اسلایدشو

اگرچه ماه رمضان فرصت مغتنمی است که در آن زندگی انسان، صورتی برنامه‏ ریزی شده پیدا می‏کند و در قالب برنامه‏ای الهی، انسان می‏ آموزد و تمرین می‏کند که چگونه باید براساس برنامه‏ ریزی و نظم، زندگی کند؛ امّا غالباً به جای آموختن از این یک‏ماه و استفاده در یازده‌ماه دیگر، این یک‏ماه نیز مانند سایر ماه‏ها بدون برنامه و استفاده سپری می‌شود. سال 94 چندمین سالی است که ماه رمضان تماماً در تابستان واقع شده و از قضا این ایّام مقارن با زمانی است که اغلب داوطلبان در گام‏های نخستین در مسیر آماده‏ سازی خود برای کنکور هستند. بنابراین ضروری است با پاسخ به این پرسش که «در ماه رمضان چگونه درس بخوانیم؟»، دغدغه‏ هایی از داوطلبان کوشا را برطرف کنیم.

1 – اُفت طبیعی است  : اگرچه می‏توان به گونه‏ای برنامه‏ ریزی کرد که میزان و کیفیّت ساعات مطالعاتی کاهش پیدا نکند؛ امّا واقعیّت این است که اغلب داوطلبان به دلیل مواجهه با برنامه‏ های غیر‌متغیّری، با کاهش ساعات مطالعاتی و بعضاً با کاهش کیفیت مطالعاتی روبه‌رو هستند. باید بدانید ضمن آن که این وضعیّت تقریباً همگانی و فراگیر است، قابل جبران و اصلاح نیز هست.

2 – توقّف ممنوع : بزرگ‏ترین اشتباه را کسانی مرتکب می‏شوند که با نگرانی از کاهش ساعات و یا کیفیت مطالعه، فعالیت درسی خود را متوقف می‏کنند. این گروه باید بدانند که قطع فعالیت، علاوه بر مختل کردن روند آماده‌سازی آن‏ها، شروع مجدد فعالیت درسی را با کندی روبه ‏رو می‏ سازد.

3 – قدر فرصت را بدان : ماه رمضان سال 94 در روزهایی قرار گرفته که تقریباً طولانی‏ ترین روزهای سال هستند و شب‏ها نیز تقریباً کوتاه‏ترین زمان‏ها را به خود اختصاص می‏دهند. برنامه ‏ریزی صحیح کمک می‏کند تا با اندکی جا‏به‏ جایی در زمان‏های آزاد، فرصت مطلوبی برای فعالیت درسی در اختیار قرار بگیرد.

4 – به انجام وظیفه فکر کن : شایع‏ترین عامل افت ساعت و کیفیت مطالعه در ماه رمضان، تلویزیون و پخش سریال‏های چندگانه‏ ی آن است. البته اگرچه ظاهراً تلویزیون را عامل افت قلمداد کردیم، ولی باید صراحتاً اعتراف کنیم که عامل این افت، بی‏ برنامگی و بی‏ توجهی داوطلب نسبت به شرایطی است که در آن قرار دارد. واقعیت آن است که تلویزیون یک ابزار است و متولیان این وسیله خود را موظف به پرکردن اوقات روزه‌دارانی می‏دانند که پس از افطار، کاری جز نشستن در مقابل جعبه‏ی جادو و چشم دوختن به آن ندارند. پس تهیه‌کنندگان و سازندگان برنامه‏ ها مشغول عمل کردن به وظیفه‏ ای هستند که برای خویش قائل به انجام آن هستند.  حال باید از داوطلب آزمون سراسری پرسید: وظیفه‏ ی تو چیست؟ آیا تو هم باید مقابل تلویزیون بنشینی و به صفحه‏ ی آن چشم بدوزی یا وظیفه‏ ی دیگری را به‏ عهده داری که اگر آن را انجام ندهی، بدون شک کوتاهی کرده‏ ای؟ فکر می‏کنیم داوطلب جدی آزمون سراسری ترجیح می‏دهد تا وظیفه‏ ی اصلی‌اش را انجام دهد و تماشای سریال‏ها و مجموعه‏ های ماه رمضانی تلویزیون را به وقت مناسب‏تری موکول کند.

5 – ابر و باد و … چه می‏کنند؟ نوبت‏ های غذایی ماه رمضان و فاصله‏ ی نسبتاً طولانی سحر تا افطار گروهی از داوطلبان روزه‏ گیر را در ساعات بعدازظهر با مشکل افت قند خون و بعضاً بی‌حالی مواجه می‏سازد. گرمای خرداد و تیر ماه نیز گاه این شرایط را تشدید می‏کنند. در این شرایط برخی گمان می‏کنند که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده‏ اند تا ما نتوانیم کار درسی و مطالعاتی خود را به انجام برسانیم و خوب طبیعی است که ادامه‏ ی این شرایط یعنی فاصله گرفتن از سایرین. پس چاره چیست؟ یا باید قید درس و کنکور را بزنیم و یا قید روزه و ماه رمضان را. به این گروه از داوطلبان باید گفت:اگر شرایط جدیدی پیش آمده است، درایت و هوشمندی حکم می‏کند که ما بهترین موقعیت‏ها را در شرایط جدید برای خویش بیابیم و براساس این موقعیت‏ها، وظایف‌مان را پیش ببریم. رفتار هوشمندانه اقتضا می‏کند که ساعات مطالعاتی خود را اندکی تغییر دهید و آن‏گاه ببینید که نه تنها ساعات مطالعاتی شما کاهش پیدا نخواهد کرد، بلکه در کنار ثبات میزان مطالعه می‏توان از کیفیت خوبی نیز بهره‏ مند شد. پیشنهاد ما این است که بعد از افطار و پس از استراحتی کوتاه، کار درسی را آغاز کنید و با استفاده از یک برنامه‏ ریزی منظم و حساب‏ شده، آن را تا نزدیکی‏های ساعت 11 روز بعد ادامه دهید و پس از آن بخوابید.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889 آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است سایت رسمی انتشارات گیلنا سایت رسمی کنکو سایت رسمی کنکور اسان سایت رسمی کنکور اسان است طعم مطالعه طعم مطالعه با لذت مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری وبسایت رسمی انتشارت گیلنا وبسایت رسمی کنکور وبسایت رسمی کنکور اسان وبسایت رسمی کنکوراسان است کنکور کنکور آسان کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان گیلنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی