمومى که با آن به محل کار مى­رويم، چاپگرها و اسکنرها در محيط ادارى و … همگى نمونه­هايى از ترکيب حوزه­هاى مختلف مهندسى  بخصوص مکانيک و الکترونيک است.
درمحصولات جديدتر صنعتى نيز تجميع نرم افزار و سخت افزار کامپيوتر با حوزه­هاى فوق را به وضوح مى‌توان در بسيارى از محصولات از جمله ماشين­هاى لباسشويى و خشک­کن جديد هوشمند، دوربين­هاى خودتنظيم، روبوت­هاى صنعتى، فرهاى مايکروويو، محصولات دفاعى مدرن و تجهيزات پزشکى ديد.
در واقع، پيشرفت روزافزون علوم فناورى اطلاعات، الکترونيک، بخصوص الکترونيک قدرت، ريزپردازنده‌ها و همچنين سيستم­هاى هوشمند، به همراه نياز روزافزون به توليد محصولات صنعتى با کيفيت بهتر، هزينه کمتر و زمان توليد کوتاه­تر، افق جديدى را در طراحى و ساخت محصولات الکترومکانيکى، به همراه آورده است. اين فناورى که براساس در هم­آميختگي مهندسى مکانيک، الکترونيک، کامپيوتر و سيستم­هاى کنترل است، مکاترونيک ناميده مى­شود. اين واژه ترکيبى از دو بخش «مکا» مخفف مکانيسم و «ترونيک» مخفف الکترونيک است.
در توضيح مکاترونيک بايد گفت که تاکنون تعريف­هاى گوناگونى از مکاترونيک ارايه شده است که مهم ترين آنها عبارت است از: «يک ترکيب هم افزايانه از مهندسى مکانيک، الکترونيک، کامپيوتر، سيستم­هاى کنترل و فناورى اطلاعات در طراحى و ساخت محصولات و فرآيندهاى صنعتى با دقت بالا.»
در واقع مکاترونيک، يک تفکر جديد در طراحى و توليد محصولات صنعتى است که به مهندسان اجازه مى­دهد تا با يکپارچه­سازى حوزه­هاى تخصصى ياد شده، از اولين مراحل طراحى تا توليد، به خلق محصولاتى با کيفيت بهتر، قابليت اعتماد بالاتر، هزينۀ کمتر و در زمان کوتاه تر، بينديشند.
در کشور ما، رشتۀ‌ مهندسي مکاترونيک، علاوه بر ايجاد زمينه‌هاي تخصصي نوين و مطابق با فناوري‌هاي نو، زمينه‌هاي رشد  فعاليت­هاي تحقيقاتي زيادي را به دنبال خواهد داشت و به ياري  اين توان ايجاد شده، از يک سو قادر به پاسخگويي به مشکلات صنعتي و ارتقاي تکنولوژيکي کشور مي­شويم و از سوي ديگر به ارتقاي سطح علمي دانشگاه‌ها کمک مي­شود.

 

 

 

 
درس هاي اين رشته در طول تحصيل
دروس پايه:
رياضي، معادلات ديفرانسيل، برنامه نويسي کامپيوتر، محاسبات عددي، فيزيک، آمار و احتمالات مهندسي.
دروس اصلي:
   نقشه کشي صنعتي، مدار­هاي الکتريکي، اندازه­گيري الکتريکي، الکترونيک، ماشين هاي الکتريکي مدارهاي منطقي، معماري کامپيوتر، تجزيه و تحليل سيستم‏ها، سيستم‏هاي کنترل خطي، استاتيک، زبان تخصصي، الکترومغناطيس، رياضي مهندسي، کارگاه برق، کارگاه جوشکاري و ورق­کاري.
دروس اختصاصي:
طراحي فرايند و ابزاردقيق، هوش مصنوعي، ميکروپروسسور، اتوماسيون صنعتي، پردازش تصاويرديجيتال، کنترل محرکه­هاي الکتريکي.
توانايي هاي لازم
   يک مهندس مکاترونيک بايد داراى تخصص­هاى چندحوزه­اى باشد؛ بدين معنا که تسلط به اصول اساسى مهندسى مکانيک، الکترونيک، کامپيوتر و کنترل، براى او ضرورى است؛ چرا که بايد قابليت طراحى در حوزه هاى مختلف و در نهايت تجميع و يکپارچه­سازى اين حوزه­ها را داشته باشد. در نتيجه، دانشجوي اين رشته بايد در دروس رياضي و فيزيک توانمند و به مکانيک ، الکترونيک و کامپيوتر  علاقه­مند باشد.
موقعيت شغلي در ايران
    فارغ التحصيلان رشتۀ مهندسي مکاترونيک با ديد جامعي که از علوم مهندسي ( الکترونيک،  مکانيک وکامپيوتر) دارند، مي­توانند بر اجراي طرح­هاي مهندسي، نظارت داشته باشند و براي آنها برنامه­ريزي نمايند.  در حــوزۀ صنعت نـيز شرکـت‌هاي بين­المـللي با بهره­گيري از اين تخصص اقدام به توليد و عرضۀ محصولاتي کرده‌اند که طيف آن از دوربين‌هاي پيشرفته، ربات‌هاي انسان­گون، دستگاه‌هاي پزشکي و خودروهاي هوشمند گرفته تا محصولات بديع نظامي و هوا فضاست.
   در واقع مهندسان مکاترونيک در صنعت، با توجه به چندگونگي تخصص آنها، همانند شبکۀ تصميم گيرنده‌اي هستند که با متخصصان ديگر در زمينه‌هاي مختلف در ارتباط مستقيم­ هستند و با توجه به تجهيزات، ماشين‌آلات، حساسه‌ها و عملکرد هر قسمت (چندگونگي محصولات در هر مقطع زماني) تصميم نهايي و بهينه را براي بالا بردن کيفيت محصولات، ارايه مي‌نمايند.
   بنابراين، با استفاده از رشتۀ مکاترونيک، هم در محصولات يک کارخانه و ماشين‌آلات آن قابليت انعطاف‌پذيري و هوشمندي ايجاد مي‌گردد و هم با نظارت مهندسان مکاترونيک، خط توليد، به خط توليدي انعطاف‌پذير و هوشمند ارتقا مي‌يابد.
   امروزه با توجه به پيشرفت تکنولوژي و ضرورت رعايت اصول تکنولوژيکي از قبيل دارا بودن گواهينامه‌هاي کنترل کيفيت درصنايع، نقش متخصصان مکاترونيک براي دوام و رقابت در بازار محصولات جديد حياتي و ضروري است.
اسامي دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالي داراي رشتۀ مهندسي مکاترونيک در سال 94
 دانشگاه‌هاي پذيرنده:
حکيم سبزواري-سبزوار، شاهرود، صنعتي شريف.
مقاطع تحصيلي:
کارشناسي
دوره‌ها:
روزانه، شبانه
دانشگاه:
دولتي
گرايش‌ها:

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889 آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است سایت رسمی انتشارات گیلنا سایت رسمی کنکو سایت رسمی کنکور اسان سایت رسمی کنکور اسان است طعم مطالعه طعم مطالعه با لذت مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری وبسایت رسمی انتشارت گیلنا وبسایت رسمی کنکور وبسایت رسمی کنکور اسان وبسایت رسمی کنکوراسان است کنکور کنکور آسان کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان گیلنا 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی