اسلایدشو

درست است که با خواندن دقيق و يادگيري اصولي و درک عميق، ۹۰ درصد از راه مطالعه را مي‌پيماييم؛ اما بايد حواسمان باشد که اگر ۱۰ درصد باقي مانده مسير تا مقصد نهايي را ادامه ندهيم، عملاً به هدف نرسيده‌ايم و کل تلاش انجام شده، بي­فايده خواهد بود؛ به بيان ساده، بيشتر آنچه را که در زمان مطالعه به دست آورده‌ايم، براحتي بر باد مي‌دهيم.

مرور هدفمند و سازمان دهي شده، اساسي‌ترين عامل حفظ مطالب خوانده شده است؛ زيرا اطلاعات مهم حافظه کوتاه مدت را، که هنگام مطالعه به دست آمده است، به حافظه بلند مدت منتقل مي‌نمايد و باعث مي­شود که زمان پايداري مطالب خوانده شده در حافظه افزايش يابد.
مرور، يکي از قسمت­هاي مهم مرحله بعد از مطالعه است؛ يعني پس از اينکه خواندن، يادگيري و درک کامل صورت گرفت، مرور شروع مي‌شود. در واقع مرور، عامل يادگيري نيست، ولي يادآوري را تضمين مي‌کند.
مرور و نحوۀ صحيح آن براي داوطلبان کنکور اهميت بيشتري دارد؛ چون کنکور مثل شب امتحان نيست و داوطلبان نمي‌توانند همۀ مطالبي را که در آزمون سراسري مي‌آيد، شب آخر مرور کنند؛ بنابراين، لازم است که بعد از مطالعه صحيح و اصولي، مطالب مطالعه شده مرور شوند تا در روز کنکور در حافظه بلندمدت بمانند و براحتي قابل يادآوري باشند.
مرور مي‌تواند به سه شکل زير صورت پذيرد:
۱- مرور از روي جزوه و کتاب: در اين نوع مرور، داوطلب، مطلب را از منبع اوليه مجدداً مرور مي‌کند. يقيناً حتي اگر فقط مطالب مهم و قسمت‌هايي که علامت زده شده‌اند نيز مطالعه شوند، باز هم مرور از روي جزوه زمان زيادي را صرف خواهد کرد.
۲- مرور با تست: مي‌توان با زدن تست، ضمن حفظ آمادگي مطالب مورد مطالعه، آن را مرور کرد؛ اما مرور با تست نمي‌تواند جامعيت مطلب را تضمين کند؛ يعني ممکن است بخشي از مطلب يا نکاتي وجود داشته باشند که در مجموعه تستي که زده مي شود،  مورد سؤال قرار نگرفته باشد.
۳- مرور از روي الگوي يادآوري (خلاصه‌نويسي): اين نوع مرور، کامل‌ترين و مطمين‌ترين و نيز سريع‌ترين شکل مرور است. در اين نوع مرور، شما بايد الگوي يادآوري فصل مورد نظر را در ذهن خود رسم کنيد و سعي کنيد که تمامي قسمت‌ها را يادآوري کنيد .اين کار باعث مي‌شود تا شما تمامي مطالب را مرور کنيد و مطلبي از قلم نيفتد. البته بعد از مرور الگو، مي‌توانيد تعدادي تست (به تناسب زمان و مبحث) نيز بزنيد.

ضمناً فاصله زماني مرور نيزاهميت بسيار زيادي دارد.طبق تحقيقات صورت گرفته، مطالب بايد يک روز بعد از مطالعه مجدداً مرور شوند. تا يک هفته بعد از مطالعه، مطالب در حافظه ما وجود دارد، اما يک هفته بعد از مطالعه بايد آن مطالب را مجدداً مرور کرد. سومين مرور، يک ماه بعد است، و اگر مطالب، چهار ماه بعد مرور شوند، بيشتر جزييات در حافظه ما باقي خواهند ماند. شما مي‌توانيد براي تنظيم دقيق اين فواصل زماني از يک تقويم استفاده کنيد تا در روز مرور، آن را به طور کامل انجام دهيد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی