اسلایدشو

اضطراب امتحان چيست ؟

اضطراب بيش ازحد براي يک امتحان، معمولاً به اضطراب امتحان تعبير مي شود. اين که درحين آمده شدن براي امتحان و در حين امتحان دادن مقداري استرس (اضطراب) داشته باشيم کاملاً طبيعي است. در واقع ، مقدار کمي اضطراب مي تواند به مطالعه شما سرعت مضاعف ببخشد و همچنان شما را با اراده نگه دارد. اما اضطراب بيش از حد مي تواند مطالعه شما را مختل کند. احتمالا شما براي يادگيري و به خاطرسپاري آنچه بايد براي امتحان بدانيد ، دچار مشکل خواهيد شد. علاوه بر اين ، استرس (اضطراب) بيش از حد ممکن است عملکرد شما درحين امتحان را مختل کند. ممکن است شما براي اثبات آنچه که مي دانيد درحين امتحان، دچارمشکل شويد.

چگونه بايد بفهمم که آيا من دچاراسترس ( اضطراب ) امتحان هستم ؟

اگر پاسخ شما به 4 عدد يا بيش از 4 عدد از سؤالات زير بله باشد ، احتمال زياد داراي استرس امتحان هستيد :
1- من براي شروع مطالعه جهت امتحان، مشکل دارم.
2- وقتي که براي يک امتحان مطالعه مي کنم، مي بينم خيلي چيزها حواسم را پرت مي کنند.
3- انتظار دارم بدون در نظر گرفتن ميزان مطالعه و ميزان تلاش خودم براي مطالعه، عملکرد ضعيفي درامتحان داشته باشم.
4- وقتي دارم يک امتحان مي دهم، از لحاظ جسمي احساس ناراحتي مي کنم. مواردي مثل عرق کردن کف دست، دل درد، سردرد، تنفس سخت و کشش در ماهيچه هايم.
5- وقتي امتحان مي دهم مي بينم که فهميدن سؤالات و دستورالعمل ها سخت است.
6- وقتي امتحان مي دهم، ساماندهي افکارم برايم مشکل است.
7- وقتي امتحان مي دهم، مشکل به ياد آوردن دارم.
8- وقتي امتحان مي دهم، مي بينم ذهنم در ديگرمسائل سرگردان است.
9- معمولاً نمرات من در امتحانات کمتر از نمرات تکليف ها و کلاس من است.
10- بعد از امتحان من مطالبي را به ياد مي آورم که در حين امتحان نتوانسته ام به خاطر بياورم.

براي استرس امتحان چه کار مي توانم بکنم ؟

دراين جا چند راهکار توصيه مي کنيم که قبل از امتحان، درحين امتحان و پس از امتحان مي توانيد انجام دهيد تا استرستان را کم کنيد :
1- از تکنيک هاي مطالعه اي خوبي استفاده کنيد تا برمطالبي که درامتحان مي آيد، تسلط پيدا کنيد. اين تسلط به شما کمک خواهد کرد تا با اطمينان بيشتري با امتحان روبرو شويد.
عادت هاي مطالعه اي خوب را در مقاله « چگونه مطالعه کنيم :10 عادت مطالعه اي خوب دانش آموزان موفق » ذکر کرده ايم.
2- در حين مطالعه تان نگرش و حالت مثبتي داشته باشيد.
به خوب امتحان دادن فکرکنيد نه به شکست خوردن در امتحان، به امتحان به عنوان فرصتي براي نشان دادن ميزان يادگيري خود نگاه کنيد.
3- وقتي به امتحان مي رويد خوب استراحت کرده باشيد و خوب غذا خورده باشيد. شب قبل ازامتحان خوب بخوابيد. قبل از امتحان غذاي سبک و مغذي بخوريد. از هله هوله بپرهيزيد.
4- درحين امتحان با آرامش بمانيد. يک نفس عميق و آهسته مي تواند کمک کند بر روي بيان هاي مثبتي مثل من مي توانم انجامش دهم، متمرکز شويد.
5- برنامه اي مانند DETER ( را که در مقاله اي جداگانه توضيح داده ايم و در سايت راسخون قرار داده ايم ) و يا هر برنامه ي خوب ديگر را براي امتحان دادن انتخاب کنيد.حتي اگر ديديد امتحان خيلي سخت است وحشت زده نشويد. از برنامه تان پيروي کنيد.
6- ازاين که ديگردانش آموزان قبل از شما امتحان را تمام کنند، نگران نشويد. براي آن که بهترين نتيجه را ازکار خود بگيريد، هر قدرکه زمان لازم داريد، استفاده کنيد.
7- وقتي که امتحان را تمام کرديد و برگه خود را تحويل داديد، موقتاً آن را فراموش کنيد. تا زماني که نمره ي امتحان را به شما اعلام کنند، هيچ کار اضافه تري نمي توانيد انجام دهيد. تلاش و توجه خود را به تکاليف و امتحان هاي جديد، معطوف کنيد.
8- وقتي که نمره امتحان به دست تان رسيد، آن را تحليل کنيد تا بفهميد چگونه مي توانيد آن را بهترانجام دهيد. از اشتباهات خود و از عملکردهاي خوب خود درس بگيريد. وقتي امتحان بعدي را مي دهيد، از اين آگاهي تان، استفاده کنيد. شما بايد براي عملکرد خوب دريک امتحان، مطالب را بدانيد و براي نشان دادن آنچه که مي دانيد بايد استرس (اضطراب) امتحان را کنترل کنيد.
منبع انگليسي مقاله : How-to-Study.com

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : 09127523889

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش سوم ) نکات طلایی مطالعه برای کنکور – بهترین روش نشستن برای درس خواندن یکی دیگر از نکات مطالعه برای کنکور، بهترین روش نشستن برای درس خواندن می باشد. نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می …

اسلایدشو
نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم )

نکات طلایی مطالعه برای کنکور ( بخش دوم ) کیفیت هوای تنفسی: کیفیت هوای تنفسی مکان مطالعه برای کنکور، هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث …

تماس تلفنی