اين مبارزه را جدي بگيريد

اسلایدشو
يک بار، دو بار، سه بار  از روي صفحۀ کتاب  مي­خوانم، اما اصلاً نمي‌توانم تمرکز کنم. واژه­ها بدون آنکه متوجه معني آنها شوم، از جلوي چشمانم رژه مي­روند. يک نفس عميق مي ­کشم و سعي مي‌کنم که دقتم را بيشتر کنم، اما بعد از خواندن چند جمله، دوباره ذهن و دلم از کتاب و درس فاصله مي­ گيرد و به قول معروف: «من در ميان جمع و دلم جاي ديگر است!»
موقع تست زدن نيز همين مشکل را دارم. هنوز سؤال را به طور دقيق نخوانده­ام ، ذهنم درگير گزينه ­ها مي ­شود، و هنوز خواندن چهار تا گزينه را تمام نکرده­ ام به فکر سؤال‌هاي بعد و تست‌هاي درس بعدي هستم. اين روزها مشکلم چند برابر شده­ است؛ فکر اينکه اگرکنکورم خوب نشود، چه کنم، اينکه اگر رتبـۀ خوبي کسب نکنم، پيش خانواده و معلم‌هايم شرمنده خواهم شد، اينکه اگر در رشته­ اي که مي‌خواهم قبول نشوم، چه کنم، و ده‌ها «اگر» ديگر، ذهنم را به خود مشغول مي‌کند و تمرکزم را به صفر مي ­رساند.
آن چه خوانديد، درد دل يک کنکوري است که بي‌شک حرف دل تعداد قابل توجهي از داوطلبان آزمون سراسري است؛ افرادي که از عدم تمرکز و به قولي حواس پرتي رنج مي­برند و به جاي اينکه روي کاري بخوبي تمرکز کنند، ذهنشان درگير افکار پراکنده و وراجي­ هاي دايم مغزشان است و در نتيجه  نمي ­توانند به آرزوها و اميدهاي خود برسند؛ زيرا کيفيت زندگي ما بر اساس ميزان تمرکز ماست؛ در واقع خوشبختي و موفقيت ما بستگي به توانايي­مان در متمرکز کردن انرژي­ هايمان دارد.
در کل مي­ توان گفت فردي که تمرکز ندارد، هرگز قادر نخواهد بود که ديد درستي نسبت به دنياي خود داشته ­باشد. اين فرد مسايل را بزرگ مي­کند و هر تفکري، محور اصلي ذهنش مي­ شود و بشدت آن را درگير مي­ کند. چنين فردي همه چيز در  زندگي­اش (از جمله مشکلاتش) بزرگ، روشن، رنگي و نزديک است، و همه چيز براي وي، درست در مقابل چشمش قرار دارد و در نتيجه نمي­ تواند تمرکز کند.
چه بايد کرد ؟
*آيا زماني که فيلم جالبي مي‌بينيد يا با دوستتان دربارۀ مطلب مورد علاقةتان صحبت مي­کنيد، باز هم حواستان پرت مي­شود؟ نه؛ زيرا وقتي توجه شما به چيزي معطوف مي­ شود و جذب فعاليتي مي­ گردد، ذهنتان طبيعتاً آرام مي­گيرد. به همين دليل است که بسياري از سرگرمي­ ها مي­ توانند آرامش بخش باشند. حال هر اتفاقي که در اطرافتان بيفتد، اصلاً متوجه آن نخواهيد شد؛ در واقع حتي متوجه گذر زمان هم نمي‌شويد.
براي رسيدن به چنين وضعيتي، بايد  مطالعه يا تست زدن را با درسي که آن را دوست داريد، آغاز کنيد.
* هنگام مطالعه يک فصل يا يک کتاب، اول به کل آن نظر بيندازيد و سپس به مطالعه جزييات و زير عنوان‌ها بپردازيد؛ نه آنکه از همان آغاز فصل، پاراگراف به پاراگراف و بدون يک نگاه کلي به تمام فصل يا کتاب، مطالعه را شروع کنيد. همچنين تمام مطالب را براي خودتان سازمان‌دهي کنيد. با سازمان‌دهي مطالب مي‌توان براحتي آنها را ياد گرفت، حفظ کرد و سپس به ياد آورد. براي يادگيري و حفظ موضوع و مطلبي، که داراي زير مجموعه و زيرشاخه‌هاي متعدد است، آن را در يک سلسله مراتب منطقي قرار دهيد و از کل به جزء و از بالا به پايين به زيرشاخه‌هاي جزيي‌تر تقسيم کرده و به خاطر بسپاريد. پس از مطالعه هر فصل نيز ، خلاصۀ فصل را به دقت بخوانيد، عنوان‌هاي درشت آن را از نظر بگذرانيد و آنها را روي يک صفحه کاغذ بنويسيد.
* شبکه‌هاي اجتماعي و بسياري از سايت‌هاي موجود در اينترنت، آن‌قدر داراي جذابيت هستند که به شکل اعتيادآوري کاربران را به سمت خود مي‌کشند. اگر هنگام کار کردن، مدام به اين فکر مي‌کنيد که عکس‌تان چند عدد لايک خورده، بهتر است که با ابزارهاي کنترلي، اين اعتياد را تحت کنترل در آوريد. به همين منظور مي‌توانيد از افزونه­ هايي مانند (گوگل کروم) براي بلاک کردن سايت‌هايي مشخص در زمان‌هاي معين بهره ببريد، تا شايد از اين طريق، ذهنتان بيشتر متمرکز شود.
* نوتيفيکيشن، ابزار بسيار مفيدي براي اطلاع سريع از اتفاقاتي است که در اپليکيشن‌هاي مختلف روي مي‌دهد؛ اما گاهي آن‌قدر تعداد اين برنامه‌ها و اعلان‌هايشان زياد مي‌شود که نه تنها تمرکز بر هم مي‌خورد، بلکه استرس نيز به اين مجموعه اضافه مي‌گردد. در همين راستا توصيه مي‌شود که نوتيفيکيشن اپليکيشن‌هاي غيرضرور را خاموش کنيد يا حداقل در حين کار صداي موبايل خود را قطع کنيد. دکتر نوايرز مي‌گويد: «فقط 10 دقيقه در هر روز، خودتان را از وسايل الکترونيکي مثل تلفن‌همراه، لپ‌تاپ و بازي‌ها و ضبط‌صوتتان دور کرده و آنها را خاموش کنيد و بعد روي يک کاغذ، همه مسايل مهم را، که بايد به خاطر بسپاريد، بنويسيد و اين کاغذ را همراه خودتان همه جا ببريد و چندين بار در طول روز به آن نگاه کنيد. مي‌توانيد با خودتان شرط کنيد که فقط روزي دو يا سه بار ايميل‌هايتان را بررسي کنيد و تلفن همراهتان را از خودتان دور نگه داريد تا وسوسه نشويد که هر دقيقه آن را بررسي کنيد.»
* مغز شما براي عملکرد مناسب به اکسيژن احتياج دارد. دکتر بلير مي‌گويد: «وقتي خسته هستيد، تنفس شما عميق نيست و در نتيجه ميزان اکسيژني که از طريق خون به مغزتان مي‌رسد کاهش مي‌يابد و اين مساله روي عملکرد مغز شما تاثير مي‌گذارد. همين موضوع ساده مي‌تواند باعث بروز «ذهن مه‌آلود» شود. حالت مشابه ديگر، اضطراب و ناراحتي است که باعث مي‌شود تنفس به صورت ايده‌آل انجام نشود و فرد تند  ‌تند و غيرعميق نفس بکشد يا تنفس خود را حبس کند.»
ورزش کردن، بهترين راه‌حل ممکن براي رساندن حد ماکزيمم اکسيژن به مغز است، اگر تازگي‌ها خيلي فراموشکار شده‌ايد، يک برنامه ورزشي منظم، و نه خيلي سخت و طاقت‌فرسا، براي خودتان تدارک ببينيد؛ حتي مي‌توانيد يک برنامه پياده‌روي چنددقيقه‌اي روزانه براي خودتان در نظر بگيريد و بعد از مدتي متوجه شويد که ذهنتان چقدر شفاف‌تر و دقيق‌تر شده است.
* يک ذهن آشفته و مشوّش، نياز دارد که هر چند وقت يک بار تميز شود. براي انجام اين کار، لازم است که انتظارات منفي از خود را رها کنيد و بگذاريد که آرامش جاي آن را بگيرد. ذهن انسان در آرامش بهترين عملکرد را دارد؛ بنابراين، هر تکنيکي در جهت تقويت اين قابليت‌ها بياموزيد، براي مغزتان مفيد است؛ البته راه‌هاي رسيدن به آرامش براي افراد مختلف، متفاوت است. فعاليت‌هايي مانند مديتيشن، دعاو نيايش، تصويرپردازي، يوگا، دويدن، شنا، کوهنوردي و … نيز مي­تواند راهکارهاي مناسبي براي شما باشد.
* يکي از کار‌هايي که به تمرکز حواس شما کمک مي‌کند اين است که ميز يا مکان مطالعه خود را هميشه مرتب نگه داريد و همواره براي مطالعه، کاغذ و قلمي همراه خود داشته باشيد و نت برداري کنيد يا خلاصه‌اي از مطالب را يادداشت کنيد تا در فضاي رواني درس و مطالعه قرار داشته باشيد. ضمناً براي خودتان سؤال مطرح کنيد، و در صورتي که تعدد کار‌ها و فعاليت‌هاي غيردرسي، باعث عدم تمرکز شما مي‌شود، آنها را به حداقل ممکن برسانيد و سپس مطالعه را شروع کنيد.
* اگر مشکلات شخصي، اجتماعي، خانوادگي و … باعث عدم تمرکز حواستان مي‌شود، بدانيد که زندگي فردي هيچ کس، خالي از مشکل نيست و ذهن هيچ فردي نيز خالي محض نيست؛ از طرف ديگر، با صرف فکر و مشغوليت ذهني درباره چنين مشکلاتي، هيچ دردي دوا نخواهد شد؛ پس به خود تلقين کنيد که هنگام درس يا مطالعه، بايد ذهن خود را از آن مسايل رها کنيد.
* به مقدار کافي بخوابيد؛ زيرا در هنگام خواب است که اطلاعات جديد در مغز پردازش مي‌شوند.

* اگر نمي‌توانيد عوامل برهم خوردن تمرکز را حذف کنيد و مدام در حين کار به آنها فکر مي­ کنيد، بهتر است حداقل ترتيبي دهيد که اين عوامل در زمان­ هاي مشخصي وقت شما را تلف کنند. به همين منظور، هميشه دفترچه‌اي را در کنار خود داشته باشيد و هر زمان که به فکر سوژه‌اي افتاديد که وقتتان را هدر مي‌دهد، آن سوژه را روي کاغذ يادداشت کنيد. با استفاده از اين روش، فشار از روي ذهن شما برداشته مي‌شود و خيالتان راحت است که بعد از اتمام کار، مي‌توانيد به کليه فعاليت‌هاي بيهوده خود بپردازيد. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی